Ένα στα τέσσερα δεξαμενόπλοια παγκοσμίως ανήκει σε Έλληνες πλοιοκτήτες – Αλλαγές στις σημαίες και επενδύσεις σε πράσινη τεχνολογία
Ο ελληνόκτητος εμπορικός στόλος διατηρεί τη δεσπόζουσα θέση του στη διεθνή ναυτιλία, με το 22,7% των δεξαμενόπλοιων παγκοσμίως να ανήκει σε ελληνικά συμφέροντα. Παρά τις μικρές διακυμάνσεις σε χωρητικότητα, η ελληνική ναυτιλία εξακολουθεί να πρωταγωνιστεί στις θαλάσσιες μεταφορές, ενώ η μεταστροφή σε πλοία νέας και πράσινης τεχνολογίας ενισχύει την προοπτική της για το μέλλον.
Σταθερά πρώτοι στη ναυτιλία – Αύξηση αριθμού πλοίων, μείωση χωρητικότητας
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνοβρετανικής Επιτροπής Ναυτικής Συνεργασίας (Committee του Λονδίνου), στις 3 Μαρτίου 2025 ο ελληνόκτητος στόλος αριθμούσε 4.221 πλοία, αυξημένος κατά 9 μονάδες σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά. Ωστόσο, καταγράφηκε μείωση στη συνολική χωρητικότητα φορτίου (DWT) κατά 1,1 εκατ. τόνους και στην ολική χωρητικότητα (GT) κατά 241.738 μονάδες.
Η μετάβαση προς ένα βιώσιμο ναυτιλιακό μέλλον επιβεβαιώνεται από τη ραγδαία αύξηση των παραγγελιών νέων πλοίων, που έφτασαν τα 456, με συνολική χωρητικότητα 43,1 εκατ. DWT και 27 εκατ. GT. Πρόκειται για αύξηση 23%, η οποία αντανακλά τη στρατηγική των Ελλήνων πλοιοκτητών να επενδύσουν σε νεότερης τεχνολογίας και περιβαλλοντικά φιλικότερα πλοία, εναρμονισμένα με τους στόχους του Net Zero έως το 2050.
Η ελληνική σημαία χάνει έδαφος – Κυριαρχία Λιβερίας και Νησιών Μάρσαλ
Παρά την παγκόσμια πρωτοκαθεδρία της ελληνόκτητης ναυτιλίας, το ποσοστό του στόλου που φέρει την ελληνική σημαία μειώθηκε ελαφρώς, φτάνοντας στα 480 πλοία (11,4% του ελληνόκτητου εμπορικού στόλου), με συνολική χωρητικότητα 48,7 εκατ. DWT.
Η Λιβερία και τα Νησιά Μάρσαλ συνεχίζουν να συγκεντρώνουν τη μερίδα του λέοντος, με το 27,2% (1.149 ελληνόκτητα πλοία) και το 24,5% (1.036 πλοία) αντίστοιχα. Παράλληλα, αύξηση κατέγραψαν οι σημαίες της Πορτογαλίας (62 πλοία), της Μάλτας (51 πλοία) και της Κύπρου (19 πλοία), ενώ μειώσεις σημειώθηκαν στις σημαίες των Νήσων Μάρσαλ (-60 πλοία), Παναμά (-27) και Μπαχάμες (-12).
Η ελληνική σημαία παραμένει στην 4η θέση παγκοσμίως σε όρους DWT, με 13,8% του συνολικού ελληνόκτητου στόλου, ακολουθούμενη από τον Παναμά (300 πλοία), την Κύπρο (253 πλοία) και τις Μπαχάμες (190 πλοία).
Μικρή μείωση στη συνολική ισχύ του ελληνόκτητου στόλου
Οι γεωπολιτικές εξελίξεις, όπως ο πόλεμος στην Ουκρανία και οι επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, σε συνδυασμό με αυστηρότερους κανονισμούς στη ναυτιλία, επηρέασαν τη δυναμική του ελληνικού στόλου. Σύμφωνα με το Committee του Λονδίνου, σημειώθηκε ελαφρά μείωση του ελληνικού στόλου ως ποσοστό του παγκόσμιου στόλου σε όλες τις κατηγορίες πλοίων.
Παράλληλα, η μέση ηλικία του ελληνόκτητου εμπορικού στόλου διαμορφώθηκε στα 14,2 έτη, χαμηλότερη από τον παγκόσμιο μέσο όρο των 18,5 ετών, γεγονός που αντικατοπτρίζει τη συνεχή ανανέωση του στόλου. Η ελληνική σημαία παρουσιάζει ελαφρώς μεγαλύτερη μέση ηλικία στα 16,3 έτη, αυξημένη από τα 15,5 έτη το 2024.
Παρά τις ελαφρές διακυμάνσεις σε συνολική χωρητικότητα και νηολόγηση πλοίων, η ελληνική ναυτιλία παραμένει η αδιαμφισβήτητη ηγέτιδα δύναμη στις θαλάσσιες μεταφορές. Η δυναμική επένδυση σε νεότερης τεχνολογίας πλοία, η προσαρμογή στις περιβαλλοντικές απαιτήσεις και η κυριαρχία στα δεξαμενόπλοια επιβεβαιώνουν ότι ο ελληνόκτητος στόλος θα συνεχίσει να διαδραματίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στο διεθνές εμπόριο.