Ποια τα τέσσερα σημεία στα οποία εντοπίζεται η κριτική που ασκεί η εταιρεία στον Διαχειριστή.
Σε τέσσερα σημεία – κλειδιά εστιάζεται η επίθεση της Motor Oil κατά του ΔΕΣΦΑ στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης για την έγκριση του επιτρεπόμενου εσόδου του Διαχειριστή για την περίοδο 2024-2027 καθώς και για τον προσδιορισμό των τελών χρήσης του συστήματος φυσικού αερίου για το 2024.
Τα τέσσερα σημεία κριτικής
Η εταιρεία τονίζει ότι ο ΔΕΣΦΑ σχεδιάζει τη λειτουργία του με μοναδικό στόχο τα κέρδη και τις επενδύσεις χωρίς να λαμβάνει υπόψη τους καταναλωτές φυσικού αερίου που θα αναγκαστούν να πληρώσουν τα αυξημένα κόστη. Στο πλαίσιο αυτό η εταιρία:
- Τάσσεται υπέρ της άρσης της κοινωνικοποίησης του 50% του κόστους της Ρεβυθούσας τονίζοντας πως το μέτρο αυτό είχε λογική την περίοδο που το υγροποιημένο φυσικό αέριο αποτελούσε το 15% των εισαγωγών αερίου και στο πλαίσιο αυτό έπρεπε να δοθεί κίνητρο για εισαγωγές LNG. Εντούτοις, πλέον το ποσοστό έχει ξεπεράσει το 50% και ως εκ τούτου η τιμή είναι πολύ πιο ανταγωνιστική σε σχέση με το αέριο αγωγού. Επιπλέον, αναφέρει πως ο Διαχειριστής είχε υπερκέρδη της τάξης των 60 εκατ ευρώ από τις δημοπρασίες χρονοθυρίδων ΥΦΑ για την περίοδο 2023-2027. Με αυτό το δεδομένο, υποστηρίζει θα πρέπει να επιμεριστούν τα κέρδη αυτά στους χρήστες και όχι να παραμείνουν στο ΔΕΣΦΑ και κάνει λόγο για στρεβλώσεις στην αγορά προτείνοντας η ΡΑΑΕΥ να δεχτεί το ίδιο ποσοστό κοινωνικοποίησης να εφαρμοστεί σε όλα τα ανταγωνιστικά LNG terminal που θα συνδεθούν στο σύστημα ώστε να μην δημιουργούνται ζητήματα αθέμιτου ανταγωνισμού.
- Η Motor Oil χαρακτηρίζει λάθος την πρόταση για μίσθωση ή μονιμοποίησης του FSU σημειώνοντας πως πρόκειται για μία ακριβή και αχρείαστη τελικά επένδυση. Στο πλαίσιο αυτό ζητάει να αφαιρεθεί κάθε αναφορά του FSU ως δαπάνη στον Κανονισμό Τιμολόγησης και στηΜεθοδολογία Καθορισμού του Επιτρεπόμενου Εσόδου.
- Το τρίτο σημείο διαφωνίας είναι η μεθοδολογία“postage stamp”για τον καθορισμό των χρεώσεων δυναμικότητας. Η Motor Oil θεωρεί πως αυτό επιβαρύνει αδικαιολόγητα τα σημεία εισόδου στο νότιο τμήμα του ΕΣΦΑ ωφελώντας, αντίστοιχα, τα Βόρεια σημεία εισόδου. Στο πλαίσιο αυτό προτείνει να διατηρηθεί η μεθοδολογία “capacity weighted distance” για να διασφαλιστεί ότι το υψηλότερο κόστος παραμένει στο τμήμα του ΕΣΦΑ που λειτουργεί για εξαγωγές.
- Τέλος, η εταιρεία αναφέρεται στο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ και τονίζει ότι το κόστος των έργων που προβλέπει ανακτάται κυρίως από τους Έλληνες καταναλωτές. Αναφέρει, δε, ότι υπάρχουν μεγάλες αυξήσεις σε προϋπολογισμούς έργων που ξεπερνούν και το 50% χωρίς να μπορούν να δικαιολογηθούν. Στο πλαίσιο αυτό υπογραμμίζει την αναγκαιότητα διαφάνειας στο σχεδιασμό και στην εκτέλεση των έργων προκειμένου να διασφαλιστεί ότι οι αποφάσεις λαμβάνονται προς όφελος του καταναλωτή.