Ξεπερνάει κατά πολύ τους ρυθμούς της ΕΕ ο ρυθμός ανόδου της ψηφιακής ωριμότητας των ελληνικών επιχειρήσεων σύμφωνα με σχετική έρευνα του ΣΕΒ.
Κατά πέντε φορές ξεπέρασε τον ευρωπαϊκό μέσο όρο ο ρυθμός ανόδου της ψηφιοποίησης των ελληνικών επιχειρήσεων την περίοδο 2019-2022. Ειδικότερα, ο ρυθμός μεταβολής της ψηφιακής ωριμότητας τους διαμορφώθηκε σε 9,2% έναντι 1,9% στην ΕΕ. Ως εκ τούτου, οι ελληνικές επιχειρήσεις διαθέτουν πλέον το 70% της μέσης ψηφιακής ωριμότητας στα 27 κράτη μέλη της Ένωσης. Εντούτοις, ακόμα καταγράφονται σημαντικά εμπόδια για την πλήρη κάλυψη του κενού.
Σύμφωνα με έρευνα του ΣΕΒ για τον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων που αξιοποιεί ευρήματα του Δείκτη Ψηφιακής Ωριμότητας (Digital Maturity Index – DMΙ) του ΣΕΒ, το 85 % των επιχειρήσεων διαθέτουν έστω και κάποιο περίγραμμα ψηφιακής στρατηγικής, το 74% θεωρούν πως διαθέτουν τις απαραίτητες ψηφιακές υποδομές για να την υλοποιήσουν, το 58% έχουν καθιερώσει αρμόδιους ρόλους. Ωστόσο, υπάρχει ένα ακόμα 36% που αντιμετωπίζει με δυσκολία τις αλλαγές.
Σημαντικές επενδύσεις στην ψηφιακή μετάβαση
Το 31,3% των επιχειρήσεων επένδυσε πάνω από 1 εκατ ευρώ σε ψηφιακές τεχνολογίες ενώ το 64,4% πάνω από 100 χιλ έως ένα εκατ. ευρώ. Για την επόμενη τριετία, το 75% αναμένεται να επενδύσει πάνω από 100.000 ευρώ και περισσότερες από 47% των μικρών και 88% των μεσαίων επιχειρήσεων θα προχωρήσουν σε επενδύσεις που θα κινούνται από 100 χιλ. ευρώ έως και 1 εκατ. ευρώ.
Ωστόσο από την έρευνα προκύπτει ότι η πλειονότητα (62,9%) των επιχειρήσεων αξιοποιεί κυρίως βασικά / παραδοσιακά συστήματα (πχ ERP, CRM, HRMS, κλπ) σε τουλάχιστον 50% των κρίσιμων εσωτερικών διαδικασιών. Μόλις το 13,5% των επιχειρήσεων χρησιμοποιεί τεχνολογίες αιχμής σε βαθμό που ξεπερνάει το 50% των κρίσιμων εσωτερικών διαδικασιών ενώ το ποσοστό των επιχειρήσεων που χρησιμοποιεί συστηματικά την Τεχνητή Νοημοσύνη για τη λήψη αποφάσεων φθάνει μόλις στο 3%, ενώ οι επιχειρήσεις που έχουν μεταβεί πλήρως στο Cloud φθάνουν 9,9%.
Σύμφωνα με την έρευνα 7 στις 10 μεγάλες επιχειρήσεις κινούνται σε υψηλά επίπεδα ωριμότητας. Το ποσοστό αυτό φθάνει μόλις στο 23% των μεσαίων και στο 13% των μικρών επιχειρήσεων.
Ανάμεσα στα σημαντικότερα εμπόδια για τον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων εντάσσονται οι εσωτερικές αντιστάσεις και η έλλειψη ψηφιακής κουλτούρας (36%), η εύρεση επαρκών οικονομικών πόρων (14%) και η έλλειψη δεξιοτήτων και τεχνογνωσίας εντός της επιχείρησης (10,5%).
«Η μερική κάλυψη της απόστασης είναι από μόνη της σημαντική. Η επίδοση όμως αυτή δείχνει το μέγεθος της προσπάθειας που πρέπει να καταβληθεί στη συνέχεια. Αν η μεγάλη επενδυτική και ρυθμιστική προσπάθεια της χώρας από το 2019 μέχρι σήμερα είχε ως αποτέλεσμα την κάλυψη του 70% της απόστασης από την ΕΕ, τότε οι αναγκαίες νέες πολιτικές για το μηδενισμό της ψηφιακής απόστασης απαιτείται να είναι πιο φιλόδοξες αλλά και πιο αποτελεσματικές», σημειώνει η μελέτη.