Χτίζει χαρτοφυλάκιο αεροσκαφών που δεν επιβαρύνονται με μισθώσεις και δάνεια
Για μια χρονιά ρεκόρ σε έσοδα και κερδοφορία προετοιμάζεται η AEGEAN στο κλείσιμο της εφετινής χρονιάς. Ήδη κατέγραψε το πρώτο κερδοφόρο πρώτο εξάμηνο στην ιστορία της. Η εταιρεία που πετά εφέτος με το μεγαλύτερο δίκτυο στην ιστορία της και με τον μεγαλύτερο στόλο, έχει προχωρήσει σε μία σειρά κινήσεων που βελτιώνουν την ανθεκτικότητα και την ανταγωνιστική της θέση. Από τον Μάρτιο έχει αποπληρώσει τα δάνεια που πήρε μέσα στην πανδημία και δημιουργεί ένα χαρτοφυλάκιο αεροσκαφών ελευθέρων βαρών, ενώ όπως αποκάλυψε ο Πρόεδρος της AEGEAN, κ. Ευτύχιος Βασιλάκης, κατά τη διάρκεια της χθεσινής τακτικής γενικής συνέλευσης, είναι έτοιμη να εξαγοράσει τα warrants του Δημοσίου χωρίς δανεισμό ή στήριξη τρίτου.
Έχοντας επιστρέψει από το τρίτο τρίμηνο του 2022 σε κερδοφορία, το 2023 είναι για την ΑEGEAN ένα έτος ιδιαίτερα δυναμικής ανάπτυξης, όπως εκτίμησε κατά την ομιλία του, ο διευθύνων σύμβουλος κ. Δημήτρης Γερογιάννης, καθώς πετά με το μεγαλύτερο δίκτυο και τον μεγαλύτερος στόλος της ιστορίας της. Προσφέρει συνολικά 18 εκατ. θέσεις, εκ των οποίων 11 εκατ. στο δίκτυο εξωτερικού, 2 εκατ. περισσότερες δηλαδή συγκριτικά με το 2022. Επιχειρεί σε 165 προορισμούς, σε 46 χώρες με 272 απευθείας δρομολόγια και με ένα στόλο 76 αεροσκαφών.
Επένδυση σε εναλλακτικούς προορισμούς
Ήδη, κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους η AEGEAN μετέφερε συνολικά 6,7 εκατ. επιβάτες, 42% περισσότερους συγκριτικά με το εξάμηνο του 2022, προσφέροντας 8,7 εκατ. χιλιομετρικές θέσεις, 34% περισσότερες θέσεις σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2022. Οι συντελεστές πληρότητας έφτασαν το 82% το πρώτο εξάμηνο του 2023 από 74% το 2022, βελτιώνοντας σημαντικά τα έσοδα ανά πτήση.
Στο αποτέλεσμα αυτό συντέλεσε, όπως είπε ο κ. Γερογιάννης, πέραν της σύγκρισης με την αδύναμη αφετηρία του 2022 λόγω περιοριστικών μέτρων, η διεύρυνση της δραστηριότητας της AEGEAN με 16 νέα δρομολόγια, συνολικά 27 μαζί με charter, στο εξωτερικό, αλλά και η ενίσχυση συχνότητας σε προορισμούς της Ιταλίας, Ισπανίας, Γερμανίας, Σκανδιναβίας, Ισραήλ, Αιγύπτου και Σαουδικής Αραβίας. Σήμερα, η εταιρεία πετά πλέον σε 11 προορισμούς στην Γαλλία, 13 στην Γερμάνια, 10 στην Ιταλία αλλά και 10 στην Ιβηρική χερσόνησο ενώ και στο δίκτυο της μέσης Ανατολής πετάμε πλέον σε 10 προορισμούς.
Κατά το τρίτο και τέταρτο τρίμηνο του έτους, θα πετά με 10% και 15% αντίστοιχα περισσότερες χιλιομετρικές θέσεις από το 2022, επενδύοντας σε περισσότερους προορισμούς και στην επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν. Ο επικεφαλής της εταιρείας εξέφρασε ιδιαίτερη ικανοποίηση για τη διάχυση του μεταφορικού έργου στα μικρότερα νησιά της χώρας. Οι διακινούμενοι επιβάτες κατά το διάστημα 1/6-15/7/2023 σε νησιά όπως η Ικαρία, η Λέρος, η Νάξος, η Σκύρος, η Κάρπαθος αλλά και το αεροδρόμιο της Σητείας αυξήθηκε μεταξύ 20-77% σε σχέση με το 2022.
11 αεροσκάφη ελεύθερα βαρών
Η AEGEAN κατάφερε, μέσα στη μεγαλύτερη κρίση του αεροπορικού κλάδου εξαιτίας της Covid-19, να διατηρήσει τη μεγάλη παραγγελίας των 46 νέων αεροσκαφών της οικογένειας Airbus A320/321 neo. Μέσα στο 2022, παρέλαβε 9 επιπλέον καινούργια αεροσκάφη, ενώ παράλληλα αναδιάρθρωσε πλήρως τον στόλο των ελικοφόρων, αντικαθιστώντας τα 8 Q400/Bombardier με 10 ΑTR 72-600. «Επιτύχαμε βελτίωση της αποδοτικότητάς τους, πετυχαίνοντας συνεπώς σημαντική εξοικονόμηση σε όρους μίσθωσης αλλά κυρίως σε λειτουργικό κόστος», επισήμανε ο κ. Γερογιάννης.
