Σε ανοδική τροχιά κινούνται οι ναύλοι των VLGCs, φτάνοντας στα υψηλότερα επίπεδα από τις αρχές του 2024, καθώς η ενισχυμένη ζήτηση για υγραέριο από Ασία και Ινδία, σε συνδυασμό με τη μειωμένη διαθεσιμότητα πλοίων, διατηρεί την αγορά σε ασφυκτικό πλαίσιο.
Αξίζει να σημειώσουμε ότι οι VLGCs (Very Large Gas Carriers) είναι υπερμεγέθη πλοία μεταφοράς υγροποιημένων αερίων, κυρίως υγραερίου πετρελαίου (LPG – Liquefied Petroleum Gas). Πρόκειται για ένα βασικό υποσύνολο των πλοίων τύπου LPG carriers, τα οποία μεταφέρουν υγραέριο υπό πίεση ή/και χαμηλές θερμοκρασίες.
Αναλυτικότερα, στο επίκεντρο η στροφή της Ινδίας προς τις ΗΠΑ και οι γεωπολιτικές ανακατατάξεις που επηρεάζουν τις ροές σε παγκόσμιο επίπεδο.
Ανοδική πορεία καταγράφει η ναυλαγορά LPG
Συνεχίζεται η ενίσχυση της αγοράς υγροποιημένου αερίου, σύμφωνα με αναλυτές της Fearnley Securities. Το δρομολόγιο Σαουδική Αραβία – Ιαπωνία καταγράφει ναύλους της τάξης των 70.000 δολαρίων ανά ημέρα, τιμή αυξημένη κατά 8% σε εβδομαδιαία βάση. Αντίστοιχα, το route Χιούστον – Ιαπωνία διαμορφώνεται στα 66.000 δολάρια/ημέρα, σημειώνοντας άνοδο 5%.
Οι ναύλοι κυμαίνονται πλέον στα 80 δολάρια ανά τόνο φορτίου, ενώ καταγράφεται αυξημένο ενδιαφέρον για φορτώσεις κατά το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Αυγούστου, με τουλάχιστον εννέα φορτία να έχουν ήδη “κλειδώσει”.
Σύμφωνα με τη Rim Intelligence, ανοδικές τάσεις παρουσιάζουν και οι ναύλοι στις γραμμές από το Yanbu της Ερυθράς Θάλασσας προς τη Μεσόγειο. Πλοία όπως το Leo Green (83.300 cbm) και το BW Lord (84.700 dwt) έχουν ήδη ναυλωθεί για φορτώσεις, με τιμές που αγγίζουν τα 83–84 δολάρια ανά τόνο.
Την ίδια ώρα, άνοδος κατά 4 δολάρια/τόνο καταγράφεται και στη γραμμή US Gulf – Ασία μέσω της Διώρυγας του Παναμά.
Η ινδική ζήτηση για LPG από τις ΗΠΑ στηρίζει τα ναύλα και αναδιαμορφώνει τις ροές
Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο SSY, η ισχυρή ζήτηση της Ινδίας για υγροποιημένο αέριο πετρελαίου (LPG) από τις Ηνωμένες Πολιτείες ενισχύει τις μακρινές διαδρομές και στηρίζει τα ναύλα.
Σε αυτό το πλαίσιο, η Indian Oil Corporation (IOC) στράφηκε σε οικονομικότερα φορτία από τις ΗΠΑ, αντικαθιστώντας παραδοσιακές εισαγωγές από τη Μέση Ανατολή. Την ίδια ώρα, η κρατική Adnoc με έδρα το Άμπου Ντάμπι προχώρησε σε συμφωνίες ανταλλαγής φορτίων με Αμερικανούς προμηθευτές, προσφέροντας εκπτώσεις σε ορισμένους αγοραστές, ώστε να διοχετεύσει μεγαλύτερες ποσότητες του αερίου της προς την Κίνα, όπου επιτυγχάνονται υψηλότερα premiums.
Ωστόσο, η SSY προειδοποιεί ότι η συγκεκριμένη μετατόπιση βασίζεται σε ευκαιριακό arbitrage και ενδέχεται να μην έχει μακροπρόθεσμο χαρακτήρα.
