Μετά από ένα διήμερο πιέσεων, οι παγκόσμιες αγορές ανέκαμψαν χάρη στην εκρηκτική πορεία της τεχνητής νοημοσύνης και τη ραγδαία πτώση των τιμών της ενέργειας. Τα συμβόλαια του Nasdaq 100 έκαναν άλμα 1,8% και του S&P 500 0,5%, ενώ στην Ασία ο Kospi εκτοξεύτηκε 6%. Καλή συνεδρίαση αναμένεται σήμερα και στην Αθήνα.
Η Micron Technology Inc. συνέτριψε τις εκτιμήσεις της Wall Street, στέλνοντας τη μετοχή της σε ράλι 15%. Η πρόβλεψη για έσοδα $50 δισ. το επόμενο τρίμηνο επιβεβαιώνει ότι η ζήτηση για τσιπ AI ξεπερνά την προσφορά. Κλειδώνοντας πελάτες σε μακροχρόνια συμβόλαια, η Micron διασφαλίζει βιώσιμα κέρδη, συμπαρασύροντας παράλληλα μετοχές όπως της SK Hynix σε άλμα άνω του 10%.
Παράλληλα, το πετρέλαιο Brent υποχώρησε κάτω από τα $73 το βαρέλι, επιστρέφοντας πρακτικά σε προπολεμικά επίπεδα. Η αποκλιμάκωση –που οφείλεται στην αύξηση ροών στο Στενό του Ορμούζ και στην πρόοδο για ειρηνευτική συμφωνία ΗΠΑ-Ιράν– ανακουφίζει τους επενδυτές από τους φόβους στασιμοπληθωρισμού.
Ο χρυσός σταθεροποιήθηκε στα $4.000, πιεσμένος από το ισχυρό δολάριο και την προοπτική υψηλών επιτοκίων. Οι αποδόσεις των διετών αμερικανικών ομολόγων υποχώρησαν στο 4,14%, μακριά από τα πρόσφατα υψηλά.
Η προσοχή πλέον στρέφεται στον δείκτη PCE (τιμές καταναλωτικών δαπανών) και την επόμενη κίνηση της Fed. Η διατήρηση του ράλι θα κριθεί από τον πληθωρισμό. Εάν τα στοιχεία δείξουν αύξηση πληθωρισμού πάνω από τις προσδοκίες, το ισχυρό δολάριο ίσως φρενάρει τη διάθεση για ανάληψη ρίσκου. Προς το παρόν, όμως, οι αγορές κάνουν πάρτι για το AI και την ενέργεια.
Οι «ψεκασμένοι» του λιγνίτη
Είναι εντυπωσιακό πώς ένας αστικός μύθος μπορεί να επιβιώνει τόσο πεισματικά. Ακόμα και σήμερα, μια μερίδα συνωμοσιολόγων επιμένει να διακινεί τη θεωρία πως ο λιγνίτης είναι το «χρυσό καύσιμο» της Ελλάδας και πως η σταδιακή απόσυρσή του κρύβει κάποιο σκοτεινό σχέδιο. Η ΔΕΗ αναγκάσθηκε να δώσει μια εμπεριστατωμένη, δημόσια απάντηση, γειώνοντας αυτούς τους ισχυρισμούς στην πραγματικότητα.
Και η πραγματικότητα βασίζεται στα αμείλικτα μαθηματικά της αγοράς και της τεχνολογίας. Ο λιγνίτης δεν μένει ανεκμετάλλευτος λόγω συνωμοσίας, αλλά επειδή είναι πλέον εξαιρετικά ασύμφορος. Ο ελληνικός λιγνίτης εκπέμπει 1,15 έως 1,6 τόνους CO2 ανά MWh. Με τα δικαιώματα ρύπων στην Ευρώπη να κυμαίνονται στα 80-100 ευρώ/τόνο, το κόστος παραγωγής εκτοξεύεται.
Ακόμα και για την υπερσύγχρονη μονάδα «Πτολεμαΐδα V», το κόστος των ρύπων διαμορφώνεται περίπου στα 92€/MWh, ενώ για τις παλαιότερες φτάνει τα 160€/MWh. Όταν η μέση χονδρική τιμή ρεύματος κινείται γύρω στα 90 ευρώ, η καύση λιγνίτη παράγει ζημιές — τις οποίες θα καλούνταν να πληρώσουν οι καταναλωτές.
