Από το «Ελευθέριος Βενιζέλος» έως την Καλαμάτα και τα περιφερειακά αεροδρόμια, η Ελλάδα βάζει μπροστά ένα φιλόδοξο σχέδιο εκσυγχρονισμού των αεροπορικών της υποδομών. Με στόχο την αύξηση της χωρητικότητας και τη βελτίωση των υπηρεσιών, δρομολογούνται έργα που ξεπερνούν τα 1,5 δισ. ευρώ.
Αναβαθμίζεται το «Ελευθέριος Βενιζέλος» με στόχο τα 40 εκατ. επιβάτες
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται ο διαγωνισμός για την επέκταση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, συνολικού προϋπολογισμού 1,3 δισ. ευρώ, μέσω του μοντέλου Early Contractor Involvement (ECI). Το έργο θα υλοποιηθεί σε δύο φάσεις, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2032 – πέντε χρόνια νωρίτερα από τον αρχικό σχεδιασμό.
Στο διαγωνισμό έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον οι τέσσερις μεγάλοι ελληνικοί κατασκευαστικοί όμιλοι: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ και METLEN (ΜΕΤΚΑ), ενώ δεν αποκλείεται η συμμετοχή και μικρότερων σχημάτων.
Μεταξύ των έργων που προβλέπονται είναι:
Προσθήκη 150.000 τ.μ. σε κεντρικό και δορυφορικό σταθμό
Δημιουργία θεματικού κήπου ύψους 24,5 μέτρων
Υπόγεια σύνδεση του δορυφορικού σταθμού με το κεντρικό κτίριο
Παράλληλα, ήδη έχει ξεκινήσει η κατασκευή νέας πίστας στάθμευσης αεροσκαφών με 32 θέσεις και χώρου στάθμευσης 3.500 οχημάτων, έργο αξίας 220 εκατ. ευρώ, με ανάδοχο το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – REDEX, το οποίο αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του πρώτου εξαμήνου του 2027.
Υπερταμείο: Ολοκληρώνεται ο διαγωνισμός για την Καλαμάτα
Σε τελικό στάδιο βρίσκεται η διαδικασία παραχώρησης του αεροδρομίου Καλαμάτας, με το Υπερταμείο (ΕΕΣΥΠ) να προχωρά στην επιλογή της κοινοπραξίας Ομίλων Κοπελούζου – Κωνσταντακόπουλου – Fraport ως αναδόχου. Η διάρκεια της παραχώρησης θα είναι 40ετής, με τίμημα 71,2 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 45 εκατ. θα δοθούν προκαταβολικά και τα 28,3 εκατ. θα αφορούν επενδύσεις στο αεροδρόμιο.
Το πλάνο προβλέπει:
Ολοκλήρωση των έργων εντός τριετίας
Κατασκευή νέου αεροσταθμού
Ανακαίνιση των υπαρχουσών εγκαταστάσεων
Στόχος η αύξηση της επιβατικής κίνησης
Σειρά παίρνουν 22 περιφερειακά αεροδρόμια
Το επόμενο βήμα αφορά την παραχώρηση 22 περιφερειακών αεροδρομίων μέσω ενιαίου διαγωνισμού. Το Υπερταμείο εργάζεται ήδη στον σχεδιασμό του χρηματοδοτικού και νομικού πλαισίου, με τη διαδικασία να αναμένεται να ξεκινήσει εντός του 2026 και να διαρκέσει περίπου τρία έτη.
Τα αεροδρόμια θα ενταχθούν σε ένα ενιαίο πακέτο παραχώρησης, με τη συμμετοχή του Υπερταμείου σε μειοψηφική βάση, κατά το πρότυπο της Καλαμάτας. Το ενδιαφέρον εστιάζεται σε αεροδρόμια με αυξημένη επιβατική κίνηση, όπως της Νάξου, της Πάρου και των Ιωαννίνων.
Τα υπόλοιπα 19 αεροδρόμια που θα περιληφθούν είναι:
Αλεξανδρούπολη, Λήμνος, Αστυπάλαια, Χίος, Κοζάνη, Καστοριά, Κάρπαθος, Κύθηρα, Μήλος, Σκύρος, Νέα Αγχίαλος (πιθανόν για cargo χρήση), Σύρος, Άραξος, Κάλυμνος, Ικαρία, Καστελόριζο, Κάσος, Λέρος και Σητεία.
Το μοντέλο παραχώρησης αναμένεται να προβλέπει και το ενδεχόμενο κρατικής επιδότησης για να αυξηθεί η ελκυστικότητα του εγχειρήματος στους επενδυτές.
Η Ελλάδα επενδύει στρατηγικά στην αναβάθμιση των αεροδρομίων της, με στόχο τη βελτίωση των υποδομών, την ενίσχυση της τουριστικής εμπειρίας και την προσέλκυση νέων επενδυτών. Το επόμενο μεγάλο στοίχημα θα είναι η επιτυχής αξιοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων και η σύνδεσή τους με την ευρύτερη αναπτυξιακή στρατηγική της χώρας.