Κυριαρχία της λιανικής και της εστίασης καταγράφεται στις χρήσεις καταστημάτων στην Αθήνα την ώρα που εκπέμπουν σήμα κινδύνου τα καταστήματα θεματικού εμπορίου.
Υπό πίεση βρίσκεται το θεματικό εμπόριο στο κέντρο της Αθήνας με την πώληση ειδών ένδυσης και υπόδησης και την εστίαση να κυριαρχεί.
Την ίδια ώρα, σε έρευνα που διεξήγαγε ο Εμπορικός Σύλλογος Αθήνας, σε συνεργασία με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών διαπιστώθηκε πως τα κλειστά/κενά/αδιάθετα καταστήματα αντιπροσωπεύουν το 23,3% του συνόλου, ενώ ένα σημαντικό κομμάτι αυτών βρίσκονται σε φάση ανακαίνισης ή μετατροπής τους σε τουριστικά καταλύματα. Κύριος λόγος για τον οποίο τα καταστήματα παραμένουν κλειστά είναι οι ιδιοκτησιακές εκκρεμότητες και η αναμονή νέων επενδύσεων.
Πιέσεις σε στοές και θεματικό εμπόριο
Όλο και περισσότερο φαίνεται να περιορίζονται τα καταστήματα πώλησης ηλεκτρικών συσκευών τα καταστήματα πώλησης εργαλείων, κατασκευών κι οικιακού εξοπλισμού καθώς και τα εργαστήρια αργυροχρυσοχοΐας που παραδοσιακά βρίσκονταν στο ιστορικό κέντρο της πόλης.
Παράλληλα, έντονες είναι οι πιέσεις που δέχονται οι στοές στο κέντρο της πόλης. Έτσι, σύμφωνα με την έρευνα παραμένουν αδιάθετοι ή κενοί το 45,8% στην Στοά Αριστείδου, το 38,9% στη Στοά Σοφοκλέους και το 33,3% στη Στοά Λέκκα. Η μόνη που δεν ακολουθεί την τάση είναι η Στοά Σταδίου που καταγράφει κενούς χώρος στο 9,1%. Remaining Time-0:00
Οι συντάκτες της έρευνας υπογραμμίζουν πως το θεματικό εμπόριο χρειάζεται κίνητρα για να διασωθεί τονίζοντας πως η διάσωση των θεματικών εμπορικών περιοχών είναι σημαντική από ιστορικής, πολιτιστικής και κοινωνικής πλευράς.
Επιπρόσθετα, σημειώνουν πως η διάσωση της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς και της φυσιογνωμίας του ιστορικού κέντρου περνάει μέσα από την οικονομική αναβίωση του. Στο πλαίσιο αυτό, προτείνεται η στήριξη του εμπορίου προκειμένου να διασώσει τοπόσημα, διατηρητέα κτήρια, και ιστορικές γειτονιές υπογραμμίζοντας πως πρόκειται για το μόνο μοντέλο που διεθνώς έχει αποδειχθεί αποτελεσματικό και βιώσιμο.
Πρωταγωνίστρια η λιανική
Στο σύνολο των καταστημάτων τα εμπορικά είναι εκείνα που καλύπτουν το 43,7% σημειώνοντας πτώση συγκριτικά με το 46,1% το 2022. Αντίθετα, ανοδικά κινήθηκε το ποσοστό των τουριστικών καταλυμάτων που φθάνουν φέτος στο 4,1%, από 2,9% πέρσι.
2022 | 2023 | |
Εστίαση | 14,90% | 14,40% |
Εμπορικά καταστήματα | 46,10% | 43,70% |
Τουριστικά καταλύματα | 2,90% | 4,10% |
Τα είδη είδη ένδυσης και υπόδησης αποτελούν το 16,2% των καταστημάτων στο εμπορικό κέντρο της Αθήνας ενώ ακολουθεί η παροχή υπηρεσιών εστίασης και διασκέδασης, στο 14,4%.
Χριστίνα Δημητρίου