Η Costamare Bulkers συμμαχεί στρατηγικά με την Cargill, δημιουργώντας νέα δεδομένα στη ναυτιλία ξηρού φορτίου
Η ελληνικών συμφερόντων Costamare Bulkers Holdings Limited, υπό την ηγεσία του Κωστή Κωνσταντακόπουλου και με πρόσφατο spin-off από την Costamare Inc., επισημοποίησε συνεργασία-ορόσημο με την Cargill International S.A., με στόχο να αναβαθμίσει τη δομή της, να σταθεροποιήσει τα έσοδά της και να συμβάλει στην πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας ξηρού φορτίου.
Η Costamare Bulkers, που ιδρύθηκε ως spin-off από την Costamare Inc. στις αρχές του 2025, διαθέτει σήμερα στόλο 37 πλοίων ξηρού φορτίου συνολικής χωρητικότητας περίπου 3,1 εκατ. dwt και δραστηριοποιείται διεθνώς. Η στρατηγική συμφωνία με την Cargill προβλέπει τη μεταφορά του μεγαλύτερου μέρους του trading book (ναυλώσεις, φορτία, παράγωγα) στον παγκόσμιο κολοσσό αγροτικών και βιομηχανικών προϊόντων, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή εμπορικής διαχείρισης.
Κομβικό στοιχείο είναι η ναύλωση τεσσάρων Supramax πλοίων για διάστημα τεσσάρων έως έξι μηνών και η σύναψη συμφωνίας ανεφοδιασμού καυσίμων μέσω της Seascale Energy, κοινοπραξίας Cargill-Hafnia, που θα ενισχύσει τη συνεργασία σε θέματα ενεργειακής απόδοσης και απανθρακοποίησης.
Ένα στοιχείο που προσθέτει βαρύτητα στη δυναμική της συμφωνίας είναι η αποχώρηση του Jens Jacobsen, ο οποίος έως πρόσφατα κατείχε τη θέση του Chief Commercial Officer. Η αποχώρησή του συμπληρώνει την έξοδο της «ιδρυτικής τριάδας» chartering στελεχών που είχαν εγκαταλείψει την Oldendorff Carriers για να δημιουργήσουν μαζί την εκδοχή της Costamare Bulkers. Με αυτό το «ξεκαθάρισμα», η εταιρεία αλλάζει σελίδα: η συνεργασία με τη Cargill σηματοδοτεί τη μετατόπιση του εμπορικού ρίσκου και της λειτουργίας chartering σε έναν «καθετοποιημένο» μέτοχο με πείρα και βάθος καινοτομίας.
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Costamare θα μεταφέρει στην Cargill μεγάλο μέρος του εμπορικού της χαρτοφυλακίου και ναυλώσει τέσσερα Supramax πλοία για 4–6 μήνες… συμπεριλαμβανομένων ναυλώσεων, δεσμεύσεων φορτίων και παραγώγων . Παράλληλα, συμφωνείται προμήθεια καυσίμων μέσα από τη Seascale Energy, ένα δημιούργημα Cargill-Hafnia. Οι δύο πλευρές δεσμεύονται και για κοινές επενδύσεις σε έργα απανθρακοποίησης και εκσυγχρονισμού, ενώ εξετάζονται συνεργασίες σε νέες ναυτιλιακές δυνατότητες.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Costamare Bulkers, Γρηγόρης Ζήκος, δήλωσε ότι η συμφωνία «μειώνει την έκθεση στην αστάθεια της αγοράς και δημιουργεί σταθερότερες και πιο προβλέψιμες ροές εσόδων». Από την πλευρά της Cargill, ο επικεφαλής του τμήματος θαλάσσιων μεταφορών Jan Dieleman υπογράμμισε ότι η σύμπραξη θα ενισχύσει την εξυπηρέτηση των πελατών της και την προώθηση καινοτόμων, βιώσιμων πρακτικών.
Αποχώρηση-σοκ: Κλείνει ο κύκλος της «παλιάς φρουράς» πριν το νέο ξεκίνημα
Τη συμφωνία σκίασε αλλά και ταυτόχρονα ανέδειξε η αποχώρηση του Jens Jacobsen, Chief Commercial Officer της Costamare Bulkers. Ο Jacobsen υπήρξε ένας από τους τρεις ιδρυτές της ομάδας chartering που δημιούργησε την εταιρεία μετά την αποχώρησή τους από την Oldendorff Carriers.
