Οριακή αύξηση στον αριθμό των πλοίων αλλά μείωση 3,5% στη συνολική χωρητικότητα του ελληνικού στόλου τον Μάιο 2025
Σε τροχιά οριακής ανόδου βρέθηκε η δύναμη του ελληνικού εμπορικού στόλου τον Μάιο 2025, σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία που δημοσίευσε η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ).
Συγκεκριμένα, καταγράφηκε αύξηση 0,8% στον αριθμό των πλοίων σε σύγκριση με τον Μάιο του 2024, φθάνοντας τα 1.838 πλοία συνολικά. Υπενθυμίζεται ότι τον Μάιο του 2024 είχε σημειωθεί μικρότερη αύξηση 0,2% συγκριτικά με το 2023, γεγονός που δείχνει μια τάση ελαφράς ενίσχυσης της ελληνικής ναυτιλιακής ισχύος.
Μείωση στην ολική χωρητικότητα
Ωστόσο, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, η ολική χωρητικότητα του στόλου παρουσίασε μείωση 3,5%, φτάνοντας τους 35.105.595 κόρους για τα πλοία 100 κόρων και άνω. Πρόκειται για την ίδια ακριβώς ποσοστιαία μείωση που είχε σημειωθεί και το 2024 σε σχέση με το 2023, δείχνοντας ότι συνεχίζεται η τάση αναδιάρθρωσης του στόλου με πλοία μικρότερης χωρητικότητας αλλά σύγχρονης τεχνολογίας, γεγονός που αποτελεί στρατηγική πολλών ελληνικών ναυτιλιακών ομίλων.
Τι δείχνουν οι τάσεις της ελληνικής ναυτιλίας
Η ελαφρά αύξηση στον αριθμό των πλοίων, παρά τη μείωση στη συνολική χωρητικότητα, σχετίζεται με:
Ανανεώσεις στόλου: πώληση μεγαλύτερων πλοίων παλαιάς τεχνολογίας και προσθήκη μικρότερων, πιο ευέλικτων και αποδοτικών πλοίων, προκειμένου να ανταποκρίνονται στις νέες περιβαλλοντικές απαιτήσεις (IMO 2023, EU ETS).
Αυξημένη ζήτηση για LNG carriers και δεξαμενόπλοια μικρότερης χωρητικότητας, λόγω των γεωπολιτικών εξελίξεων και των μετατοπίσεων εμπορικών ροών παγκοσμίως.
Συγκράτηση νέων παραγγελιών σε περιόδους ασταθών ναύλων, όπως παρατηρείται από τα τέλη του 2024 λόγω της επιβράδυνσης της παγκόσμιας ανάπτυξης.
Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της Clarksons Research, η ελληνική ναυτιλία διατηρεί τη μερίδα του λέοντος παγκοσμίως, καθώς οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν περίπου το 21% της παγκόσμιας χωρητικότητας σε DWT (Deadweight Tonnage). Παράλληλα, παρατηρείται ότι επενδύουν δυναμικά σε πλοία dual fuel LNG ή methanol-ready, προκειμένου να καλύψουν τις απαιτήσεις απανθρακοποίησης ως το 2030.
Η στρατηγική του ελληνικού στόλου προς το 2030
Η τάση για μείωση της ολικής χωρητικότητας αλλά σταθερή ή αυξανόμενη αριθμητικά δύναμη στόλου αναμένεται να συνεχιστεί, καθώς:
- Οι ναυτιλιακές εταιρείες επιδιώκουν βελτιστοποίηση δρομολογίων και κατανάλωσης καυσίμου
- Το διεθνές ρυθμιστικό πλαίσιο οδηγεί σε απόσυρση παλαιών πλοίων
- Η χρηματοδότηση νέων ναυπηγήσεων εστιάζει σε πράσινη και βιώσιμη ναυτιλία
Διαβάστε επίσης: Ο ελληνικός εμπορικός στόλος μεγαλώνει σε αριθμό, μικραίνει σε «όγκο»