Το αφήγημα ότι ο λιγνίτης «κρατάει όρθιο το σύστημα» ανήκει στο παρελθόν. Οι λιγνιτικές μονάδες είναι τεχνικά δύσκαμπτες (αργούν να τεθούν σε λειτουργία). Το σύγχρονο δίκτυο, που κυριαρχείται από τις φθηνές ΑΠΕ, απαιτεί ευέλικτες μονάδες με ακαριαία απόκριση -δηλαδή μονάδες που λειτουργούν με φυσικό αέριο.
Αυτός είναι ο λόγος που η ΔΕΗ έχει γυρίσει οριστικά σελίδα, υλοποιώντας ένα τεράστιο πρόγραμμα πράσινης μετάβασης. Αντί να επιδοτεί ένα ακριβό και βρώμικο παρελθόν, επενδύει σε συστήματα μπαταριών (BESS), μεγάλα έργα αντλησιοταμίευσης (όπως σε Καρδιά και Νότιο Πεδίο) και ευέλικτες μονάδες φυσικού αερίου.
Ο λιγνίτης υπήρξε πράγματι η ραχοκοκαλιά της ελληνικής ενεργειακής παραγωγής. Σήμερα, όμως, η εμμονή σε αυτόν δεν είναι πατριωτισμός — είναι οικονομική αυτοκτονία. Όσο και αν δεν θέλουν να το καταλάβουν οι «ψεκασμένοι» του λιγνίτη.
Το φθηνό αμερικανικό LNG
Όσοι στην Ευρώπη και στην Ελλάδα θρηνούν συνεχώς για το φθηνό ρωσικό αέριο που χάσαμε και το πανάκριβο αμερικανικό LNG που κυριαρχεί -συνήθως είναι σχολιαστές της φιλορωσικής πτέρυγας…- θα κληθούν να αναθεωρήσουν τους υπολογισμούς τους.
Με τα μακροχρόνια συμβόλαια προμήθειας, όπως αυτό της Atlantic SEE LNG Trade (κοινοπραξία AKTOR και ΔΕΠΑ Εμπορίας) με την αμερικανική Venture Global, τιμή προμήθειας πέφτει πολύ και είναι χαμηλότερη από τις τιμές στην ευρωπαϊκή αγορά φυσικού αερίου του Άμστερνταμ.
Η συμφωνία (με έναρξη το 2030) έχει διάρκεια 20 ετών. Συνεπώς, με 9 δισ. δολάρια θα αγορασθούν 30 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου και το κόστος διαμορφώνεται σε περίπου 25 EUR/MWh, δηλαδή είναι 40% φθηνότερο από τα τρέχοντα επίπεδα της αγοράς του Άμστερνταμ (42 EUR/MWh).
Ας μην θρηνούμε άλλο, λοιπόν, για το φθηνό ρωσικό αέριο που χάσαμε…
Αφρικανικά «καύσιμα» στην Coca Cola HBC
Από μια αφετηρία της τάξης των 20 δισ. ευρώ φαίνεται να ξεκινά το ταξίδι της Coca Cola HBC στην Αφρική, η οποία αποτελεί το επόμενο στοίχημα για την οικογένεια Δαυίδ-Λεβέντη. Η πρόσφατη συμφωνία για την απόκτηση του 75% της Coca Cola Beverages Africa (CCBA), δηλαδή του βασικού συνεργάτη της Coca Cola στη «Μαύρη Ήπειρο», επιτελεί ρόλο – κλειδί σ’ αυτόν τον σχεδιασμό, προσφέροντας μια ισχυρή προοπτική, χάρη κυρίως στον νεανικό πληθυσμό των αφρικανικών χωρών αλλά και στη σταθερή βελτίωση των τοπικών οικονομιών.
Πρόκειται για μια εξέλιξη, η οποία υπηρετεί τη στρατηγική επιλογή της διοίκησης να εμπιστευτεί και να στηριχθεί σε νέους «παίχτες», μετατοπίζοντας τον βασικό άξονα ανάπτυξης από τις ώριμες αγορές της Δύσης στις αναδυόμενες και πολλά υποσχόμενες αγορές της Αφρικής. Μην ξεχνάμε, άλλωστε, ότι δίπλα στην CCBA, έρχονται να προστεθούν και οι παράλληλες επενδύσεις στην Αίγυπτο, όπου από την εξαγορά του 2022 η εισηγμένη έχει βρει μια σταθερή πηγή εσόδων. Ο αποτελεσματικός έλεγχος του κόστους, η διαχρονικότητα του brand και οι ισχυρές ταμειακές ροές λειτουργούν ενισχυτικά στο growth-story της αφρικανικής «εισβολής».