Από την πλευρά της, η Marsoft επισημαίνει ότι οι εξαγωγές LPG από τις ΗΠΑ καταγράφουν άνοδο άνω του 5% σε σύγκριση με το 2024, ενώ νέες υποδομές –τερματικοί σταθμοί και μονάδες– αναμένονται να τεθούν σε λειτουργία την περίοδο 2025-2026.
Ο συνδυασμός αυξημένων εξαγωγών και περιορισμένης διαθεσιμότητας πλοίων κρατά την αγορά «σφιχτή». Παράλληλα, η παγκόσμια παραγωγή αερίου συνεχίζει να αυξάνεται – κυρίως από τις ΗΠΑ – ενώ η ανάπτυξη του στόλου Very Large Gas Carriers (VLGC) παρουσιάζει επιβράδυνση.
Η ζήτηση από την Ασία, και ειδικά από Κίνα, Ινδία και Νότια Κορέα, σε συνδυασμό με τις ευκαιρίες arbitrage, συνεχίζει να ενισχύει τη spot αγορά.
Η Fearnleys προβλέπει διατήρηση ισχυρών ναύλων και τους επόμενους μήνες, ενώ εκτιμά ότι οι εισηγμένες εταιρείες με στόλο VLGC ενδέχεται να δουν τις μετοχές τους να συγκλίνουν προς την καθαρή αξία ενεργητικού (NAV).
Διαδρομές
Οι αναλυτές συμφωνούν ότι για το υπόλοιπο του 2025 ενδέχεται να διατηρηθεί ο ανοδικός ρυθμός, με μέσο όρο spot ναύλων άνω των 50.000 δολαρίων/ημέρα το δεύτερο εξάμηνο, ιδιαίτερα για τις διαδρομές ΗΠΑ – Ασίας.
Μάλιστα, αν επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις για αυξημένα φορτία από τις ΗΠΑ και περιορισμένη αύξηση του στόλου, η αγορά των VLGCs μπορεί να δει περαιτέρω ενίσχυση.
Από την πλευρά του, το Τμήμα Διαχείρισης Λιμένων και Ναυτιλίας του ΕΚΠΑ ανέφερε σε σχετική ανάλυση ότι το δεύτερο τρίμηνο του 2025 επιβεβαίωσε τη συνεχιζόμενη ισχύ της αγοράς νεότευκτων LNG και LPG πλοίων, με επίκεντρο την απανθρακοποίηση, την κανονιστική πίεση και τη μακροπρόθεσμη ζήτηση καθαρότερων καυσίμων.
Όπως τονίστηκε, οι πλοιοκτήτες προτίμησαν τεχνολογικά προηγμένα νεότευκτα πλοία αντί για μεταχειρισμένα, η αγορά S&P παρέμεινε υποτονική, με ελάχιστη δραστηριότητα στον LNG τομέα, ενώ στον LPG τομέα καταγράφηκαν λίγες συναλλαγές για σύγχρονα πλοία διπλού καυσίμου.
Βασικά χαρακτηριστικά των VLGCs:
Χωρητικότητα: Συνήθως από 75.000 έως 90.000 κυβικά μέτρα LPG.
Μήκος: Πάνω από 220 μέτρα
Τύπος φορτίου: Υγραέριο πετρελαίου (π.χ. προπάνιο, βουτάνιο), και σε κάποιες περιπτώσεις αμμωνία ή άλλα χημικά αέρια.
Λειτουργία: Μεταφέρουν LPG από χώρες παραγωγής (π.χ. ΗΠΑ, Μέση Ανατολή) σε αγορές κατανάλωσης (π.χ. Ασία, Ευρώπη).
Ρόλος στη ναυτιλία και την ενέργεια:
Είναι κρίσιμα για το παγκόσμιο εμπόριο LPG, ιδιαίτερα σε εποχές ενεργειακής μετάβασης.
Πλοιοκτήτες όπως οι ελληνικές εταιρείες (π.χ. StealthGas, Thenamaris) έχουν σημαντική παρουσία στον τομέα.
Οι ναύλοι των VLGCs επηρεάζονται από την παγκόσμια ζήτηση ενέργειας, τις εξαγωγές ΗΠΑ και τις διόδους όπως η Διώρυγα του Παναμά.