Επενδύσεις άνω των 430 εκατ. ευρώ από τους Έλληνες παίκτες – Τα πρώτα υδροπλάνα φτάνουν στην Ελλάδα
Σχέδιο πτήσης για τη θερινή σεζόν του 2024 βγάζουν πια τα υδροπλάνα. Με πιο ώριμο πρώτο σταθμό το Ιόνιο, όπου βρίσκονται τα μοναδικά πλήρως αδειοδοτημένα υδατοδρόμια της χώρας σε Κέρκυρα, Παξούς και Πάτρα, η χώρα απέχει ακόμα από έναν βιώσιμο πυρήνα που θα ανοίξει τον δρόμο για τις πρώτες πτήσεις. Οι επενδυτές παραμένουν ζεστοί, παρά την παροιμιώδη καθυστέρηση, με σημαντικούς «μνηστήρες» από το εξωτερικό να διερευνούν τις προοπτικές της ελληνικής αγοράς.
Η δυναμική του τουρισμού έχει στρέψει τα βλέμματα στην Ελλάδα. Έτσι, η μεγαλύτερη παγκοσμίως εταιρεία υδροπλάνων, η Trans Maldivian Airways με περισσότερα από 60 αεροσκάφη, ως επί το πλείστον αμφίβια, διατηρεί ανοιχτό ενδιαφέρον, εφόσον δημιουργηθεί ένα βιώσιμο δίκτυο υδατοδρομίων. Αντίστοιχες προθέσεις έχουν εκδηλώσει η καναδική η καναδική Harbour Air και η γερμανικών συμφερόντων Isla Air Express.
Τα υδροπλάνα θεωρούνται ιδανικά μέσα μετακίνησης για τη μορφολογία της Ελλάδας, δεδομένου ότι μπορούν να συνδέσουν μικρούς απομακρυσμένους προορισμούς, να ενισχύσουν το τουριστικό προϊόν, αλλά και να στηρίξουν τη νησιωτικότητα.
Φτάνουν τα υδροπλάνα
Η δημιουργία ενός εκτεταμένου δικτύου που θα αριθμεί 150 υδατοδρόμια σε ορίζοντα πενταετίας είναι ο φιλόδοξος στόχος των δύο εγχώριων παικτών της Ελληνικά Υδατοδρόμια, σε συμμαχία με την Grecian Air Seaplanes, και της Hellenic Seaplanes, που έχουν ανακοινώσει επενδυτικά πλάνα 180 εκατ. ευρώ και 250 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.
Μάλιστα, η Hellenic Seaplanes έχει φέρει στη χώρα το πρώτο υδροπλάνο, ένα CESSNA Caravan C208, της αμερικάνικης ΤΕΧΤRON. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό, εντός διμήνου θα προσθέσει ακόμα δύο αεροσκάφη, ενώ ως το καλοκαίρι του 2024 θα φτάσει τα συνολικά 5. Αντίστοιχα, η Grecian Air Seaplanes σχεδιάζει με τη δημιουργία της πρώτης υγιούς συστάδας υδατοδρομίων να λειτουργήσει με τα πρώτα δύο υδροπλάνα. Επί του παρόντος, βρίσκεται σε διαδικασία απόκτησης Πιστοποιητικού Κοινοτικού Αερομεταφορέα (AOC) για πτήσεις υδροπλάνων.
Για να θεωρηθεί βιώσιμη μια επένδυση σε υδροπλάνα θα πρέπει να υπάρχει ένα δίκτυο 6-7 υδατοδρομίων και να πραγματοποιούνται ημερησίως 4 1/2–5 ώρες πτήσης. Εκτιμάται πως στην πλήρη ανάπτυξη του δικτύου των 150 υδατοδρομίων θα δημιουργηθούν 3.000 άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας, αποδίδοντας στην ελληνική οικονομία άνω του 1 δισ. ευρώ.
