Δύο νέα εμπορευματικά κέντρα σε Φυλή και Θεσσαλονίκη, επενδύσεων 500 εκατ. ευρώ, αλλάζουν τον χάρτη των logistics στην Ελλάδα
Η Ελλάδα μπαίνει από το φθινόπωρο στην τελική ευθεία για την υλοποίηση δύο εμβληματικών έργων που αναμένεται να αναδιαμορφώσουν το τοπίο της εφοδιαστικής αλυσίδας: τα νέα εμπορευματικά κέντρα σε Φυλή και Θεσσαλονίκη (πρώην στρατόπεδο Γκόνου). Οι συνολικές επενδύσεις, ύψους περίπου 500 εκατ. ευρώ, αναμένεται να ενισχύσουν τον ρόλο της χώρας στο διαμετακομιστικό εμπόριο της ΝΑ Ευρώπης, καθιστώντας την Ελλάδα βασικό κόμβο logistics.
Η Φυλή ως κόμβος logistics και ανάσα για τον Ελαιώνα
Ο διαγωνισμός για τη Φυλή, με προϋπολογισμό 200–250 εκατ. ευρώ, βρίσκεται πλέον στο στάδιο υποβολής δεσμευτικών προσφορών. Ο διαγωνισμός υλοποιείται από την ειδική μονάδα μεγάλων συμβάσεων του Υπερταμείου και συγκεντρώνει έντονο ενδιαφέρον. Στη δεύτερη φάση έχουν παραμείνει τρία βασικά σχήματα:
-
η Aegean Oil – Goldair Cargo (όμιλος Μελισσανίδη – Καραγιώργη),
-
η FINCOP Infrastructure του ομίλου Κοπελούζου,
-
και μια ευρύτερη κοινοπραξία μικρότερων εταιρειών από τον χώρο των μεταφορών και της πληροφορικής.
Η δημιουργία του κέντρου θεωρείται καθοριστική για την Αττική, καθώς θα συγκεντρώσει τα περίπου 400 διαμεταφορικά πρακτορεία που σήμερα είναι διάσπαρτα στον Ελαιώνα με αμφιλεγόμενο καθεστώς λειτουργίας. Η μετεγκατάστασή τους σε έναν οργανωμένο χώρο με σύγχρονες υποδομές (οδικό δίκτυο για βαρέα οχήματα, χώρους στάθμευσης και ανάπαυσης οδηγών, logistics hubs) θα περιορίσει την κυκλοφοριακή συμφόρηση σε κομβικούς άξονες όπως η Πειραιώς, η Χαμοστέρνας και η Ιερά Οδός.
Παράλληλα, θα απελευθερωθούν εκτάσεις στον Ελαιώνα, ανοίγοντας τον δρόμο για αναπλάσεις, πράσινους χώρους, κοινωνική στέγη αλλά και εμπορικές χρήσεις. Το εμπορευματικό κέντρο θα λειτουργεί ως «πράσινο επιχειρηματικό πάρκο» με διάρκεια παραχώρησης 35 ετών, ενώ προβλέπεται και η ανάπτυξη τουριστικών καταλυμάτων που θα στηρίζουν τη λειτουργία του.
Το στρατόπεδο Γκόνου και το μεγάλο στοίχημα της Βόρειας Ελλάδας
Παράλληλα, στη Θεσσαλονίκη προχωρά ο διαγωνισμός για την αξιοποίηση του πρώην στρατοπέδου Γκόνου, έκτασης 672 στρεμμάτων, που παραμένει ανενεργό από το 2017. Η ΓΑΙΑΟΣΕ και το Υπερταμείο προωθούν την ανάπτυξη του πρώτου εμπορευματικού κέντρου της Βόρειας Ελλάδας, με εκτιμώμενη αξία επένδυσης άνω των 200 εκατ. ευρώ.
Αυτήν την περίοδο βρίσκεται σε εξέλιξη ο ανταγωνιστικός διάλογος, ώστε να καθοριστούν οι τελικοί όροι πριν την κατάθεση δεσμευτικών προσφορών, που τοποθετούνται στις αρχές του 2026. Στο διαγωνισμό συνεχίζουν η Aktor – Goldair Cargo και ο ΟΛΘ, ενώ έχουν αποχωρήσει η Noval Property και η κοινοπραξία Trade Logistics – ΙΝΤΕΡΚΑΤ.
Το έργο θεωρείται κομβικής σημασίας για τη Μακεδονία, καθώς θα αναβαθμίσει τη διασύνδεση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με τον σιδηροδρομικό και οδικό άξονα, ενισχύοντας τον ρόλο της πόλης ως πύλης προς τα Βαλκάνια. Αναμένεται δε, ότι θα έχει κεντρική θέση και στις πολιτικές συζητήσεις με αφορμή τη ΔΕΘ, δεδομένης της γεωπολιτικής και εμπορικής του σημασίας.
Ελλάδα ως logistics hub της ΝΑ Ευρώπης
Οι δύο διαγωνισμοί εντάσσονται σε έναν ευρύτερο σχεδιασμό που επιδιώκει να καταστήσει την Ελλάδα κομβικό logistics hub, συνδέοντας τα λιμάνια Πειραιά και Θεσσαλονίκης με την ενδοχώρα και τις διεθνείς αγορές. Οι επενδύσεις συνολικού ύψους 500 εκατ. ευρώ αναμένεται να δημιουργήσουν χιλιάδες θέσεις εργασίας, να μειώσουν τα κόστη διαμεταφοράς και να αναβαθμίσουν τη θέση της χώρας στους διεθνείς δείκτες ανταγωνιστικότητας.
Η επιτυχής ολοκλήρωση των έργων θα αλλάξει τον χάρτη της εφοδιαστικής αλυσίδας στην Ελλάδα, δίνοντας ώθηση τόσο στην εθνική οικονομία, όσο και στη γεωστρατηγική σημασία της χώρας.