Εντός του 2023, έχουν ήδη παραληφθεί 7 νέα αεροσκάφη, ενώ 2 ακόμη αναμένονται τις επόμενες μέρες, φτάνοντας τα 28 neo αεροσκάφη συνολικά μέχρι σήμερα. Παράλληλα, αξιοποιώντας τις θετικές ταμειακές ροές της, η AEGEAN προχώρησε στην αποπληρωμή του συνόλου των δανείων που έλαβε κατά τη διάρκεια της πανδημίας, ενώ τον Ιούνιο παρέλαβε ένα καινούργιο αεροσκάφος Α320 neo χρησιμοποιώντας μόνο ταμειακά διαθέσιμα και αποπλήρωσε ένα προϋπάρχουν δάνειο του 2020 για ένα ακόμη A321 neo. Σημειώνεται ότι στο τέλος του 2022, τα ταμειακά διαθέσιμα, ισοδύναμα και λοιπές χρηματοοικονομικές επενδύσεις ανήλθαν σε 527,9 εκατ. ευρώ.
Σήμερα, τα ελεύθερα βαρών, δηλαδή μισθώσεων ή δάνειων, αεροσκάφη έχουν φτάσει συνολικά τα 11 (2 Airbus neo, 6 Airbus CEO , 3 ATR 72 -600) από μόλις τέσσερα στις 31/12/2019. «Είναι σημαντικό για τη διαμόρφωση του κόστους μας στο μέλλον, όταν οι ταμειακές ροές μας το επιτρέπουν, σταδιακά φυσικά, να χτίζουμε ένα portfolio αεροσκαφών ελεύθερο βαρών ή κόστους μισθώσεων», σημείωσε ο επικεφαλής της εταιρείας.
Η ανανέωση του στόλου και το χτίσιμο ενός χαρτοφυλακίου αεροσκαφών, που είναι ελεύθερα βαρών και η αξία τους αυξάνεται, όπως εξήγησε ο κ. Βασιλάκης, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα, θωρακίζουν την εταιρεία απέναντι στις αναταράξεις που δημιουργούν η πληθωριστική κρίση και οι αυξήσεις των τιμών, ώστε να μπορεί να διατηρήσει την ανταγωνιστική της θέση μέσα σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον
Επί του παρόντος, το 50% της συνολικής δραστηριότητας της εταιρείας σε ώρες και χιλιομετρικούς επιβάτες που πραγματοποιείται από JET αεροσκάφη γίνεται με τα νεοαποκτηθέντα αεροσκάφη, επιτυγχάνοντας σημαντική εξοικονόμηση κόστους και μειωμένο περιβαλλοντικό αποτύπωμα ανά επιβάτη.
Τα warrants του δημοσίου
Το δικαίωμα προαίρεσης του Δημοσίου για την απόκτηση μετοχών του αερομεταφορέα, στο πλαίσιο της στήριξης που έλαβε ως αποζημίωση για μέρος των απωλειών της πανδημίας ύψους 120 εκατ. ευρώ, χαρτογράφησε ο Πρόεδρος της AEGEAN, κ. Ευτύχιος Βασιλάκης. Στις 3 Ιουλίου 2023, άνοιξε η τριετής περίοδος άσκησης του δικαιώματος του ελληνικού Δημοσίου να αποκτήσει ένα ποσοστό περί το 10% του μετοχικού κεφαλαίου της αεροπορικής εταιρείας στην τιμή των 3,2 ευρώ, που έγινε η υποχρεωτική αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ύψους 60 εκατ. ευρώ. Η πρόβλεψη αποτελούσε προαίρεση για να λάβει η AEGEAN τη στήριξη.
«Δεν εξαρτάται από την εταιρεία μας αλλά από το Δημόσιο εάν και πότε θα ασκήσει το δικαίωμά του. Εφόσον μας κοινοποιηθεί η πρόθεση αυτή του Δημοσίου, η AEGEAN έχει στη διάθεσή της 60 ημέρες για να απαντήσει εάν θα δεχθεί τη συμμετοχή με αυτούς τους όρους ή θα εξαγοράσει το δικαίωμα του Δημοσίου, πρακτικά πληρώνοντας τη διαφορά μεταξύ της τρέχουσας τιμής μετοχής και των 3,2 ευρώ του 2021», εξήγησε ο κ. Βασιλάκης, επισημαίνοντας πάντως πως τα 120 εκατ. ευρώ δεν ήταν επιστρέψιμο δάνειο αλλά αποζημίωση.
Όπως ξεκαθάρισε, η AEGEAN διαθέτει τα ταμειακά διαθέσιμα και την κεφαλαιακή επάρκεια, προκειμένου να καλύψει την εξαγορά των warrants του Δημοσίου, εφόσον το αποφασίσει η Γενική Συνέλευση, χωρίς να χρειάζεται δάνειο ή συμμετοχή τρίτου. Σημειώνεται πως το ελληνικό Δημόσιο δεν μπορεί να παραχωρήσει αυτά τα δικαιώματα σε τρίτο δίχως την πρότερη συμφωνία της εταιρείας. «Είμαστε υπερήφανοι που οι αξία αυτού του δικαιώματος είναι πολύ μεγάλη, πολύ μεγαλύτερη από όσο ίσως περιμέναμε, και το ελληνικό Δημόσιο μπορεί να ανακτήσει το μεγαλύτερο μέρος της αποζημίωσης που έδωσε, έχοντας στηρίξει μια εταιρεία που συνεισφέρει 400 εκατ. και πλέον σε ελληνικές υποδομές και φόρους», τόνισε ο κ. Βασιλάκης.