Αυλαία για ένα «αιώνιο» έργο – Πιο κοντά στην υπογραφή για το φράγμα Τσικνιά
Παραδόθηκε σήμερα στην κυκλοφορία από την Άκτωρ ο σύγχρονος αυτοκινητόδρομος Καλλονή – Σίγρι της Λέσβου, ρίχνοντας αυλαία σε ένα έργο που έχει ταλαιπωρηθεί από τις χρόνιες παθογένειες του ελληνικού Δημοσίου, όπως οι απαλλοτριώσεις, και τα προβλήματα των αρχικών αναδόχων. Η ανάληψη από την Άκτωρ το 2021 επανεκκίνησε το έργο, που αναβαθμίζει τις μετακινήσεις στο νησί της Λέσβου και συγχρόνως αναδεικνύει το διεθνούς ενδιαφέροντος Απολιθωμένο Δάσος, που αποτελεί Παγκόσμιο Μνημείο Γεωλογικής Κληρονομιάς.
Η παράδοση του αυτοκινητόδρομου, μήκους 46,7 χλμ., έγινε σήμερα σε ειδική εκδήλωση, παρουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα και του αρμόδιου υφυπουργού Νίκου Ταχιάου. «Ένα από τα σημαντικά έργα αναβάθμισης περιφερειακού οδικού δικτύου ολοκληρώνεται, παραδίδεται, με αποτέλεσμα να σπάει πια η απομόνωση της Δυτικής Λέσβου, να δημιουργούνται σημαντικές νέες αναπτυξιακές προοπτικές γι΄ αυτόν τον πανέμορφο τόπο. Και βέβαια, να συμβάλλουμε και με αυτόν τον τρόπο στον εθνικό στόχο της μείωσης των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων κατά τουλάχιστον 50% έως το 2030», είπε ο Πρωθυπουργός, ευχόμενος η Άκτωρ να επιδείξει αντίστοιχη συνέπεια και ταχύτητα στην εκτέλεση του έργου κατασκευής του φράγματος Τσικνιά.
«Με την ολοκλήρωση του οδικού άξονα επιτυγχάνεται αύξηση προσπελασιμότητας, καθώς μειώνεται το μήκος της συνολικής διαδρομής κατά περίπου 4 χλμ. και ο συνολικός χρόνος διαδρομής για τα συμβατικά οχήματα σε περίπου 40 λεπτά, έναντι του υπερδιπλάσιου χρόνου που απαιτούνταν, με άμεση συμβολή στην περιφερειακή ανάπτυξη και την αύξηση του οικονομικού δυναμικού της περιοχής», είπε κατά την τελετή ο κ. Σταϊκούρας. Ειδική αναφορά στη σύνδεση με τον λιμένα έκανε ο κ. Ταχιάος.
Η Άκτωρ, επικεφαλής της κοινοπραξίας «Άκτωρ – Αναστηλωτική ΑΤΕ» υλοποίησε τη σύμβαση του έργου, μήκους 46,7 χλμ. και προϋπολογισμού περίπου 55 εκατ. ευρώ, με αντικείμενο την κατασκευή και αναβάθμιση του οδικού άξονα Καλλονής – Σιγρίου, ο οποίος σε μήκος 21 χλμ. χαράχθηκε πάνω στον παλιό δρόμο, αναβαθμίζοντας τα χαρακτηριστικά και τη διατομή του, ενώ στο υπόλοιπο μήκος περίπου 25,7 χλμ. κατασκευάστηκαν εξ ολοκλήρου νέα τμήματα. Η κατασκευή του έργου πραγματοποιήθηκε με συγχρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2014 – 2020.
Για μια ημέρα ικανοποίησης για την Άκτωρ, έκανε λόγο ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Αλέξανδρος Εξάρχου, σημειώνοντας πως η ολοκλήρωση του άξονα Καλλονή – Σίγρι αποτέλεσε «έργο προτεραιότητας από την πρώτη στιγμή που ο όμιλος Intrakat απέκτησε τον μετοχικό έλεγχο της Άκτωρ και, όπως συνέβη και σε άλλα σημαντικά έργα της εταιρείας, όπως το μετρό Θεσσαλονίκης και ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος, το ενισχύσαμε με ανθρώπινους και υλικούς πόρους ώστε να παραδοθεί το συντομότερο δυνατόν. Η Άκτωρ διαθέτει μακρά εμπειρία και τεχνογνωσία σε σύνθετα έργα και μπορεί με τις δυνάμεις της να συμβάλει στην ανάπτυξη και την προκοπή της Ελλάδας».
Η ανάδειξη του Απολιθωμένου Δάσους
Κατά την κατασκευή του ο νέος αυτοκινητόδρομος ήρθε αντιμέτωπος με μεγάλες προκλήσεις. Σε μια σύντομη αναδρομή, ο υπουργός αναφέρθηκε στην υπογραφή της σύμβασης τον Σεπτέμβριο του 2012, την υποκατάσταση του αρχικού αναδόχου του έργου (Τοξότης – Ελληνική Υδροκατασκευή), την υπογραφή συμπληρωματικών συμβάσεων το 2018 και το 2022 για να ολοκληρωθεί μετά από μία δύσκολη πορεία 12 ετών.
