Απαγόρευση πώλησης καυσίμων χωρίς κράνος: Νέα νομοθεσία για μοτοσικλετιστές – Το νέο όπλο για την οδική ασφάλεια
Με στόχο τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, οι Υπουργοί Υγείας και Ανάπτυξης ανακοίνωσαν μια τολμηρή νομοθετική πρωτοβουλία: την απαγόρευση πώλησης καυσίμων σε μοτοσικλετιστές που δεν φορούν κράνος. Η νέα ρύθμιση θα ενταχθεί στο νομοσχέδιο για τον αναθεωρημένο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) και αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης καμπάνιας ευαισθητοποίησης.
Η πρωτοβουλία ξεκίνησε με αφορμή ένα τραγικό περιστατικό στην Κρήτη, όπου ένας 17χρονος μοτοσικλετιστής έχασε τη ζωή του σε τροχαίο ατύχημα χωρίς να φορά κράνος. Η απόφαση ενός τοπικού πρατηριούχου να αρνηθεί την πώληση καυσίμων σε αναβάτες χωρίς κράνος αποτέλεσε την αρχή ενός κύματος υποστήριξης, το οποίο οι αρμόδιοι υπουργοί αποφάσισαν να μετατρέψουν σε νόμο.
«Η χρήση κράνους είναι αυτονόητη και αναγκαία για την προστασία της ζωής. Η πρωτοβουλία αξίζει να αγκαλιαστεί από όλους», τόνισε ο Υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, υπογραμμίζοντας την ανάγκη δημιουργίας μιας πανεθνικής κουλτούρας οδικής ασφάλειας.
Πώς θα Εφαρμοστεί η νέα ρύθμιση
Η τροπολογία που αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή περιλαμβάνει:
- Απαγόρευση πώλησης καυσίμων: Πρατηριούχοι δεν θα εξυπηρετούν αναβάτες μοτοσικλετών χωρίς κράνος.
- Υψηλά πρόστιμα: Κυρώσεις για τους πρατηριούχους που δεν συμμορφώνονται.
- Ενισχυμένοι έλεγχοι: Η ΔΙΜΕΑ και η ΕΛΑΣ θα διασφαλίζουν την τήρηση του μέτρου.
- Εκστρατεία ενημέρωσης: Με τίτλο «Όχι Βενζίνη, αν δεν φοράς Κράνος», θα ευαισθητοποιήσει το κοινό σχετικά με την ασφάλεια.
Η νομοθεσία θα καλύπτει όλους τους αναβάτες μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων, ενώ θα εξεταστεί η πιθανότητα επεκτάσεων, όπως η υποχρεωτική πώληση μοτοσικλετών με κράνος.
Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης της Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας, παρουσιάστηκαν ανησυχητικά στατιστικά από τα νοσοκομεία:
- Το ΚΑΤ δέχεται ετησίως 87.000 περιστατικά, εκ των οποίων 3.200 σχετίζονται με τροχαία ατυχήματα.
- Το 60% των σοβαρών τραυματιών χρειάζεται νοσηλεία σε ΜΕΘ, με πολλές περιπτώσεις να καταλήγουν σε μόνιμες αναπηρίες.
- Από τους βαριά τραυματισμένους, το 70% υποφέρει από σοβαρή λειτουργική ανεπάρκεια.
Οι ειδικοί, όπως ο Σπύρος Παπανικολάου από το ΕΚΑΒ, επισημαίνουν ότι «οδήγηση χωρίς κράνος ισοδυναμεί με αυτοκτονία».
Η προοπτική του Μέτρου
Η νέα νομοθετική πρωτοβουλία αποτελεί ένα πρώτο βήμα για τη δημιουργία μιας κουλτούρας ευθύνης στον δρόμο. Παράλληλα, εξετάζεται η υιοθέτηση πρόσθετων μέτρων, όπως η υποχρεωτική πώληση μοτοσικλετών με κράνος ή η καταχώρηση πινακίδας κατά την αγορά οχήματος.
Η κυβέρνηση δείχνει αποφασισμένη να προχωρήσει σε τομές που θα προστατεύσουν τις ζωές οδηγών και συνοδηγών, δίνοντας έμφαση στους νεότερους, οι οποίοι αποτελούν το μεγαλύτερο ποσοστό χρηστών μοτοσικλετών. Με τη φράση «είσαι πάνω στη μηχανή, φοράς κράνος», η καμπάνια επιδιώκει να μετατρέψει το αυτονόητο σε πραγματικότητα.
Διαβάστε επίσης: Αύξηση 23,3% σημείωσαν τα τροχαία ατυχήματα και δυστυχήματα τον Σεπτέμβριο