No Result
View All Result
FinanceNews.gr
  • Αρχικη
  • ΝΑΥΤΙΛΙΑ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΕΝΕΡΓΕΙΑ
  • ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ
  • ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ
  • REAL ESTATE
  • Αρχικη
  • ΝΑΥΤΙΛΙΑ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΕΝΕΡΓΕΙΑ
  • ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ
  • ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ
  • REAL ESTATE
No Result
View All Result
FinanceNews.gr
No Result
View All Result
Αρχική ΝΑΥΤΙΛΙΑ

Η ελληνική ακτοπλοΐα σε τροχιά ανανέωσης – Η ανάλυση της XRTC Business Consultants

Ακτοπλοΐα σε μετάβαση: γηρασμένος στόλος, πράσινη μετάβαση και χρηματοδοτικά κενά

Newsroom από Newsroom
18/08/2025
in ΝΑΥΤΙΛΙΑ, ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
A A
«Πράσινη» επανεκκίνηση στην ακτοπλοΐα: Πλοία, καύσιμα και τιμές σε φάση ανατροπής

Η ελληνική ακτοπλοΐα σε σταυροδρόμι – Η ετήσια μελέτη της XRTC Business Consultants καταγράφει τις μεγάλες προκλήσεις και τα διλήμματα του κλάδου – Από την απουσία διαφάνειας στα οικονομικά, έως την ανάγκη νέων πλοίων και το ράλι του κόστους λόγω περιβαλλοντικών μέτρων.

Το 2025 η ελληνική ακτοπλοΐα περνά σε νέα εποχή: Ποιοι πλέουν προς τη Βιωσιμότητα

Η ελληνική ακτοπλοΐα βρίσκεται σε ιστορική καμπή. Με στόλο που γερνά, αυστηρότερους περιβαλλοντικούς κανονισμούς και υψηλό λειτουργικό κόστος, οι εταιρείες καλούνται να ισορροπήσουν ανάμεσα στην επιβίωση και τον εκσυγχρονισμό. Αυτό αποτυπώνει η ετήσια έκθεση της XRTC Business Consultants, υπό τον Γιώργο Ξηραδάκη.

Το δίλημμα του στόλου

Η μελέτη αναδεικνύει ως μείζον ζήτημα την άμεση ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου. Η τελευταία μεγάλη «γενιά» πλοίων χτίστηκε στα μέσα της δεκαετίας του 2000· από τότε, λόγω κρίσης και έλλειψης κεφαλαίων, οι περισσότερες εταιρείες στράφηκαν σε μεταχειρισμένα πλοία μεγάλης ηλικίας.
Σήμερα, μόλις το 17% του ελληνικού στόλου είναι κάτω των 20 ετών, με την εικόνα να επιδεινώνεται στις μεγαλύτερες κατηγορίες. Χωρίς διαθέσιμα μεταχειρισμένα που να πληρούν τα νέα περιβαλλοντικά στάνταρ, η μόνη λύση είναι η ναυπήγηση νέων πλοίων – ένα εγχείρημα δαπανηρό και αβέβαιο ως προς το ποια καύσιμα θα επιλεγούν.

Περιβαλλοντική θηλιά που πιέζει τους ναύλους

Από τον Ιανουάριο 2024 τέθηκε σε ισχύ το EU ETS για τη ναυτιλία, με σταδιακή αύξηση της κάλυψης εκπομπών έως το 2026. Το 2025 ακολουθεί το Fuel EU Maritime, ενώ από τον Μάιο η Μεσόγειος γίνεται Περιοχή Ελέγχου Εκπομπών.
Οι τριπλές αυτές ρυθμίσεις αναμένεται να επιφέρουν σημαντικές αυξήσεις στο κόστος καυσίμων και, κατ’ επέκταση, στους ναύλους, δημιουργώντας ένα άτυπο «Μεσογειακό Περιβαλλοντικό Τέλος».

Το Ταμείο Εκσυγχρονισμού: ελπίδα και αβεβαιότητα

Η δημιουργία του Ευρωπαϊκού Ταμείου Εκσυγχρονισμού (1,5 δισ. ευρώ ως το 2030) και του εθνικού ταμείου των 300 εκατ. ευρώ θεωρείται σημαντική ανάσα. Ωστόσο, η XRTC υπενθυμίζει ότι παλαιότερα πακέτα στήριξης δεν υλοποιήθηκαν, γεγονός που γεννά σκεπτικισμό.

