Ο Νικήτας Κακλαμάνης προαναγγέλλει τροποποίηση του Κανονισμού της Βουλής για άμεση εφαρμογή αυτόματου κόφτη στα μικρόφωνα
O πρόεδρος του Κοινοβουλίου, Νικήτας Κακλαμάνης, ανακοίνωσε στη Διάσκεψη των Προέδρων της Βουλής, την πρόθεσή του να εισηγηθεί την επόμενη εβδομάδα τροποποίηση του Κανονισμού της Βουλής (ΚτΒ), με σκοπό να εισαχθεί εντός Οκτωβρίου στην Ολομέλεια για συζήτηση και ψήφιση ένα εργαλείο που πολλοί «ψιθυρίζουν» εδώ και καιρό… τον αυτόματο χρονο-κόφτη δηλαδή στα μικρόφωνα των συνεδριάσεων.
Σύμφωνα με όσα γνωστοποίησε ο κ. Κακλαμάνης στους κοινοβουλευτικούς συντάκτες, ο «κόφτης» θα εφαρμόζεται σε όλες τις συνεδριάσεις που σχετίζονται με το νομοθετικό και κοινοβουλευτικό έργο, στον χρόνο που ήδη καθορίζει ο ΚτΒ. Εξαιρούνται οι πολύ ειδικές διαδικασίες, όπως οι συνεδριάσεις πολιτικών αρχηγών ή η συζήτηση του Προϋπολογισμού, για τις οποίες θα υπάρχει ευελιξία: ο κόφτης θα ενεργοποιείται, αλλά με τον χρόνο που θα καθορίζεται ειδικά από τη Διάσκεψη των Προέδρων.
Ο ίδιος ο Κακλαμάνης υπενθύμισε ότι ο υπάρχων ΚτΒ είχε σχεδιαστεί την εποχή της προεδρίας Αλευρά, υπό συνθήκες τεσσάρων κοινοβουλευτικών ομάδων, όταν οι ομιλίες ήταν πιο «μέτριες» και ελεγχόμενες. Σήμερα, με 8 ή ακόμη και 9 ομάδες, η υπέρβαση των χρόνων ομιλίας έχει γίνει σχεδόν κανόνας, τόσο για προέδρους και υπουργούς όσο και για βουλευτές. Ο χρόνος ομιλίας δεν αντιμετωπίζεται πλέον ως περιορισμός αλλά ως «χώρος άνεσης», με συνέπειες στον κοινοβουλευτικό διάλογο.
Το νέο μικροφωνικό σύστημα στην Ολομέλεια έχει ήδη εγκατασταθεί και διαθέτει τη δυνατότητα υποστήριξης του αυτόματου κόφτη, στοιχείο που καθιστά πρακτικά εφικτή την εφαρμογή του μέτρου χωρίς τεχνικά εμπόδια. Η τροποποίηση του ΚτΒ, όπως λέγεται, είναι ήδη «στη μίζα», ώστε να συνδυαστεί με την ενεργοποίηση του συστήματος.
Όταν το 8ωρο γίνεται νόρμα και το ρεκόρ-πρόκληση που άλλαξε τα δεδομένα
Ο λόγος που επισπεύστηκε η διαδικασία είναι σαφής: υπερβολές στη διάρκεια συνεδριάσεων που ξεπερνούν κάθε προηγούμενο. Στην πιο πρόσφατη συνεδρίαση, κατά τη διαδικασία του άρθρου 142Α για ενημέρωση του Σώματος σε θέματα εξωτερικής πολιτικής, ο προβλεπόμενος χρόνος ήταν μιάμιση ώρα. Η πραγματικότητα, όμως, ήταν 8 ώρες και 35 λεπτά: υπέρβαση κατά τρεις ώρες του τετραπλασίου χρόνου που είχε αποφασίσει η Διάσκεψη των Προέδρων.
Στα επίσημα στατιστικά στοιχεία της Βουλής διαφαίνεται μια σαφής άνοδος της διάρκειας των ομιλιών: μέχρι το 2015 οι συζητήσεις υπό το άρθρο 142Α δεν υπερέβαιναν τις 2,5 ώρες. Μετά, υπό διαφορετικές κυβερνητικές συνθέσεις, η διάρκεια ανέβηκε. Για παράδειγμα, δύο συζητήσεις επί πρωθυπουργίας Τσίπρα κράτησαν 4 ώρες και 28 λεπτά και 3 ώρες και 5 λεπτά αντίστοιχα. Τα τελευταία χρόνια, οι συζητήσεις «εκτοξεύτηκαν» έως τις 7+ ώρες, ενώ η χθεσινή κατέρριψε κάθε ρεκόρ.
Η χθεσινή υπέρβαση, όπως τόνισε ο πρόεδρος της Βουλής, δεν είναι τυχαίο φαινόμενο αλλά αποτέλεσμα ενός συνολικότερου «ξεχειλώματος» των κοινοβουλευτικών πρακτικών, όπου ο χρόνος ομιλίας φαίνεται να μην αποτελεί πλέον όριο αλλά ευκαιρία για ατελείωτες αγορεύσεις.
Τι αλλάζει
Η επερχόμενη τροποποίηση του ΚτΒ είναι καθοριστική, όχι μόνο για την τήρηση των χρόνων αλλά για την ίδια τη λειτουργία της Βουλής: αν υιοθετηθεί όπως σχεδιάζεται, θα συνεπάγεται αυτόματο κλείσιμο μικροφώνου όταν ο ομιλητής υπερβεί τον προκαθορισμένο χρόνο.
Οι εξαιρέσεις που προβλέπονται -πολιτικοί αρχηγοί, Προϋπολογισμός- αναδεικνύουν ότι η αλλαγή δεν θα είναι απόλυτη. Οι «ειδικές» διαδικασίες θα συνεχίσουν να απολαμβάνουν ευελιξία. Μέχρι να ολοκληρωθεί η μεγάλη αναθεώρηση του Κανονισμού που θα καθορίζει τους χρόνους ομιλίας για όλους, η Διάσκεψη των Προέδρων θα διαμορφώνει εξατομικευμένα όρια για τις συνεδριάσεις που εξαιρούνται.
Η πρόκληση που απομένει δεν είναι μόνο πολιτική, δηλαδή να γίνει αποδεκτό το μέτρο, αλλά συνδεδεμένη με την πραγματική εφαρμογή. Θα έχει καθολική ισχύ ή θα εγκαταλείπεται σε πρακτικές εξαιρέσεις; Θα αντιμετωπιστεί ως εργαλείο ενίσχυσης της τήρησης του χρόνου ή ως μέσο επιβολής «σιγής» σε επικριτικούς λόγους;
Η εβδομάδα που ξεκινά θα αποδείξει αν η αλλαγή ήταν προσεκτική τομή ή πολιτικό «φέσι» στην κοινοβουλευτική λειτουργία.