Στο Ελεγκτικό Συνέδριο η σύμβαση – Πλησιάζουν οι υπογραφές με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Ξεκίνησε να κυλά αντίστροφα η κλεψύδρα για την υπογραφή της μεγάλης παραχώρησης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), αξίας σχεδόν 2 δισ. ευρώ. Η σύμβαση έχει πάρει τον δρόμο για το Ελεγκτικό Συνέδριο, ενώ εχθές εντάχθηκε στο τομεακό πρόγραμμα ανάπτυξης του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών η χρηματοδοτική συμβολή του δημοσίου, που ανέρχεται σε 792 εκατ. ευρώ.
Όπως σημειώνεται στη σχετική απόφαση που φέρει την υπογραφή του υπουργού Χρίστου Δήμα, η συμβολή του δημοσίου για την κατασκευή του τμήματος «Χανιά-Ηράκλειο» ανέρχεται σε 693 εκατ. ευρώ. Με την προαίρεση για το τμήμα «Κίσσαμος – Χανιά» να έχει ενταχθεί στη σύμβαση παραχώρησης, που θα υπογραφεί το αμέσως επόμενο διάστημα με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, αυτή αυξάνεται κατά 99 εκατ. ευρώ.
Σημειώνεται ότι προτεραιότητα ως προς την εκταμίευση έχουν τα συνολικά 200 εκατ. ευρώ, που έχουν προβλεφθεί για την παραχώρηση του ΒΟΑΚ στο Ταμείο Ανάκαμψης, προκειμένου να μην πάνε χαμένοι οι πόροι. Πριν λίγες ημέρες, μάλιστα, το υπουργείο επιχείρησε με τροπολογία να επιταχύνει τις εξελίξεις, αποδεσμεύοντας τη δυνατότητα υπογραφής της σύμβασης από πρόβλεψη να έχει συντελεστεί το 50% των απαλλοτριώσεων.
Σε συνέχεια των παραπάνω, οι εθνικοί πόροι που θα καταβληθούν είναι 592 εκατ. ευρώ. Η δημόσια συνεισφορά για το βασικό τμήμα της παραχώρησης ορίζεται πως καταβάλλεται ως και 360 ημερολογιακές ημέρες από την έναρξη της παραχώρησης, ενώ για την προαίρεση αυτή θα καταβληθεί την πρώτη εργάσιμη ημέρα μετά το πέρας 900 ημερολογιακών ημερών από την ημερομηνία έναρξης οαραχώρησης.
Στην πρόσφατη περιοδεία του στο Ηράκλειο, ο υφυπουργός Υποδομών, κ. Νικόλαος Ταχιάος, ανακοίνωσε ότι η υπογραφεί επίκειται εντός των προσεχών εβδομάδων. «Το αποτέλεσμα του διαγωνισμού έχει σταλεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Εκτιμούμε ότι πολύ σύντομα θα έχουμε την απαιτούμενη έγκριση, ώστε να προχωρήσουμε στην υπογραφή της σύμβασης και στην κύρωσή της από τη Βουλή», είπε.
Επιχείρηση κατευνασμού των δημάρχων
Μάλιστα, κατά την επίσκεψή του, συναντήθηκε με τους Δημάρχους Ηρακλείου και Μαλεβιζίου, κ.κ. Αλέξη Καλοκαιρινό και Μενέλαο Μποκέα αντίστοιχα, που υπενθυμίζεται ότι έχουν προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας για τη χάραξη του άξονα στις εισόδους των δύο πόλεων. Ουσιαστικά, οι δήμοι ζητούν αλλαγές, μεταξύ των οποίων και υπογειοποιήσεις, προκειμένου να αποφευχθεί ο «στραγγαλισμός» των πόλεων, λαμβάνοντας υπόψιν και τη μελλοντική οικιστική ανάπτυξη.
Η σχετική συζήτηση έλαβε ακόμα μία αναβολή για την 1η Οκτωβρίου, καθώς το δημόσιο δεν κατέθεσε απόψεις επί του θέματος, στο πλαίσιο της προσπάθειας που καταβάλλεται ώστε το εμπόδιο να ξεπεραστεί με συνεννόηση. «Θέλουμε μέσα στο 2026 να έχουμε τελειώσει με τις παρακάμψεις των τριών μεγάλων πόλεων από τις οποίες διέρχεται το έργο της σύμβασης παραχώρησης», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Ταχιάος, υπογραμμίζοντας ότι οι παρακάμψεις δεν έχουν διόδια και θα μπορούν να εξυπηρετούν άνετα τις απαιτούμενες αστικές μετακινήσεις των κατοίκων και των επισκεπτών.
Στόχος είναι τα εργοτάξια να στηθούν το συντομότερο δυνατό, αφού τα χρονοδιαγράμματα για την εκταμίευση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης είναι ασφυκτικά. «Για να επιτευχθεί αυτό, είναι αναγκαία η στενή και συνεχής συνεργασία με τις τοπικές κοινωνίες και την τοπική αυτοδιοίκηση», σημείωσε ο υφυπουργός, διαβεβαιώνοντας ότι θα βρεθεί ο «κοινός τόπος» με τους δήμους. Επανέλαβε, δε, όπως έχει παραδεχθεί και κατά το παρελθόν, ότι οι απόψεις των δημοτικών αρχών έχουν λογική βάση και για αυτό πρέπει η κατάληξη να είναι μία ρεαλιστική και επωφελής για τους πολίτες συμφωνία.
Προανήγγειλε, μάλιστα, ότι σύντομα θα πραγματοποιηθούν νέες συναντήσεις τόσο με τον ίδιο, όσο και με τον υπουργό κ. Δήμα, προκειμένου να αποφευχθούν οι χρονοβόρες δικαστικές αντιδικίες.