Όλα αυτά, σε συνδυασμό με την έλευση του καλοκαιριού, το οποίο παραδοσιακά ανεβάζει την κατανάλωση των προϊόντων του Ομίλου, δεν περνούν απαρατήρητα από το ταμπλό του Χρηματιστηρίου, το οποίο προσφέρει μια αποτίμηση – ρεκόρ της τάξης των 20 δισ. ευρώ στην Coca Cola HBC. Παράλληλα, η τιμή της μετοχής από χθες φιγουράρει ξανά στα 55 ευρώ, θέτοντας τις βάσεις προκειμένου κάποια στιγμή στο μέλλον να βάλει μπροστά το νούμερο «6».
Δρομέας: Αγώνας δρόμου για να ξεπεράσει τις δυσκολίες
Με στόχο την αναστροφή των κακών μεγεθών του 2025 κινείται η Δρομέας. Μέχρι στιγμής τα νούμερα δείχνουν ανάκαμψη, ωστόσο απέχουν από τις καλές χρονιές του 2024 και πίσω. Η εταιρεία αναμένεται να επεκταθεί σταδιακά σε νέες αγορές όπως της Αμερικής και της Βόρειας Αφρικής, ενώ κλείνει μακροχρόνια deals για προμήθεια επίπλων με εταιρείες της Ευρώπης και των ΗΠΑ. Τέλος, υποστηρικτικά λειτουργούν τα δύο ενεργά συμβόλαια που βρίσκονται σε ισχύ. Ο λόγος για τον Γερμανικό Στρατό και την Κομισιόν, που εξασφαλίζουν σταθερές ροές χρήματος…
Συγκρατημένα αισιόδοξη για Alpha Bank η Scope
Η Scope Ratings GmbH (Scope) επιβεβαίωσε την αξιολόγηση εκδότη της Alpha Bank SA σε BBB και την αξιολόγηση προνομιακού μη εξασφαλισμένου χρέους σε BBB, και τα δύο με σταθερό “outlook”.
Στην ανάλυση της η Scope σημειώνει ότι δεν προβλέπει σημαντικές αλλαγές στο επιχειρηματικό μοντέλο του ομίλου στο εγγύς μέλλον. “Η στρατηγική του ομίλου επικεντρώνεται στην αύξηση των επαναλαμβανόμενων κερδών, εν μέρει μέσω επέκτασης σε τομείς όπου η Alpha έχει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών της. Τους τελευταίους 18 μήνες, η Alpha έχει ανακοινώσει διάφορες συνεχείς εξαγορές για την αύξηση της κλίμακας και την επέκταση της προσφοράς της σε εταιρικούς και εύπορους πελάτες: Alpha Trust στη διαχείριση περιουσίας, Flexfin στο factoring και AXIA στην επενδυτική τραπεζική. Ο όμιλος εδραίωσε επίσης την τρίτη θέση του στην Κύπρο αγοράζοντας τις τραπεζικές δραστηριότητες της AstroBank.”
Σημειώνει επίσης ότι η “ψηφιακή στρατηγική αποτελεί βασικό μέρος του λειτουργικού μοντέλου της Alpha. Ο όμιλος επενδύει στην πληροφορική για την αύξηση του αυτοματισμού των διαδικασιών, τον μετριασμό των κινδύνων και την αύξηση των εσόδων. Από το 2022, οι ψηφιακές πωλήσεις έχουν αυξηθεί σε 31% από 18%, οι καθημερινές ψηφιακές αλληλεπιδράσεις έφτασαν σε περισσότερο από 90% από 65% και οι ενεργοί ψηφιακοί χρήστες έχουν αυξηθεί σε 2,1 εκατομμύρια από 1,6. Ο όμιλος ενδιαφέρεται επίσης για την καινοτομία υιοθετώντας νέες λύσεις τεχνητής νοημοσύνης και συνεργαζόμενος με ευρωπαϊκές εταιρείες fintech”.
Η συναλλαγή της Dotsoft και τα ερωτήματα
Ανακοινώθηκε χθες πως το fund DECA Investments, με επικεφαλή τον Νίκο Κούλη, απέκτησε το 40% της Dotsoft, εταιρείας πληροφορικής που έχει ισχυρή αναπτυξιακή αλλά και δυνατή χρηματιστηριακή πορεία .
Αν και τέτοιες ανακοινώσεις ενισχύουν την αγορά και ειδικά την ΕΝΑ και κάνουν ορατές τις εταιρείες αυτής, η συγκεκριμένη ανακοίνωση δημιούργησε ερωτήματα.
