Η «επέλαση» των ΑΠΕ στην Ελλάδα
Νέο ιστορικό υψηλό κατέγραψαν οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας στην Ελλάδα κατά το πρώτο εξάμηνο του 2023, καθώς σημείωσε ρεκόρ η προσθήκη νέων ΑΠΕ στο διασυνδεδεμένο σύστημα με τη νέα συνολικής ισχύ να φτάνει τα 768 MW, από 498 MW που είχαν προστεθεί την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους. Όπως φαίνεται το 2023 θα καταγραφεί ένα ακόμη ρεκόρ στη διείσδυση των ΑΠΕ στο εγχώριο μίγμα ηλεκτροπαραγωγής, καθώς οι πράσινες επενδύσει στη χώρα μας, συνεχίζονται ακάθεκτες.
Με αμείωτο ρυθμό συνεχίζονται και τα deal στον τομέα των ΑΠΕ και ευρύτερα στον κλάδο της Ενέργειας. Μια από τις μεγαλύτερες συμφωνίες που ανακοινώθηκαν το προηγούμενο διάστημα αφορά την πώληση του 50% της Enel Green Power Hellas στην Macquarie Asset Management με τίμημα περίπου 345 εκατ. ευρώ. Μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται η εξαγορά της ENEL Ρουμανίας από τη ΔΕΗ. Τον περασμένο μήνα η ΔΕΗ ανακοίνωσε επίσης την εξαγορά Αιολικού πάρκου ισχύος 84 ΜW επίσης στη Ρουμανία από τον Όμιλο Lukoil ενώ έχει συμφωνήσει με την Mytilineos την αγορά υπό κατασκευή χαρτοφυλακίου φωτοβολταϊκών ισχύος 210 μεγαβάτ επίσης στη Ρουμανία.
Μια μεγάλη συμφωνία είχαμε και στον τομέα της εμπορίας, με την Mytilineos να προχωρά στην εξαγορά της εταιρείας προμήθειας Volterra έναντι τιμήματος που μπορεί να φθάσει έως 24 εκατ. ευρώ. Είχε προηγηθεί η εξαγορά της Watt+Volt, με αποτέλεσμα το μερίδιο αγοράς της Mytilineos στην προμήθεια ρεύματος να φθάνει στο 13 %.
Πλησιάζει η ώρα για τον Λιμένα Βόλου
Κανονικά αναμένεται να προχωρήσει ο διαγωνισμός που θα αναδείξει τον επενδυτή για το 67% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Βόλου, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες δεν πρόκειται να δοθεί παράταση από το ΤΑΙΠΕΔ και οι δεσμευτικές προσφορές θα υποβληθούν την ερχόμενη εβδομάδα, στις 22 Αυγούστου. Ενδιαφέρον στον σχετικό διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ έχουν εκδηλώσει οκτώ σχήματα και όπως φαίνεται οι περισσότεροι υποψήφιοι παραμένουν ενεργοί. Μεταξύ τους βρίσκεται η καταριανή QTerminals που αποτελεί κρατικό βραχίονα των εισαγωγών και εξαγωγών του Κατάρ, η βουλγαρική Advance Properties, συμφερόντων της εφοπλιστικής οικογένειας Domuschiev, ο ΟΛΘ, καθώς και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, μια κοινοπραξία θυγατρικών της Goldair, κοινοπραξία των Intrakat και TΕΚΑΛ και κοινοπραξία της Israel Shipyards με τη Χαλυβουργία Ελλάδος.
