Νομοτεχνική βελτίωση στο νομοσχέδιο για τον νέο Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης προβλέπει την ξεχωριστή είσπραξη δημοτικών τελών από τους δήμους
Σημαντικές αλλαγές στον τρόπο είσπραξης των δημοτικών τελών δρομολογεί το υπουργείο Εσωτερικών, ανοίγοντας τον δρόμο ώστε οι πολίτες να τα καταβάλλουν απευθείας στους δήμους και όχι μέσω των λογαριασμών ηλεκτρικής ενέργειας, όπως ισχύει σήμερα.
Η σχετική πρόβλεψη ενσωματώθηκε με νομοτεχνική βελτίωση που κατέθεσε ο υπουργός Εσωτερικών, Θεόδωρος Λιβάνιος, στο νομοσχέδιο για τον νέο Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης, η συζήτηση του οποίου ολοκληρώνεται σήμερα στην Ολομέλεια της Βουλής, πριν από την τελική ψηφοφορία.
Η αλλαγή αποτελεί ένα πρώτο θεσμικό βήμα για την αποσύνδεση των δημοτικών τελών από τους λογαριασμούς ρεύματος, ένα αίτημα που, σύμφωνα με την κυβέρνηση, έχει τεθεί διαχρονικά τόσο από τους δήμους όσο και από τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας και τον ΔΕΔΔΗΕ.
Νέο σύστημα είσπραξης με Προεδρικό Διάταγμα
Παρουσιάζοντας τη ρύθμιση στη Βουλή, ο κ. Λιβάνιος εξήγησε ότι προβλέπεται η έκδοση Προεδρικού Διατάγματος, το οποίο θα καταρτιστεί με τη σύμφωνη γνώμη της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) και των συναρμόδιων υπουργείων.
Μέσω του νέου πλαισίου θα εξεταστεί η δημιουργία ενός σύγχρονου μηχανισμού είσπραξης των δημοτικών τελών, αντίστοιχου με εκείνον που εφαρμόζεται για την καταβολή φόρων και άλλων δημοσίων εσόδων.
Όπως τόνισε ο υπουργός, η νομοθετική πρόβλεψη δημιουργεί τις προϋποθέσεις ώστε, σε μεταγενέστερο στάδιο, τα δημοτικά τέλη να πάψουν να εισπράττονται μέσω των λογαριασμών ηλεκτρικής ενέργειας, χωρίς όμως η αλλαγή να εφαρμοστεί άμεσα.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του υπουργείου, το νέο μοντέλο αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία από τις αρχές του 2028, καθώς απαιτείται σημαντική τεχνική και διοικητική προετοιμασία.
Γιατί αλλάζει ο τρόπος πληρωμής
Η αποσύνδεση των δημοτικών τελών από τους λογαριασμούς ρεύματος αποτελεί μια μεταρρύθμιση που επιδιώκει να απλοποιήσει τον τρόπο είσπραξης των δημοτικών εσόδων και να περιορίσει τις διοικητικές επιβαρύνσεις για όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.
Παράλληλα, αναμένεται να διευκολύνει τη λειτουργία της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς οι προμηθευτές και ο ΔΕΔΔΗΕ έχουν επανειλημμένα επισημάνει ότι η είσπραξη δημοτικών τελών μέσω των λογαριασμών ρεύματος δημιουργεί πρόσθετες διαδικασίες και λειτουργικές δυσκολίες.
Με το νέο σύστημα, οι δήμοι θα αποκτήσουν τη δυνατότητα να εισπράττουν απευθείας τα σχετικά ποσά, αξιοποιώντας μηχανισμούς αντίστοιχους με εκείνους της φορολογικής διοίκησης.
Αλλαγές και στις αυτοδιοικητικές εκλογές
Πέρα από το νέο πλαίσιο για τα δημοτικά τέλη, ο Θεόδωρος Λιβάνιος παρουσίασε και δεύτερη νομοτεχνική βελτίωση που αφορά το νέο εκλογικό σύστημα για την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Όπως εξήγησε, στις επόμενες αυτοδιοικητικές εκλογές, οι οποίες θα διεξαχθούν με το σύστημα του ενός γύρου, προβλέπεται προσαρμογή της κατανομής των εδρών στα δημοτικά συμβούλια όταν ο νικητής συνδυασμός συγκεντρώνει, ακόμη και μετά τις συμπληρωματικές ψήφους, ποσοστό χαμηλότερο του 42%.
Στις περιπτώσεις αυτές, η πλειοψηφία που θα εξασφαλίζει ο νικητής στο δημοτικό συμβούλιο θα είναι μικρότερη σε σχέση με το ισχύον καθεστώς, οδηγώντας σε μια πιο αναλογική εκπροσώπηση των παρατάξεων.
Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο υπουργός, σε ένα δημοτικό συμβούλιο όπου μέχρι σήμερα η κατανομή θα ήταν 15-10, με το νέο σύστημα θα μπορεί να διαμορφώνεται σε 14-11, ενισχύοντας την αναλογικότητα χωρίς να τίθεται σε κίνδυνο η δυνατότητα διοίκησης των δήμων.
Διαβάστε επίσης: Βουλή: Ξεκινά η συζήτηση για τον νέο Κώδικα Αυτοδιοίκησης – Τι αλλάζει σε δήμους και περιφέρειες







Μ.Η.Τ. 242183