Τελωνειακή απάτη στον Πειραιά: Η υπόθεση, που συνδέεται με κινεζικές εγκληματικές ομάδες, φέρνει στο φως οργανωμένο σχέδιο εισαγωγής αγαθών χωρίς καταβολή δασμών και ΦΠΑ, με συνολικές ζημίες που ξεπερνούν τα 800 εκατ. ευρώ στην ΕΕ.
Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία χτυπάει δίκτυα τελωνειακής απάτης στον Πειραιά
Κατά τη διάρκεια εφόδων στο λιμάνι του Πειραιά αυτό το καλοκαίρι, οι ελληνικές αρχές κατέσχεσαν συνολικά 3 εκατ. ευρώ από το γραφείο και το σπίτι ενός τελωνειακού μεσάζοντα, στο πλαίσιο έρευνας για απάτη στον ΦΠΑ που εμπλέκει οργανωμένα εγκληματικά δίκτυα της Κίνας. Η υπόθεση αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης διερεύνησης σε 14 ευρωπαϊκές χώρες, με συνολικές κατασχέσεις που φτάνουν τα 5,8 εκατ. ευρώ και ακίνητα, αυτοκίνητα και 2.400 κοντέινερ αξίας περίπου 250 εκατ. ευρώ.
Η Ευρωπαία Γενική Εισαγγελέας, Λάουρα Κοβέσι, δήλωσε στους Financial Times ότι τα κατασχεθέντα χρήματα προέρχονται από εγκληματικές δραστηριότητες που στόχευαν στη μεταφορά αγαθών στην Ευρώπη σε «μαζική» κλίμακα, παρακάμπτοντας δασμούς και ΦΠΑ. Το Ευρωπαϊκό Γραφείο Εισαγγελέα (EPPO) έχει απαγγείλει κατηγορίες σε δύο τελωνειακούς υπαλλήλους και τέσσερις μεσάζοντες για συμμετοχή σε το κύκλωμα εισαγωγής αγαθών από την Κίνα, όπως ηλεκτρικά ποδήλατα, με ψευδείς δηλώσεις.
Κατά τις εφόδους, οι αρχές κατέσχεσαν 2,7 εκατ. ευρώ σε μετρητά από το γραφείο του μεσάζοντα και επιπλέον 300.000 ευρώ στο σπίτι του, ενώ συνολικά σε όλη την Ευρώπη κατασχέθηκαν 5,8 εκατ. ευρώ σε μετρητά και κατασχέθηκαν ακίνητα, αυτοκίνητα και 2.400 κοντέινερ. Η αξία των κοντέινερ εκτιμάται σε 250 εκατ. ευρώ, καθιστώντας την κατάσχεση τη μεγαλύτερη που έχει πραγματοποιηθεί στην ΕΕ.
Το EPPO εκτιμά ότι οι ζημίες από το σχέδιο υπερβαίνουν τα 800 εκατ. ευρώ, με την απάτη στον ΦΠΑ να αποτελεί την πιο «ελκυστική» εγκληματική δραστηριότητα στην ΕΕ, κοστίζοντας περίπου 50 δισ. ευρώ ετησίως. Κινεζικές εγκληματικές ομάδες φαίνεται να ελέγχουν ολόκληρη την αλυσίδα παραγωγής και εισαγωγής, επωφελούμενες από εικονικές εταιρείες και τη δωροδοκία δημόσιων υπαλλήλων.
Στην Ελλάδα, η υπόθεση ξεκίνησε με δύο εταιρείες που υπέβαλαν πάνω από 5.000 εσφαλμένες τελωνειακές δηλώσεις, δηλώνοντας ηλεκτρικά ποδήλατα ως αλυσίδες ή ελαστικά για να αποφύγουν φόρους και δασμούς. Η έρευνα επεκτάθηκε και σε άλλες χώρες, ενώ οι ελληνικές αρχές συνεργάζονται στενά με την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία για την καταπολέμηση των οργανωμένων εγκληματικών δικτύων.
Το λιμάνι του Πειραιά, στο οποίο φτάνουν περίπου 5,1 εκατ. κοντέινερ ετησίως, ανήκει κυρίως σε θυγατρική της Cosco. Η εταιρεία δήλωσε ότι «συνεχίζει να ανταποκρίνεται άμεσα στα αιτήματα των ελληνικών αρχών», χωρίς να σχολιάζει την υπό έρευνα υπόθεση.