Νέα κοινοπραξία στο MIT για την ανάπτυξη πυρηνικής πρόωσης, καθαρών καυσίμων και τεχνητής νοημοσύνης στα πλοία
Σε μια συγκυρία όπου η παγκόσμια ναυτιλία καλείται να αναμετρηθεί με την πρόκληση της απανθρακοποίησης, μια σημαντική πρωτοβουλία γεννιέται στο Τεχνολογικό Ινστιτούτο Μασαχουσέτης (MIT), με ενεργή συμμετοχή κορυφαίων ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών.
Η νέα κοινοπραξία, MIT Maritime Consortium, στοχεύει να αλλάξει το τοπίο της ναυτιλίας, συνδέοντας την επιστημονική καινοτομία με την επιχειρησιακή εμπειρία του κλάδου. Στην τελετή υπογραφής που πραγματοποιήθηκε στο MIT, συμμετείχαν εταίροι όπως η Capital Clean Energy Carriers Corp. (συμφερόντων Βαγγέλη Μαρινάκη), η Navios Maritime Partners της Αγγελικής Φράγκου, η Dorian LPG του Τζον Χατζηπατέρα, καθώς και διεθνείς τεχνολογικοί κολοσσοί όπως η HD Korea Shipbuilding και ο νηογνώμονας ABS.
Η σύμπραξη φιλοδοξεί να συμβάλει καθοριστικά στην έρευνα και ανάπτυξη τεχνολογιών πυρηνικής πρόωσης, εναλλακτικών καυσίμων, στρατηγικών τεχνητής νοημοσύνης για την απόδοση των πλοίων και καινοτομιών όπως η επαυξημένη πραγματικότητα και η 3D εκτύπωση ανταλλακτικών επί πλοίου.
IMO: Στην τελική ευθεία για νέους κανονισμούς καυσίμων και εκπομπών
Την ίδια στιγμή, ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO) ετοιμάζεται να λάβει αποφάσεις που θα καθορίσουν το μέλλον της ναυτιλίας. Στις επικείμενες συνεδριάσεις του Απριλίου, οι εκπρόσωποι των κρατών-μελών θα συζητήσουν:
-
Την καθιέρωση ενός παγκόσμιου προτύπου καυσίμου με σχεδόν μηδενικές εκπομπές
-
Την επιβολή μηχανισμού τιμολόγησης των εκπομπών CO₂ από τα πλοία
-
Την αναθεώρηση του Δείκτη Έντασης Άνθρακα (CII), που αξιολογεί την ενεργειακή αποδοτικότητα πλοίων
Οι αποφάσεις αυτές αναμένεται να ενισχύσουν τη στροφή προς καινοτόμες τεχνολογίες πρόωσης, καθιστώντας πρωτοβουλίες όπως η κοινοπραξία του MIT ακόμη πιο επίκαιρες και αναγκαίες.
Μια συμμαχία τεχνολογίας και εμπειρίας για το μέλλον της ναυτιλίας
Ο καθηγητής Θέμης Σαψής, διευθυντής του Center for Ocean Engineering του MIT, έκανε λόγο για μια συνεργασία που φέρνει κοντά την ερευνητική κοινότητα και την πραγματική ναυτιλιακή επιχειρησιακή ανάγκη. Όπως δήλωσε, το consortium εστιάζει σε λύσεις που συνδυάζουν:
-
Πυρηνική πρόωση και αυτόνομη λειτουργία πλοίων
-
Τεχνητή νοημοσύνη για συντήρηση και ενεργειακή απόδοση
-
Κυβερνοασφάλεια, 3D printing και προηγμένες υδροδυναμικές προσεγγίσεις
Από την πλευρά του, ο επικεφαλής της ABS, Christopher Wiernicki, τόνισε πως πρόκειται για μια συνεργασία με τη δυνατότητα να διαμορφώσει νέες τεχνολογικές και πολιτικές βάσεις για τον παγκόσμιο ναυτιλιακό χάρτη.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Capital Clean Energy Carriers, Γεράσιμος Καλογηράτος, υπογράμμισε ότι στόχος της εταιρείας είναι η συμβολή στη δημιουργία βιώσιμων μοντέλων διαχείρισης και αυτόνομων λειτουργιών, στηριζόμενη στα λειτουργικά δεδομένα του στόλου της. Παράλληλα, η HD Korea Shipbuilding δήλωσε ότι μέσω της συνεργασίας θα αναπτύξει συστήματα αυτόνομης πλοήγησης βασισμένα στο Hyundai Intelligent Navigation Assistant System (HiNAS).
Μια ελληνική υπογραφή στη ναυτιλία του μέλλοντος
Η δημιουργία του MIT Maritime Consortium έρχεται σε μια κρίσιμη συγκυρία για τη ναυτιλία. Με τον κλάδο να ευθύνεται για το 2% των παγκόσμιων εκπομπών CO₂, αλλά και να μεταφέρει το 90% του παγκόσμιου εμπορίου, η ανάγκη για τεχνολογικά άλματα είναι αδιαπραγμάτευτη.
Η συμμετοχή ελληνικών εταιρειών σε αυτή τη σύμπραξη δείχνει ότι ο ελληνόκτητος στόλος δεν παρακολουθεί απλώς τις εξελίξεις, αλλά φιλοδοξεί να πρωταγωνιστήσει στη μετάβαση προς ένα νέο, τεχνολογικά προηγμένο και περιβαλλοντικά βιώσιμο ναυτιλιακό μοντέλο.
Διαβάστε επίσης: SOS από ναυτιλιακό κλάδο: Οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές ζητούν στήριξη απέναντι στην Ασία