Η Μελίνα Τραυλού επισημαίνει ότι το σχέδιο του IMO ενδέχεται να μην είναι πρακτικά εφαρμόσιμο, θέτοντας σε κίνδυνο τους στόχους μείωσης εκπομπών και τη βιωσιμότητα της ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Μελίνα Τραυλού, εκφράζει σοβαρές ανησυχίες για το πλαίσιο απανθρακοποίησης που θα τεθεί σε ψηφοφορία στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO), επισημαίνοντας ότι τεχνικά και οικονομικά εμπόδια, όπως η έλλειψη διαθέσιμων καυσίμων χαμηλού άνθρακα και η πολυπλοκότητα των νέων ρυθμίσεων, ενδέχεται να καταστήσουν ανέφικτη την επίτευξη των στόχων για το 2050.
Η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα, εκπροσωπούμενη από την ΕΕΕ, παραμένει αφοσιωμένη στην απανθρακοποίηση της ναυτιλίας με παγκόσμιους κανόνες ίσων όρων ανταγωνισμού. Ωστόσο, η κα Τραυλού εκφράζει βαθιά ανησυχία για το αν η τρέχουσα πορεία θα επιτρέψει την επίτευξη των στόχων μείωσης εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου έως το 2050.
Η ξαφνική αλλαγή στην πρόταση του IMO, που προέκυψε από διπλωματικές διαπραγματεύσεις, έχει οδηγήσει σε ένα πλαίσιο που η ΕΕΕ θεωρεί μη πρακτικό. «Τα καύσιμα που συμμορφώνονται με το πλαίσιο δεν είναι και δεν θα είναι διαθέσιμα στο προβλέψιμο μέλλον», δήλωσε η κα Τραυλού, προσθέτοντας ότι η εφαρμογή των νέων κανόνων θα απαιτήσει σημαντικές επενδύσεις και γραφειοκρατική διαχείριση, με το κύριο βάρος να πέφτει στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Οικονομικές και τεχνικές ανησυχίες:
Η μέτρηση της έντασης εκπομπών (GHG fuel intensity – GFI) βασίζεται στον κύκλο «well-to-wake», γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε διπλή τιμολόγηση και υπερβολικές επιβαρύνσεις για τους πλοιοκτήτες. Η ΕΕΕ ζητά ευθύνη μόνο για τις εκπομπές που παράγονται κατά τη λειτουργία του πλοίου.
Η έλλειψη διαθέσιμων «πράσινων» καυσίμων καθιστά τις ποινές ουσιαστικά φόρους χωρίς άμεσο περιβαλλοντικό όφελος.
Ο υφιστάμενος στόλος των 69.000 πλοίων χρειάζεται κατάλληλα ρυθμισμένα βιοκαύσιμα και τεχνολογίες δέσμευσης άνθρακα.
Η πρόεδρος της ΕΕΕ τόνισε ότι η ναυτιλία έχει περιορίσει το μερίδιό της στις παγκόσμιες εκπομπές στο 1,6%, παρά την αύξηση κατά 62% του θαλάσσιου εμπορίου από το 2008, μέσω επενδύσεων σε νέες τεχνολογίες.
Τέλος, η ΕΕΕ υποστηρίζει την πρόταση δημιουργίας υποεπιτροπής του IMO για κατευθυντήριες γραμμές εφαρμογής, ώστε η τεχνική εμπειρία του κλάδου να ενσωματωθεί πλήρως και να διασφαλιστεί ότι οι επενδύσεις σε νέα καύσιμα και τεχνολογίες θα επιβραβεύονται.