Η αποχώρησή του σηματοδοτεί το τέλος μιας εποχής για την Costamare Bulkers και την πλήρη μετάβαση σε μια νέα φάση στρατηγικής ενοποίησης με την Cargill.
Σύμφωνα με αναφορές διεθνών ναυτιλιακών μέσων, η ολοκλήρωση της εξόδου και των τριών ιδρυτικών στελεχών θεωρείται κρίσιμη για την προσαρμογή της εταιρείας σε ένα νέο μοντέλο λειτουργίας, όπου η εμπορική διαχείριση και οι ναυλώσεις θα ελέγχονται πλέον από τον συνεργάτη της.
Η εξέλιξη αυτή αποτυπώνει ότι η Costamare Bulkers αλλάζει ρότα, απομακρυνόμενη από το μοντέλο διαχείρισης chartering μικρής κλίμακας και αναβαθμίζεται σε συνεργάτη-πλατφόρμα για έναν παγκόσμιο κολοσσό logistics και θαλάσσιων μεταφορών, ενισχύοντας ταυτόχρονα την ανθεκτικότητα και το διεθνές προφίλ της ελληνικής ναυτιλίας.
Οικονομική κλίμακα και πράσινη προοπτική
Η Costamare Bulkers διαθέτει στόλο 37 πλοίων ξηρού φορτίου συνολικής χωρητικότητας περίπου 3,1 εκατ. dwt, γεγονός που προσφέρει ισχυρό επιχειρησιακό υπόβαθρο στην κοινοπραξία με την Cargill.
Σύμφωνα με τον CEO της εταιρείας, Γρηγόρη Ζήκο, η στρατηγική συμμαχία «μειώνει την έκθεση στην αστάθεια της αγοράς και δημιουργεί πιο σταθερές ροές εσόδων, ενώ διατηρεί τον επιχειρησιακό πυρήνα της Costamare ενεργό».
Από την πλευρά της Cargill, ο επικεφαλής θαλάσσιων μεταφορών Jan Dieleman τόνισε ότι η συνεργασία προσφέρει στην εταιρεία «πρόσβαση σε στόλο υψηλών προδιαγραφών και δυνατότητα υλοποίησης έργων βιώσιμης ανάπτυξης, με στόχο τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος και την καλύτερη εξυπηρέτηση πελατών».
Η νέα ισορροπία στη ναυτιλία ξηρού φορτίου
Η συνεργασία Costamare–Cargill αποτελεί πρότυπο στρατηγικής αναδιάταξης δυνάμεων. Η Costamare αποκτά σταθερότητα εσόδων και μειωμένο εμπορικό ρίσκο, επιτρέποντας την εστίαση σε αποδοτική λειτουργία και επενδύσεις σε πράσινη τεχνολογία. Αλλά και η Cargill εξασφαλίζει ισχυρή παρουσία στον κλάδο με πρόσβαση σε αξιόπιστο στόλο και αξιοποιεί την τεχνογνωσία της στη διαχείριση φορτίων για να μειώσει το ενεργειακό κόστος και τις εκπομπές.
Η είσοδος ενός παγκόσμιου κολοσσού στη δομή της ελληνικής ναυτιλιακής και η αποχώρηση της «παλιάς φρουράς» της Oldendorff επαναπροσδιορίζουν τις ισορροπίες στη spot αγορά, δημιουργώντας προοπτικές για περισσότερη ανθεκτικότητα και βιωσιμότητα σε έναν παραδοσιακά ασταθή κλάδο.
Μια ελληνική εταιρεία στην πρώτη γραμμή της βιώσιμης ναυτιλίας
Η συμφωνία ενισχύει τον ρόλο της Ελλάδας ως ηγετικής δύναμης στη διεθνή ναυτιλία και δείχνει πώς οι στρατηγικές συμμαχίες μπορούν να συνδυάζουν παράδοση, καινοτομία και πράσινη μετάβαση.
Για τους διεθνείς επενδυτές, η κίνηση αυτή λειτουργεί ως σήμα ωριμότητας του κλάδου, ενώ για τη Costamare αποτελεί το εφαλτήριο για τη μετάβασή της από παραδοσιακό bulk operator σε πλατφόρμα συνεργασιών με παγκόσμιους ηγέτες.