Φορτίο 650 εκατ. ευρώ ετησίως στον ελληνικό σιδηρόδρομο – Task force για τη σύνταξη Μνημονίου Συνεργασίας με Βουλγαρία και Ρουμανία
Στον χάρτη του Sea2Sea project μπαίνει και η Ρουμανία. Η χθεσινή τριμερής σύνοδος Ελλάδας – Βουλγαρίας – Ρουμανίας επισφράγισε τη δημιουργία ενός εμπορευματικού διαδρόμου που θα ενώνει τη Βαλτική με τον Εύξεινο Πόντο και το Αιγαίο. Η αναβάθμιση της σιδηροδρομικής σύνδεσης μεταξύ βασικών λιμένων της Βόρειας Ελλάδας και της Βουλγαρίας μέχρι τον Δούναβη, θα βγάλει στα εμπορεύματα εισιτήριο ώστε να παρακάμπτουν τον Βόσπορο και τα Δαρδανέλλια.
Η αναστάτωση που επέφερε στις εμπορευματικές οδούς η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, αναθέρμανε το ενδιαφέρον της Ε.Ε. για την ενίσχυση των ευρωπαϊκών διαδρόμων, οδικών, σιδηροδρομικών και ενεργειακών, μέσω και χρηματοδότησης. Οι αποκλεισμένες εμπορικές οδοί στη Μαύρη Θάλασσα έχουν αυξήσει το ενδιαφέρον της Βουλγαρίας, ενώ οι γεωπολιτικές αναταραχές στη νοτιοανατολική Μεσόγειο αναδεικνύουν έτι περαιτέρω την αξία αυτού του πρότζεκτ, που καρκινοβατεί από το 2018.
Εκτιμάται πως μέσω του διαδρόμου Sea2Sea θα διακινείται φορτίο αξίας 650 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως από τη Βόρεια Ελλάδα ως τα ρουμανικά σύνορα.
Παράκαμψη του Βοσπόρου
Το διακρατικό εγχείρημα, που ξεκίνησε ως ελληνοβουλγαρική συμμαχία και αναβαθμίζεται με το «παρών» της Ρουμανίας και τη στήριξη της Ε.Ε., θα διαμορφώσει έναν πολυτροπικό εμπορευματικό διάδρομο, που θα συνδέσει τα λιμάνια Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Αλεξανδρούπολης με τα λιμάνια σε Μπουργκάς, Βάρνα, Ρούσσε σε Μαύρη Θάλασσα και Δούναβη. Το λεγόμενο Sea2Sea project θα ενισχύσει τη θέση της Βορείας Ελλάδας στον εμπορικό κι εν γένει οικονομικό χάρτη της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Η χώρα μας έχει βάλει μπροστά το δικό της «μερίδιο» σιδηροδρομικών έργων που θα ενώσουν με σύγχρονες ράγες τα λιμάνια της Βόρειας Ελλάδας. Οι δύο μεγάλοι διαγωνισμοί της ΕΡΓΟΣΕ για τα τμήματα Θεσσαλονίκη – Τοξότες και Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο, συνολικού προϋπολογισμού 2,76 δισ., έχουν περάσει στη δεύτερη φάση. Πρόκειται για τα έργα που θα ολοκληρώσουν την επονομαζόμενη και Ανατολική Σιδηροδρομική Εγνατία. H κατασκευή της νέας σιδηροδρομικής γραμμής, μήκους 206 χλμ., από τη Θεσσαλονίκη ως τους Τοξότες Ξάνθης, θα μειώσει τη διαδρομή Θεσσαλονίκης – Αλεξανδρούπολης κατά τουλάχιστον 3 ώρες.
Κομβικό ρόλο στον σχεδιασμό κατέχει το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, που και με τις αμερικανικές ευλογίες, έχει αναβαθμιστεί γεωστρατηγικά, εντασσόμενο και στα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών. Μία εξέλιξη που ευνοεί τη συμμετοχή σε ευρωπαϊκά εργαλεία χρηματοδότησης για τον εκσυγχρονισμό και την ανάπτυξη των υποδομών του. Εκτιμάται, μάλιστα, πως η Αλεξανδρούπολη θα μπορέσει να αποτελέσει την εναλλακτική λύση για το 7-10% της εμπορευματικής κίνησης των Στενών του Βοσπόρου.
Οι τρεις άξονες δράσης
Όπως δήλωσε μετά τις εργασίες της Συνόδου ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστος Σταϊκούρας, συζητήθηκαν η προοπτική και οι προϋποθέσεις υλοποίησης του νέου Σιδηροδρομικού Εμπορευματικού Διαδρόμου «Βαλτικής Θάλασσας-Ευξείνου Πόντου-Αιγαίου Πελάγους», στο πλαίσιο του νέου Ευρωπαϊκού Διαδρόμου Μεταφορών. Ένα έργο που θα βάλει την Ελλάδα στον εμπορευματικό χάρτη που ενώνει Βουλγαρία, Ρουμανία, Ουγγαρία, Σλοβακία, Πολωνία, Λιθουανία, Λετονία, και Εσθονία, με προοπτική να προαχθούν συνδέσεις και με τη Μολδαβία.
Με την ελληνική πλευρά να έχει ήδη ξεκινήσει μέσω της ΕΡΓΟΣΕ τους διαγωνισμούς για την ολοκλήρωση και αναβάθμιση της Ανατολικής Σιδηροδρομικής Εγνατίας, οι τρεις χώρες πρόκειται να υπογράψουν ένα Μνημόνιο Κατανόησης. Όπως συνομολόγησαν οι ηγέτες των τριών χωρών στην Κοινή Δήλωσή τους, υπογραμμίζοντας την κοινή δέσμευση για τη συνδεσιμότητα, μία τριμερής task force με επικεφαλής τους αρμόδιους Υπουργούς, θα αναλάβει την προετοιμασία και έγκαιρη υπογραφή του MoU για τη χρηματοδότηση, ανάπτυξη, κατασκευή και διαχείριση ενός διάδρομος πολυτροπικών μεταφορών μεταξύ Ελλάδας, Βουλγαρίας και Ρουμανίας
Εχθές, στο τραπέζι των συζητήσεων μπήκε και η αξιοποίηση ελληνικών λιμένων, κυρίως της Αλεξανδρούπολης, στο πλαίσιο του προγράμματος για τις λωρίδες αλληλεγγύης ΕΕ – Ουκρανίας.