Ετοιμάζονται για δράση οι «μικροί» των κατασκευών
Tην αύξηση των ορίων των προϋπολογισμών στα έργα που μπορούν να αναλάβουν οι κατασκευαστικές εταιρείες με πτυχίο 6ης τάξης εξετάζει σύμφωνα με πληροφορίες το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Με αυτό τον τρόπο θα ανοίξει η «βεντάλια» των εταιρειών που θα μπορούν να αναλάβουν το τεράστιο όγκο των έργων υποδομής που αναμένεται να φτάσουν σε αξία τα 43 δισ. ευρώ μέσα στην επόμενη πενταετία. Στο πλαίσιο αυτό αναμένονται και ανακατατάξεις στις μικρότερες κατασκευαστικές με πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα των είσοδο του Δ. Κούτρα στην Δομική Κρήτης. Ο πολύπειρος επιχειρηματίας κατέχει το 29,31% της εισηγμένης και στις 8 Σεπτεμβρίου θα αναλάβει και ρόλο στο διοικητικό συμβούλιο.
Κερδίζουν έδαφος οι Κινέζοι στην παγκόσμια ναυτιλία
Στην πρώτη θέση της παγκόσμιας ναυτιλίας βρέθηκε ο κινεζικής ιδιοκτησίας στόλος εκτοπίζοντας για πρώτη φορά τον ελληνικό στόλο που βρίσκεται στην κορυφή του κόσμου εδώ και πάνω από μια δεκαετία, τουλάχιστον με τον τρόπο που μετρά το μέγεθος η Clarkson Research. Ο κινεζικής ιδιοκτησίας στόλος ανέρχεται σε 249,2 εκατομμύρια gt με την Ελλάδα στα 249 εκατομμύρια gt, σύμφωνα με την τελευταία κατάταξη. Η Ιαπωνία (181m gt), η Νότια Κορέα (66m gt) και οι ΗΠΑ (66m gt) συμπληρώνουν την πρώτη πεντάδα. Ο κινεζικής ιδιοκτησίας στόλος έχει αναπτυχθεί ισχυρά από το 2015, υποστηριζόμενος από επενδύσεις σε πλοία χύδην φορτίου και πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Η Ελλάδα διατηρεί το προβάδισμα σε όρους χωρητικότητας εκτοπίσματος και κατέχει το ηγετικό μερίδιο αγοράς για τάνκερ και μεταφορείς LNG. Η Ελλάδα έγινε ο μεγαλύτερος ιδιοκτήτης με βάση gt το 2013, αντικαθιστώντας την Ιαπωνία. Η Κίνα ξεπέρασε την Ιαπωνία το 2018. Η άνοδος της κινεζικής ναυτιλίας έχει βασιστεί κυρίως στον ολοένα και πιο ενεργό ρόλο του ναυπηγικού της κλάδου αλλά και των χρηματοδοτήσεων από τις τράπεζες της χώρας, εξηγεί ο Στίβεν Γκόρντον της Clarksons Research. Οι μεγαλύτεροι Κινέζοι πλοιοκτήτες είναι οι κρατικές εταιρείες China Cosco και China Merchants.
Ενίσχυση κερδών για την Fraport Greece
Αυξημένος κατά 37,4% ήταν ο κύκλος εργασιών της Fraport Greece το α’ εξάμηνο του 2023 φτάνοντας τα 191 εκατ. ευρώ, ενώ τα κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (EBITDA) διαμορφώθηκαν σε 73 εκατ. ευρώ. Τα καθαρά κέρδη ανήλθαν σε 8,6 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 21,5 εκατ. ευρώ το εξάμηνο του 2022. Στο εξάμηνο, από τους 14 περιφερειακούς αερολιμένες που διαχειρίζεται η Fraport Greece διακινήθηκαν 11,8 εκατομμύρια επιβάτες, αριθμός που είναι μεγαλύτερος κατά 19% και κατά 7,8% συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2022 και του 2019 αντίστοιχα. Στο μέγεθος αυτό, το 27% και το 73% αντιπροσωπεύουν την επιβατική κίνηση του εσωτερικού και του εξωτερικού αντίστοιχα. Η διοίκηση του γερμανικού ομίλου προβλέπει ότι η επιβατική κίνηση στα ελληνικά αεροδρόμια, που διαχειρίζεται, θα ξεπεράσει τα επίπεδα του 2022 όταν είχαν διακινηθεί ελαφρώς περισσότερα από 31 εκατ. άτομα.