«Στο μεταξύ συνέβησαν πολλά, προέκυψαν προβλήματα, υπήρξαν και θετικές εκπλήξεις. Κατά τη διάρκεια των εργασιών κατασκευής, αποκαλύφθηκε μεγάλος αριθμός απολιθωμάτων, ο οποίος συνολικά έφτασε τα 18.837», είπε, κάνοντας λόγο για μία απρόβλεπτη εξέλιξη, μιας και η μελέτη του έργου αποτύπωνε μόνο 23 απολιθώματα. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη σωστική ανασκαφή απολιθωμάτων στην Ελλάδα, τόσο από άποψη έκτασης όσο και από άποψη αριθμού ευρημάτων.
Το έργο χρειάστηκε να επανασχεδιαστεί σε αρκετά σημεία, ώστε να προστατεύσει και να αναδείξει το Απολιθωμένο Δάσος της Λέσβου, ένα Παγκόσμιο Μνημείο Γεωλογικής Κληρονομιάς. Έτσι, στο πλαίσιο της εργολαβίας, πραγματοποιήθηκαν σημαντικές αρχαιολογικές εργασίες που εντόπισαν χιλιάδες ευρήματα του Απολιθωμένου Δάσους τα περισσότερα οποία εκ των οποίων αναδείχθηκαν επί τόπου (in situ), δημιουργώντας ουσιαστικά έναν αυτοκινητόδρομο – μουσείο, μοναδικό στην Ευρώπη. Επιπλέον, δημιουργήθηκαν στον αυτοκινητόδρομο ειδικοί χώροι που προσφέρουν πανοραμική θέαση στο σπάνιο φυσικό περιβάλλον του νησιού.
Παράλληλα, κατασκευάστηκαν 8 ισόπεδοι κόμβοι, η γέφυρα της Άντισσας (τριών ανοιγμάτων και συνολικού μήκους 44 μέτρων), υποδομές αντιστήριξης, και έργα αποχέτευσης και αποστράγγισης, σήμανσης και ασφάλισης, ηλεκτροφωτισμού και πρασίνου. Αξίζει να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο έργο είχε ξεκινήσει με διαφορετικό εργοληπτικό σχήμα, το οποίο δεν κατόρθωσε να το προχωρήσει και γι’ αυτό υποκαταστάθηκε από Κοινοπραξία με επικεφαλής την Άκτωρ, η οποία το ολοκλήρωσε και το παρέδωσε στο ελληνικό κράτος.
Το φράγμα Τσικνιά και τα άλλα έργα της Λέσβου
Όπως ανακοινώθηκε σήμερα, στο πλαίσιο της εκδήλωσης, εξασφαλίστηκε μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), για το μεγάλο έργο κατασκευής του φράγματος Τσικνιά και των εγκαταστάσεων επεξεργασίας νερού και δικτύων της Λέσβου, προϋπολογισμού 98 εκατ. ευρώ. Μειοδότης του έργου είναι η Άκτωρ. Ως προς τον ορίζοντα υπογραφής, αυτός προσδιορίστηκε εντός του επόμενου μήνα, ώστε εν συνεχεία να ξεκινήσει η υλοποίηση του έργου.
Το φυσικό αντικείμενο περιλαμβάνει την ολοκλήρωση ενός αυτοτελούς και λειτουργικά ανεξάρτητου συστήματος υδροδότησης με 24.000 κ.μ. ημερησίως πόσιμο νερό (στο 1ο στάδιο ανάπτυξης των έργων) της πόλης Μυτιλήνης και των οικισμών Καλλονής και Αγίας Παρασκευής της νήσου Λέσβου από το φράγμα Τσικνιά. Η σχετική σύμβαση αναμένεται να υπογραφεί το επόμενο διάστημα.
Στην ομιλία του, ο κ. Σταϊκούρας αναφέρθηκε στην ολοκλήρωση του επιβατικού και εμπορικού λιμένος Σιγρίου. Το συγκεκριμένο έργο θα εξυπηρετήσει καλύτερα την ακτοπλοϊκή κίνηση, θα δώσει τη δυνατότητα αναβάθμισης των ακτοπλοϊκών συνδέσεων αποτελώντας την «πύλη εισόδου» για ολόκληρη τη δυτική Λέσβο. Επίσης, ολοκληρώνεται η μελέτη της Νότιας Παράκαμψης Μυτιλήνης. Αφορά την ολοκλήρωση απαραίτητων μελετών του οδικού άξονα, μήκους 6,5 χλμ., με σκοπό να εκτρέψει από το κέντρο της πόλης τη διερχόμενη κυκλοφορία προς τις αυξημένες – τουριστικά – περιοχές του νησιού.