Ειδικότερα στην ανακοίνωση δεν μάθαμε ποιος ή ποιοι ήταν οι πωλητές, ποια ποσοστά διέθεσαν, ούτε φυσικά το τίμημα της συναλλαγής.
Πριν από τη συναλλαγή, οι βασικοί μέτοχοι της Dotsoft συγκέντρωναν συνολικά το 99,257% με μεγαλύτερο μέτοχο τον Αναστάσιο Μάνο που παραμένει CEO τον χρηματιστή Giuseppe Giano, την κυπριακή Castellano Properties Limited του εφοπλιστή Ηλία Γκότση, την AL MAVA Holdings SA συμφερόντων του Δημοσθένη Στασινόπουλου και την EFG Bank AG Zurich μεταξύ άλλων.
Επίσης πρέπει να αποσαφηνιστεί αν το ποσοστό της εξαγοράς δημιουργεί υποχρέωση υποβολής δημόσιας πρότασης. Ωστόσο με βάση την κείμενη νομοθεσία της ΕΝΑ, σήμερα θα πρέπει να γνωστοποιηθούν τα ανωτέρω ως καταληκτική ημερομηνία μετά την παρεύλευση διημέρου από στην ολοκλήρωση της συναλλαγής που έγινε στις 23/6.
Με απλούς υπολογισμούς και με βάση τη χρηματιστηριακή αξία της Dotsoft, η οποία στη χθεσινή συνεδρίαση προσέγγιζε τα 90 εκατ. ευρώ, η αποτίμηση του πακέτου του 40% αντιστοιχεί σε περίπου 36 εκατ. ευρώ.
Ο στόχος για την Dotsoft είναι σίγουρα η μετάταξη στην Κύρια Αγορά του Χρηματιστηρίου και επιχειρησιακά η ενίσχυση των μεγεθών και το άνοιγμα σε νέες αγορές.
Προς αναδιάρθρωση δανεισμού η Ικτίνος, προχωρά η Σητεία
Για την επίτευξη καθαρής κερδοφορίας έως το τέλος του 2026, εργάζεται ‘άοκνα η διοίκηση της Ικτίνος με την Ιουλία Χαϊδά στο τιμόνι έχοντας περάσει με επιτυχία το 2025 ιδιαίτερα απαιτητική χρονιά για τον κλάδο του μαρμάρου διεθνώς και μπαίνοντας στο 2026 με αύξησή 8% στο πρώτο τρίμηνο.
Οι προκλήσεις πολλές με τον πόλεμο στην Μέση Ανατολή να προστίθεται στην συνεχιζόμενη κρίση στον κατασκευαστικό τομέα της Κίνας, την αύξηση του ενεργειακού κόστους, τα υψηλά επιτόκια και τις γεωπολιτικές εξελίξεις ώστοσο, ήδη στο πρώτο τρίμηνο, οι ποσότητες στους όγκους κινήθηκαν ανοδικά περίπου 10%, και οι πωλήσεις κατά 20%. Η εταιρεία ολοκληρώνει την διαδικασία αναδιάρθρωσης του υφιστάμενου δανεισμού και νέας χρηματοδότησης, με στόχο οι διαδικασίες να ολοκληρωθούν έως τα τέλη Ιουλίου.
Το project της Σητείας τρέχει και η διοίκηση εντείνει τις δράσεις της για ενίσχυση των ξένων αγορών. Όλα αυτά φαίνεται ότι αν ευνοήσουν και οι συνθήκες από Σεπτέμβριο θα δώσουν επιμέρους νέα και αναπτυξιακή πορεία.
Διαβάστε επίσης :
AKTOR, Metlen, Lamda και Attica: Τα deals, τα μερίσματα και οι κινήσεις που παρακολουθεί η αγορά -η χρυσή τομή του Πιερ, και ο πέλεκυς του free float
Το Υπερταμείο νίκησε τον Σόιμπλε, η τραπεζική ατμομηχανή του ΧΑ, χορός δισ. στον όμιλο Viohalco και ο φόβος των εφοπλιστών
Ο Πιερ και οι κάλπες, ο Αλέξης κουρεύει δάνεια, τα 2 δισ. στις εισηγμένες και η νέα εποχή της Δούρος
- Αποποίηση ευθύνης: Τα αναγραφόμενα στη στήλη αποτελούν προϊόν δημοσιογραφικών πληροφοριών, που προσφέρονται μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς. Σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν, ως επενδυτική συμβουλή ή πρόταση, προσφορά ή προτροπή, για οιαδήποτε πράξη αγοράς/πώλησης μετοχών ή άλλων κινητών αξιών.






Μ.Η.Τ. 242183