Η Κρήτη στον χάρτη των υδροπλάνων
Επόμενος σταθμός μετά το Ιόνιο είναι η Κρήτη. Μέσα στην εβδομάδα, ολοκληρώθηκε η έγκριση του πρώτου Υδάτινου Πεδίου στο νησί, στον λιμένα Κισσάμου Χανίων. Την πρωτοβουλία ανέλαβε το Λιμενικό Ταμείο Νομού Χανίων, με στόχο την εξυπηρέτηση της τουριστικής κίνησης, αλλά και των αναγκών μετακίνησης των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής.
Πρόκειται για ένα σημαντικό βήμα για την δημιουργία εκτενούς δικτύου υδατοδρομίων και υδάτινων πεδίων στην Κρήτη, όπου έχει ήδη λάβει άδεια ίδρυσης το υδατοδρόμιο Ρεθύμνου. Σε προχωρημένο στάδιο βρίσκεται η αδειοδότηση του Υδατοδρομίου Ιεράπετρας, ενώ ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου έχει καταθέσει αίτηση στην αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για άδεια ίδρυσης υδατοδρομίου στο λιμάνι.
Βάσει σχεδιασμού θα ακολουθήσουν Χερσόνησος, Αγία Γαλήνη, Σητεία, Μαλεβίζι, Κόκκινος Πύργος Φαιστού, καθώς και τα υδάτινα πεδία σε Πλακιά και σε σειρά παραθαλάσσιων ξενοδοχείων του νησιού.
Σε αναμονή αδειοδότησης 30 υδατοδρόμια
Σήμερα στη χώρα μας πλήρως αδειοδοτημένα είναι τρία υδατοδρόμια σε Κέρκυρα, Παξούς και Πάτρα. Μάλιστα, στα μέσα Ιουνίου, το υδατοδρόμιο της Πάτρας, έλαβε την απαραίτητη Βεβαίωση Συμμόρφωσης, την οποία έχουν ήδη λάβει τα άλλα δύο, βάσει των διατάξεων του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου, δεδομένου ότι και τα τρία είχαν αδειοδοτηθεί με παλαιότερες διατάξεις.
Σε τροχιά κατασκευής έχουν τεθεί τα υδατοδρόμια σε Ίο, Βόλο, Ρέθυμνο, Καλαμάτας, Κυλλήνη, Κύμης, Λουτρά Αιδηψού και Αλιβέρι, για τα οποία έχουν εκδοθεί οι άδειες ίδρυσης. Προϋπόθεση για την έναρξη του πτητικού έργου βεβαίως αποτελεί και η εξασφάλιση άδειας λειτουργίας, που αποτελεί το επόμενο στάδιο. Στα 3+8 λοιπόν υδατοδρόμια, θα προστεθούν σταδιακά ακόμη 30 υδατοδρόμια ανά την επικράτεια, που βρίσκονται σε διαδικασία αδειοδότησης.
Αυτά βρίσκονται σε: Ηγουμενίτσα, Αμφιλοχία, Πάτμο, Θεσσαλονίκη, Σητεία, Χίο, Λαύριο, Σίφνο, Πύλο, Καβάλα, Ηράκλειο, Αγία Μαρίνα Γραμματικού, Οθωνοί, Ερείκουσα, Μαθράκι, Κάρυστο, Χαλκίδα, Ψαρά, Άλιμο, Οινούσες, με τις πιο πρόσφατες αιτήσεις να αφορούν σε Μυτιλήνη, Ρόδο, Αγαθονήσι, Κάσο, Τήλο και Αγία Γαλήνη Ρεθύμνου. Σημειώνεται ότι έχουν χορηγηθεί Βεβαιώσεις Αποδοχής Τεχνικού Φακέλου, που επιτρέπουν την ίδρυση και λειτουργία υδατοδρομίων, στη Σκόπελο, την Αλόννησο, τη Σκύρο και στην Τήνο, ενώ εξετάζεται ο σχετικός φάκελος που αφορά στο υδατοδρόμιο Πάτμου.