Η Renault σε σταυροδρόμι κόστους, κυβερνοασφάλειας και επενδύσεων – Περικοπές 3.000 θέσεων εργασίας για μείωση κόστους
Η γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία Renault βρίσκεται σε περίοδο αναταράξεων, καθώς ετοιμάζεται για ένα από τα πιο φιλόδοξα σχέδια μείωσης κόστους των τελευταίων ετών. Σύμφωνα με το έγκυρο γαλλικό δελτίο L’Informe και το Automotive News Europe, η διοίκηση σχεδιάζει την περικοπή περίπου 3.000 θέσεων εργασίας σε υποστηρικτικές λειτουργίες, κυρίως σε τομείς όπως το ανθρώπινο δυναμικό, τα οικονομικά και το μάρκετινγκ, μέσω εθελοντικών αποχωρήσεων.
Το πρόγραμμα, με την κωδική ονομασία Arrow, αποσκοπεί στη μείωση κατά 15% του προσωπικού σε διοικητικές υπηρεσίες και θεωρείται κρίσιμο για την προσαρμογή της Renault στη νέα πραγματικότητα της παγκόσμιας αγοράς αυτοκινήτου. Η τελική απόφαση αναμένεται μέχρι το τέλος του 2025, ενώ οι περικοπές θα επηρεάσουν προσωπικό τόσο στα κεντρικά γραφεία στο Παρίσι όσο και σε διεθνείς θυγατρικές.
Χρηματοοικονομική πίεση και νέος CEO σε δύσκολο περιβάλλον
Η Renault, που στο τέλος του 2024 απασχολούσε 98.636 εργαζομένους παγκοσμίως, ανακοίνωσε τον Ιούλιο καθαρές ζημίες ύψους 11,13 δισ. ευρώ για το πρώτο εξάμηνο του 2025. Το πλήγμα οφείλεται κυρίως σε απομείωση αξίας 9,3 δισ. ευρώ από τη συμμετοχή της στη Nissan, ενώ τα προσαρμοσμένα καθαρά κέρδη υποχώρησαν στα 460,3 εκατ. ευρώ, λιγότερο από το ένα τρίτο του αντίστοιχου περσινού διαστήματος.
Η ασθενής ζήτηση για βαν, το υψηλό κόστος παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων και ο αυξημένος ανταγωνισμός, ειδικά από τους κινεζικούς ομίλους, ασκούν πρόσθετη πίεση. Στα προβλήματα προστίθενται οι αμερικανικοί δασμοί, που πλήττουν τις εξαγωγές της εταιρείας.
Η ηγεσία της Renault βρίσκεται πλέον στα χέρια του Φρανσουά Προβό, ο οποίος ανέλαβε τον Ιούλιο, διαδεχόμενος τον Λούκα ντε Μέο που μετακινήθηκε στον όμιλο Kering (ιδιοκτήτη της Gucci). Ο Προβό καλείται να επαναφέρει τα περιθώρια κέρδους, να ανακτήσει επενδυτική βαθμίδα για την πιστοληπτική αξιολόγηση και να χαράξει νέα στρατηγική ανάπτυξης.
Κυβερνοεπίθεση με προειδοποιήσεις προς πελάτες
Η κρίση της Renault επιδεινώθηκε από πρόσφατη κυβερνοεπίθεση, που αποκάλυψε η «The Sun». Στόχος ήταν η Renault και η θυγατρική της Dacia, με συνέπεια τη διαρροή δεδομένων πελατών όπως ονόματα, διευθύνσεις, email, τηλέφωνα και αριθμοί κυκλοφορίας οχημάτων.
Η εταιρεία διαβεβαίωσε ότι δεν παραβιάστηκαν τραπεζικά στοιχεία ή κωδικοί πρόσβασης, καθώς η επίθεση προήλθε από τρίτο πάροχο επεξεργασίας δεδομένων και όχι από τα εσωτερικά της συστήματα. Παρ’ όλα αυτά, προειδοποίησε τους πελάτες, ιδίως στο Ηνωμένο Βασίλειο, να είναι προσεκτικοί απέναντι σε ύποπτα email ή τηλεφωνικές κλήσεις (phishing).
Η επίθεση περιορίστηκε και τα συστήματα ασφαλείας της Renault παραμένουν ενεργά, ωστόσο το περιστατικό αναδεικνύει την αυξανόμενη ευαλωτότητα της αυτοκινητοβιομηχανίας στον κυβερνοχώρο. Το συμβάν έρχεται λίγες εβδομάδες μετά την ανάλογη κυβερνοεπίθεση που έπληξε τη Jaguar Land Rover, αναγκάζοντας την τελευταία να διακόψει παραγωγικές δραστηριότητες για εβδομάδες.
Προοπτικές και αντιδράσεις
Η Renault αναγνωρίζει τις «αβεβαιότητες της αγοράς» και το «εξαιρετικά ανταγωνιστικό περιβάλλον» ως βασικές αιτίες της αναδιάρθρωσης. Αναλυτές επισημαίνουν ότι οι περικοπές θέσεων εργασίας ενδέχεται να συναντήσουν αντιδράσεις από συνδικάτα, ιδιαίτερα στη Γαλλία, όπου ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι κρίσιμος εργοδότης.
Η επιτυχία του σχεδίου Arrow θα εξαρτηθεί από την ικανότητα της νέας διοίκησης να ισορροπήσει μεταξύ οικονομικής εξυγίανσης και κοινωνικών πιέσεων, ενώ παραμένει ερώτημα το πώς θα επηρεαστούν οι επενδύσεις στα ηλεκτρικά οχήματα και οι συνεργασίες της Renault με άλλες μάρκες.
Διαβάστε επίσης: Renault στη σκακιέρα με Honda-Nissan: Θα πουλήσει ή θα μείνει στο παιχνίδι;