Οι πόροι στοχεύουν σε τρεις άξονες:

  • Ναυπήγηση και αναβάθμιση πλοίων με καθαρές τεχνολογίες
  • Ενεργειακή βελτίωση υφιστάμενων σκαφών
  • Αντικατάσταση παλαιών μηχανών

Στις άγονες γραμμές, όπου δραστηριοποιούνται 57 πλοία με ετήσιες επιδοτήσεις 150 εκατ. ευρώ, καθιερώνεται μπόνους έως 45% για πλοία ηλικίας έως 6 ετών.

Η διεθνής σκηνή: Κίνα και μεγάλοι όμιλοι

Σε παγκόσμιο επίπεδο, τα κινεζικά ναυπηγεία κυριαρχούν στις παραγγελίες νέων πλοίων, ενώ η περιορισμένη διαθεσιμότητα στην Ευρώπη και την Ιαπωνία ενισχύει την εξάρτηση από την Ασία. Οι μεγάλοι όμιλοι επενδύουν σε σειρές νέων σκαφών, τα οποία μισθώνουν σε μικρότερες εταιρείες μέσω μακροχρόνιων συμβολαίων – πρακτική που ήδη εφαρμόζεται και στην Ελλάδα μέσω της Attica Group.

Διαφάνεια και χρηματοδότηση: τα αγκάθια

Η μελέτη δεν παραλείπει να στηλιτεύσει την απουσία υποχρέωσης δημοσίευσης ισολογισμών από τις περισσότερες ακτοπλοϊκές, παρά τις γενναίες κρατικές επιδοτήσεις που λαμβάνουν. Η έλλειψη αυτή δυσχεραίνει την αξιολόγηση από τις τράπεζες και περιορίζει τις προοπτικές χρηματοδότησης.

Η ελληνική ακτοπλοΐα μπαίνει σε περίοδο ριζικών αλλαγών. Το ερώτημα είναι αν θα βρει τους απαραίτητους πόρους και την πολιτική βούληση για να μεταβεί σε μια νέα εποχή «πράσινης» ναυσιπλοΐας ή αν θα παραμείνει εγκλωβισμένη σε έναν στόλο που γερνά και σε κόστη που διογκώνονται.

Tags: ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΚΤΟΠΛΟΙΑ

ΣχετικάΑρθρα

Υπερταμείο: «Μάχη» για τη θέση του CEO
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Υπερταμείο: Το PPF επεκτείνεται, τα πρώτα έργα εκτός Ελλάδας – Συμβολή σε έργα τεχνικής βοήθειας και αναπτυξιακής συνεργασίας

11/09/2025
Η Τράπεζα Κύπρου επιστρέφει στην Αθήνα για να διεκδικήσει μερίδιο στην ελληνική αγορά
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Τράπεζα Κύπρου: Υπερκαλύφθηκε το ομόλογο Tier 2 ύψους 300 εκατ.

11/09/2025
Πώς ερμηνεύονται τα υψηλά ρεκόρ στα χρηματιστήρια και το bitcoin; Ποιός ο ρόλος του χρυσού;
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Bitcoin: Πτώση έως και 70% για εταιρείες που επένδυσαν στη νέα crypto ευφορία

11/09/2025
Τρίκαλα: Εντοπίστηκε ο ιός της πανώλης σε αιγοπρόβατα στην Καλαμπάκα
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Αναβρασμός στους κτηνοτρόφους: Ζητούν αποζημιώσεις 50€ ανά ζώο και αναστολή οφειλών

11/09/2025
ΔΑΑ: Επενδύσεις 1,2 δισ. ευρώ και έργα-σταθμός στο «Ελ. Βενιζέλος» έως το 2032
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

ΔΑΑ: Επενδύσεις 1,2 δισ. ευρώ και έργα-σταθμός στο «Ελ. Βενιζέλος» έως το 2032

11/09/2025
«Ημέρες Καριέρας» της ΔΥΠΑ: Διήμερη γιορτή απασχόλησης στο Λιμάνι Θεσσαλονίκης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

«Ημέρες Καριέρας» της ΔΥΠΑ: Διήμερη γιορτή απασχόλησης στο Λιμάνι Θεσσαλονίκης

11/09/2025

Τα νέα της κτηματαγοράς

ΑΚTOR: Υπερκαλύφθηκε η ΑΜΚ – Το σχέδιο για επενδύσεις 2 δισ. σε δράση

Aktor- Prodea: Ναυάγησε συμφωνία ακινήτων 600 εκατ. ευρώ -Τι ζύγισε ο Αλ. Εξάρχου

