Ανεβάζει ρυθμούς το αμέσως επόμενο διάστημα τα «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2», καθώς και τα υπόλοιπα προγράμματα ηλεκτροκίνησης, μετά το γραφειοκρατικό φρένο που έφερε η μετακίνησή τους στο Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών οχημάτων καλύπτουν σταδιακά την απόσταση από την υπόλοιπη Ευρώπη, παρότι, η χώρα μας έχει να κάνει πολλά βήματα, κυρίως σε επίπεδο υποδομών, με τον στόχο να είναι 25.000 σημεία φόρτισης ως το 2030.
Οι πιο πράσινες και έξυπνες μεταφορές είναι το μεγάλο στοίχημα, εάν η χώρα μας θέλει να ακολουθήσει το ευρωπαϊκό άρμα, που έχει ως στόχο για τον τομέα των μεταφορών τη μείωση εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 90% έως το 2050. Ουσιαστικά, οι μεταφορές συνιστούν το «κλειδί» για την επίτευξη του «Καθαρού Μηδέν», αφού ευθύνονται για το 25% των συνολικών εκπομπών.
Σταδιακή στροφή στα ηλεκτρικά οχήματα
Με την ενεργειακή κρίση να έχει φέρει μια καθυστέρηση στην επίτευξη των φιλόδοξων ευρωπαϊκών στόχων, αν δεν θέλουμε να μείνουμε πίσω θα πρέπει να πατήσουμε γκάζι στην απανθρακοποίηση των μεταφορών. Ειδικότερα, στην Ευρώπη, ως το 2030, θα πρέπει να κυκλοφορούν τουλάχιστον 30 εκατομμύρια αυτοκίνητα μηδενικών εκπομπών, ενώ ως το 2050, σχεδόν όλα τα αυτοκίνητα, ελαφρά επαγγελματικά, λεωφορεία καθώς και νέα βαρέα επαγγελματικά οχήματα, θα πρέπει να είναι μηδενικών εκπομπών.
Επίσης, ως το 2030, η σιδηροδρομική κυκλοφορία υψηλής ταχύτητας χρειάζεται να διπλασιαστεί σε όλη την Ευρώπη, ενώ ως το 2035 μεγάλα αεροσκάφη μηδενικών εκπομπών θα πρέπει να είναι διαθέσιμα στην αγορά. Τα προγραμματισμένα ταξίδια με μέσα μαζικής μεταφοράς κάτω των 500 χιλιομέτρων θα πρέπει ως το 2030 να έχουν ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα και θαλάσσια σκάφη μηδενικών εκπομπών θα πρέπει να είναι διαθέσιμα στην αγορά. Παράλληλα, απαιτούνται οι συναφείς υποδομές, όπως η εγκατάσταση 3 εκατ. δημόσιων σημείων φόρτισης ως το 2030 πανευρωπαϊκά.
Στην Ευρώπη, από την αρχή του χρόνου μέχρι σήμερα έχουν γίνει 5,4 εκατ. ταξινομήσεις ηλεκτρικών οχημάτων, με τις μεγαλύτερες αυξήσεις να σημειώνονται σε Ολλανδία, Γερμανία, Γαλλία κατά 90%, 65% και 52% αντίστοιχα. Τον περασμένο Ιούνιο, τα ηλεκτρικά οχήματα αντιστοιχούσαν στο 15,1% των νέων ταξινομήσεων, έναντι 10,7% το περασμένο έτος. Ξεπερνώντας το 20% στο οκτάμηνο πλέον είναι σταθερά πάνω από το μερίδιο αγοράς των diesel.
Όσο για τη χώρα μας, κατά το πρώτο εξάμηνο οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών οχημάτων ανήλθαν σε 9,7% έναντι 7,4% το ίδιο διάστημα πέρσι, προσεγγίζοντας σταδιακά τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Αναφορικά, δε, με τις υποδομές φόρτισης, από 58 σημεία φόρτισης το 2019, ο αριθμός τους σήμερα υπερβαίνει τις 3.500, με στόχο να αναπτυχθούν 25.000 σημεία φόρτισης έως το 2030.
Επανεκκίνηση για τα προγράμματα κινήτρων
Μέσα στο επόμενο διάστημα, επανεκκινούν και τα προγράμματα επιδότησης της ηλεκτροκίνησης, που έριξαν ρυθμούς τους προηγούμενους μήνες εξαιτίας της μετακίνησης των υπηρεσιών από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας στο Υποδομών και Μεταφορών. Αυτό σημαίνει επανενεργοποίηση των εντάξεων, εγκρίσεων και καταβολών. Αναμένεται ως το τέλος του έτους να αρθούν και τα γραφειοκρατικά εμπόδια στις εξοφλήσεις.
Σημειώνεται ότι για τον Β’ κύκλο του «Κινούμαι Ηλεκτρικά» έχουν γίνει ήδη 20.908 αιτήσεις, με τις ήδη εγκεκριμένες να βρίσκονται σχεδόν στο 74%, ήτοι 11.175. Ως το τέλος Οκτωβρίου αναμένεται να αξιολογηθούν ακόμη 5.000 αιτήσεις. Μάλιστα, σχεδόν 3 στις 4 αιτήσεις αφορούν δίκυκλα, τρίκυκλα, μικρά αυτοκίνητα και ποδήλατα.