Από την Τετάρτη θα φανούν στα ράφια οι πρώτες μειώσεις τιμών στους 1.000 (ή και παραπάνω) κωδικούς. Πόσες εταιρείες συμμετέχουν
Ο χρόνος μετρά αντίστροφα για να δουν τα ελληνικά νοικοκυριά τις πρώτες μειώσεις τιμών στα σούπερ μάρκετ. Η κυβέρνηση, μέσω του υπουργείου Ανάπτυξης, πιέζει για τη ριζική «καταγραφή» και εφαρμογή εκπτώσεων σε βασικά καταναλωτικά προϊόντα: στόχος, όπως έχει ήδη συμφωνηθεί, να αφορούν τουλάχιστον 1.000 κωδικούς.
Στην τελευταία συνάντηση, την 1η Οκτωβρίου 2025, ανάμεσα στον υπουργό Τάκη Θεοδωρικάκο και την εκπροσώπηση των αλυσίδων σούπερ μάρκετ συμφωνήθηκε ότι μέσα στις δυο πρώτες εβδομάδες του μήνα θα δημοσιοποιηθεί η πλήρης λίστα των προϊόντων με τις νέες τιμές, ώστε η πρωτοβουλία να τεθεί σε ισχύ από τις 15 του μηνός.
Το χρονοδιάγραμμα που «τρέχει»
Καθ’ όλη τη διάρκεια της περασμένης εβδομάδας, λίστες με κωδικούς προϊόντων έσπευσαν να αποσταλούν προς την Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, με στόχο να «κλειδώσουν» μέσα στο Σαββατοκύριακο και να ανακοινωθούν την Τρίτη 14 Οκτωβρίου. Την επόμενη ημέρα, την Τετάρτη, εκτιμάται ότι οι μειώσεις θα γίνουν ορατές στα ράφια των σούπερ μάρκετ.
Παρά τις πιέσεις, κυβερνητικά στελέχη αναγνωρίζουν ότι ενδέχεται η εφαρμογή να μην ξεκινήσει αμέσως με πλήρη κάλυψη σε 1.000 προϊόντα, ενδέχεται να αρχίσει με 700-800 κωδικούς και να επεκταθεί σταδιακά προς τον στόχο. Η περσινή προσπάθεια, ας σημειωθεί, ξεκίνησε με 123 προϊόντα και μέσα στη διάρκεια της χρονιάς «έτρεξε» και εκτοξεύθηκε σε πάνω από 700 κωδικούς.
Σύμφωνα με τελευταίες πληροφορίες, τουλάχιστον 60 εταιρείες-προμηθευτές έχουν δηλώσει πρόθεση συμμετοχής, και οι μειώσεις τιμών θα κυμανθούν κατά μέσο όρο από 5%, με πιθανές εξαιρέσεις που θα υπερβαίνουν το 10 %.
Ο στόχος της κυβέρνησης είναι η πρωτοβουλία να είναι σε λειτουργία όχι μόνο για το τελευταίο τρίμηνο του έτους, αλλά και να «περάσει» στο 2026.
Οι προσδοκίες και η πραγματικότητα
Ο υπουργός Ανάπτυξης επαναλαμβάνει ότι «ασκείται διαρκής πίεση στην αγορά», και ότι οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν δεσμευθεί για μείωση τιμών στον πρώτο μισό του Οκτωβρίου, επισημένοντας ότι θα ήθελε οι κωδικοί να είναι «χιλιάδες» και οι τιμές να μειωθούν έως και στο ήμισυ, αν και παραδέχεται ότι κάτι τέτοιο είναι ανέφικτο στις παρούσες συνθήκες.
Η Ένωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος έχει εκφράσει επιφυλάξεις. Ορισμένοι από τους εκπροσώπους υποστηρίζουν ότι τα περιθώρια κέρδους στον κλάδο είναι ήδη περιορισμένα, λόγω πληθωρισμού, αυξήσεων πρώτων υλών, ενεργειακού κόστους και μισθών και γι’ αυτό αντιδρούν σε παρεμβάσεις που υπονομεύουν τη λειτουργία της αγοράς.
Αλλά, όπως δείχνουν οι κυβερνητικές εξαγγελίες, η πίεση δεν περιορίζεται στις τιμές: στο σχεδιασμό περιλαμβάνεται και η ίδρυση μιας ισχυρής Ανεξάρτητης Αρχής Προστασίας Καταναλωτή και Εποπτείας της Αγοράς (ΑΕΑΠΚ). Στέλνεται μήνυμα ότι οι έλεγχοι και οι κυρώσεις θα ενισχυθούν, ότι η νέα αρχή θα ενσωματώσει τον Συνήγορο του Καταναλωτή, και ότι θα λειτουργήσει «τύπου ΑΑΔΕ», με εντατικοποίηση της εποπτείας και πρόσληψη 300 ελεγκτών.
Η νέα Αρχή αναμένεται να ολοκληρωθεί θεσμικά μέσα στους επόμενους 30-40 ημέρες (με δημόσια διαβούλευση), και θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία εντός έξι μηνών, ενσωματώνοντας τις υφιστάμενες δομές ελέγχου και καταναλωτικής προστασίας.
Τι σημαίνουν όλα αυτά για τον καταναλωτή
Αν η πρωτοβουλία υλοποιηθεί όπως αναμένεται, σύντομα θα έχει ορατό αντίκτυπο στον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, τουλάχιστον όσον αφορά τις βασικές κατηγορίες αγαθών. Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ (Βιομηχανικού & Εμπορικού Επιμελητηρίου Πειραιά), Βασίλης Κορκίδης, έχει τονίσει ότι η συμφωνία για τις 1.000 μειωμένες τιμές θα βοηθήσει στη συγκράτηση του πληθωρισμού καθ’ όλη τη διάρκεια του χειμώνα.
Το 2024, η ανάλογη προσπάθεια είχε ήδη αποδώσει: οι μειώσεις τιμών κυμάνθηκαν από 5% έως 25%, ξεκίνησαν με περίπου 100 κωδικούς και τελικά έφτασαν και ξεπέρασαν τους 700, με δραστικές μειώσεις σε βρεφικές πάνες, σαμπουάν, απορρυπαντικά και άλλα είδη προσωπικής υγιεινής.
Οι καταναλωτές θα πρέπει να κρατούν… μικρό… καλάθι προσδοκιών. Δεν είναι βέβαιο ότι όλες οι κατηγορίες προϊόντων θα συμμετέχουν, ενώ, υπάρχει πιθανότητα οι εκπτώσεις να είναι πιο μετριοπαθείς σε ορισμένα είδη. Αλλά η πίεση του ΥΠΑΝ και η ρύθμιση μέσω της νέας Αρχής δημιουργούν ένα πλαίσιο που δεν αφήνει μεγάλη «χρηστικότητα» στις καθυστερήσεις ή στις υποχωρήσεις.
Διαβάστε επίσης: Μετά από πιέσεις Θεοδωρικάκου, μειώσεις τιμών σε 1.000 βασικά προϊόντα έως 15/10