10/09/2025
Crowdfunding: Νέα εποχή στο real estate – Μικροί και μεγάλοι επενδυτές μπαίνουν σε μια αγορά δισεκατομμυρίων

Crowdfunding: Νέα εποχή στο real estate – Μικροί και μεγάλοι επενδυτές μπαίνουν σε μια αγορά δισεκατομμυρίων

09/09/2025
Αγορά ακινήτων: Οι κορυφαίες τάσεις, οι επενδυτές και οι περιοχές ανάπτυξης

Τιμές στα ακίνητα: Η Αθήνα στην κορυφή της «κούρσας»

08/09/2025

Ναυτιλία

«Ανοιχτοί λογαριασμοί» με την Εφορία: Ποιες υποχρεώσεις πρέπει να κλείσετε μέχρι το τέλος του έτους
ΝΑΥΤΙΛΙΑ

Στο «μικροσκόπιο» της ΑΑΔΕ οι συναλλαγές με φορολογικούς παραδείσους

Υπό αυστηρό έλεγχο τίθενται οι ελληνικές επιχειρήσεις που συναλλάσσονται με εταιρείες εγκατεστημένες σε 42 χώρες οι οποίες εφαρμόζουν εξαιρετικά χαμηλούς...

από Newsroom
09/09/2025
Ρεκόρ κερδών για τη Dynagas LNG: Συμβόλαια 1 δισ. δολαρίων
ΝΑΥΤΙΛΙΑ

Απογείωση για Dynagas LNG: Διπλάσια κέρδη, σταθερές ναυλώσεις και επενδυτική ασφάλεια

Η Dynagas LNG ανακοίνωσε καθαρά κέρδη 27,3 εκατ. δολαρίων στο α΄ εξάμηνο 2025, με ανεκτέλεστο υπόλοιπο συμβολαίων 0,9 δισ.  ...

από Newsroom
09/09/2025
Eξάμηνη παράταση για τη Διώρυγα Gas από τη ΡΑΑΕΥ
ΝΑΥΤΙΛΙΑ

Ναυτιλία: Αμερικανικά τέλη πλήττουν τις νέες παραγγελίες πλοίων

Η παγκόσμια ναυπηγική βιομηχανία αντιμετωπίζει σοβαρή κάμψη, με τις νέες παραγγελίες πλοίων να καταγράφουν πτώση 65% τον Αύγουστο του 2025....

από Newsroom
08/09/2025
Μύκονος: Γνωστός καλλιτέχνης και συνέταιροί του στα δίχτυα της ΑΑΔΕ για φοροδιαφυγή
ΝΑΥΤΙΛΙΑ

Μύκονος: Ανησυχία για το νέο τέλος επιβατών κρουαζιέρας – Κίνδυνος μείωσης αφίξεων

Μύκονος: Η επιβολή αυξημένου τέλους επιβατών κρουαζιέρας ύψους 20 ευρώ ανά άτομο στη Μύκονο και τη Σαντορίνη προκαλεί έντονο προβληματισμό...

από Newsroom
08/09/2025
FinanceNews.gr

Τα πάντα για την Ελληνική οικονομία, το χρηματιστήριο, την ναυτιλία, την επιχειρηματικότητα στον τουρισμό, τα νέα της τεχνολογίας, των κατασκευών, την κτηματαγορά και την ενέργεια.



Ταυτότητα

Όροι Χρήσης

Δήλωση συμμόρφωσης (ΕΕ) 2018/334

ΜΗΤ
Μ.Η.Τ. 242183

Πρόσφατα άρθρα

  • Σαν Σήμερα 11 Σεπτεμβρίου
  • Δημοσκόπηση Interview: Διψήφιο προβάδισμα για τη ΝΔ – Σε ιστορικά χαμηλά ο ΣΥΡΙΖΑ
  • Υπερταμείο: Το PPF επεκτείνεται, τα πρώτα έργα εκτός Ελλάδας – Συμβολή σε έργα τεχνικής βοήθειας και αναπτυξιακής συνεργασίας

Kατηγορίες

REAL ESTATE
ΕΝΕΡΓΕΙΑ
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ
ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ
ΝΑΥΤΙΛΙΑ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΠΡΕΣΤΙΖ
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
ΥΓΕΙΑ
ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ
            

© 2022 FinanceNews.gr.

No Result
View All Result
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΕΝΕΡΓΕΙΑ
  • ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • REAL ESTATE
  • ΥΓΕΙΑ
  • ΝΑΥΤΙΛΙΑ
  • ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ
  • ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ

© 2022 FinanceNews.gr.