Με το επενδυτικό ενδιαφέρον να παραμένει έντονο για λιμάνια και μαρίνες, μέσα στο φθινόπωρο, πιθανώς και εντός Οκτωβρίου, αναμένεται ο προτιμητέος επενδυτής για το λιμάνι του Λαυρίου. Πρόκειται για το μεγαλύτερο λιμενικό asset που είναι αυτή τη στιγμή σε διαγωνιστική διαδικασία από το Υπερταμείο, συγκεντρώνοντας πέντε ισχυρές συμμαχίες για την επόμενη μέρα. Παράλληλα, με επίκεντρο την ανάπτυξη της κρουαζιέρας, προχωρά τους διαγωνισμούς για Κατάκολο, Πάτρα και Καβάλα.
Η τουριστική ανάπτυξη και η στροφή διεθνώς στη θαλάσσια αναψυχή έχουν βάλει τους περιφερειακούς λιμένες στο στόχαστρο των επενδυτών. Όπως είπε την περασμένη εβδομάδα στο ITC 2025, o κ. Γιώργος Παυλάτος, senior partner της Octane Management Consultants, που υποστηρίζει το Υπερταμείο σε πλήθος συναλλαγών, «βρισκόμαστε σε περίοδο έντονης δραστηριότητας σε λιμάνια και μαρίνες. Σχεδόν κάθε εβδομάδα γινόμαστε δέκτες του ενδιαφέροντος, κυρίως από το εξωτερικό, με επίκεντρο το yachting».
Αυτή την περίοδο, ο διεθνής διαγωνισμός, που ξεκίνησε στην εκπνοή του 2024, για την περαιτέρω ανάπτυξη της δραστηριότητας κρουαζιέρας στα λιμάνια Κατάκολου, Πάτρας και Καβάλας, βρίσκεται στην τελική ευθεία της πρώτης φάση, δηλαδή της προεπιλογή των ενδιαφερόμενων επενδυτών. Θα ακολουθήσει η δεύτερη και τελική φάση. Ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει: Cruise Terminals International (τμήμα 1), GPH Cruise Port Finance Ltd (τμήματα 1&2), LAMDA MARINAS (τμήμα 2) και Cruise Terminal Investment Limited Sàrl – V Group SM (τμήμα 1).
Εκτιμάται ότι οι δεσμευτικές προσφορές για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, συντήρησης, λειτουργίας κι εκμετάλλευσης του λιμένα Κατάκολου και την υποπαραχώρηση τμήματος του παλιού λιμένα Πάτρας, εντός της περιοχής αρμοδιότητας του ΟΛΠΑ, μπορούν να κατατεθούν εντός του πρώτου τριμήνου του 2026. Θα ακολουθήσουν οι φάκελοι για την υποπαραχώρηση τμήματος του Κεντρικού Λιμένα Καβάλας «Απόστολος Παύλος», εντός της περιοχής αρμοδιότητας του ΟΛΚ, κατά το δεύτερο τρίμηνο. Η ελάχιστη διάρκεια είναι 30 έτη.
Η περαιτέρω ανάπτυξη της δραστηριότητας κρουαζιέρας σε υφιστάμενους και νέους προορισμούς είναι σύμφωνη με την πολιτική για τον εξορθολογισμό των τουριστικών ροών σε δημοφιλείς λιμένες κρουαζιέρας και την αντιμετώπιση φαινομένων υπερσυγκέντρωσης.
Επανεκκίνηση για την Καλαμαριά
Ακόμη, ως το τέλος του έτους, πρόκειται να εκκινήσει εκ νέου ο διαγωνισμός του Υπερταμείου για τη μαρίνα Αρετσούς στην Καλαμαριά, παρότι δεν έχει βρεθεί -ακόμα τουλάχιστον- κοινός τόπος με τον Δήμο. Στο πλαίσιο της πρόσφατης ημερίδας του Υπερταμείου στη ΔΕΘ, ο διευθύνων σύμβουλος κ. Γιάννης Παπαχρήστου, επισήμανε ότι ο νέος σχεδιασμός περιλαμβάνει μια πρόταση που ικανοποιεί όλες τις πλευρές, με πολύ μικρότερη δόμηση από το αρχικό πλάνο, απόλυτη πρόσβαση της τοπικής κοινωνίας και απόλυτο σεβασμό στο περιβάλλον.
Ερωτηθείς, δε, ειδικά για τις έντονες διαφωνίες της δημοτικής αρχής Καλαμαριάς, σημείωσε: «Εμείς είμαστε υπέρ της δημιουργικής σύνθεσης, είμαι σίγουρος ότι θα βρούμε κοινό τόπο γιατί θέλουμε το καλύτερο για την πόλη».
Η ώρα της κρίσης για το λιμάνι του Λαυρίου
Εντωμεταξύ, εντός φθινοπώρου θα φτάσει στη γραμμή του τερματισμού η διαγωνιστική διαδικασία για την απόκτηση πλειοψηφικής συμμετοχής, μεριδίου 51% στο μετοχικό κεφάλαιο του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου (ΟΛΛ ΑΕ). Δεσμευτικές προσφορές έχουν υποβάλλει τα σχήματα: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – CELESTYAL, ΙΝΤΕΡΚΑΤ – BEAUFORT SEA SHIPPING CORPORATION – NEWSPHONE HELLAS, OLYMPIC MARINE – CRUISE TERMINAL INVESTMENT, ISRAEL SHIPYARDS INDUSTRIES και JET PLAN SHIPPING.
Μετά την έγκριση των τεχνικών προσφορών, την περασμένη εβδομάδα, θα ακολουθήσει η αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών. Στόχος του Υπερταμείου είναι η ανάδειξη του προτιμητέου επενδυτή ακόμα και εντός Οκτωβρίου.
Πάντως το μεγάλο ενδιαφέρον για το λιμάνι της Λαυρεωτικής δεν είναι τυχαίο, λόγω των σημαντικών προοπτικών που το συνοδεύουν για την ανάπτυξη του homeporting, τον ελλιμενισμό σκαφών αναψυχής, αλλά και στο εμπορικό κομμάτι.