Στο ΣΔΙΤ περιλαμβάνεται και η επισκευή της δυτικής περιφερειακής – Οι πρώτες παρεμβάσεις για τη διευκόλυνση της κυκλοφορίας
Στις αρχές της επόμενης εβδομάδας θα είναι ορατό το πρώτο εργοτάξιο για την κατασκευή του Flyover. Το έργο ΣΔΙΤ της υπερυψωμένης ανατολικής περιφερειακής Θεσσαλονίκης, προϋπολογισμού 373 εκατ. ευρώ, περιλαμβάνει και την επισκευή της υφιστάμενης δυτικής περιφερειακής. Η ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών παρουσίασε στους φορείς της πόλης το έργο, επιδιώκοντας να αμβλύνει τις μεγάλες ανησυχίες για τα προβλήματα που θα φέρει η κατασκευή του έργου.
Από την πλευρά τους οι επικεφαλής του υπουργείου ανέλαβαν τρεις δεσμεύσεις για την κατά το δυνατόν καλύτερη λειτουργία της Θεσσαλονίκης, κατά τη διάρκεια της κατασκευής του Flyover. Όπως επιγραμματικά σημείωσε ο υπουργός κ. Χρήστος Σταϊκούρας, αυτές οι δεσμεύσεις είναι: ενισχυμένες συγκοινωνίες το 2023, υλοποίηση του μετρό το 2024 και υλοποίηση του έργου στην τετραετία.
Στα όριά της η υφιστάμενη περιφερειακή
Όπως τόνισε, όμως, ο κ. Σταϊκούρας, το κυκλοφοριακό πρόβλημα στην πόλη υφίσταται σήμερα, και η κατασκευή του Flyover θα το αποσυμφορήσει, άρα στόχος των μέτρων που θα ληφθούν είναι η διευκόλυνση της κίνησης στην πόλη και η άμβλυνση των δυσμενών συνεπειών του οξυμένου κυκλοφοριακό στην πόλη. Η σημερινή ανατολική περιφερειακή οδός της πόλης έχει ξεπεράσει από το 2000 τα όριά της, ενώ σήμερα βρισκόμαστε στα επίπεδα κυκλοφορίας του 2009.
«Είμαστε εδώ για να αναλάβουμε πρόσθετες πρωτοβουλίες που θα λύσουν μέρος των προβλημάτων τα οποία θα ανακύψουν», ξεκαθάρισε, υπογραμμίζοντας ότι τα μέτρα θα αξιολογούνται δυναμικά και εφόσον υπάρξει ανάγκη θα αναπροσαρμόζονται.
Ως προϋπόθεση για τον περιορισμό των δυσμενών συνεπειών στην καθημερινή μετακίνηση στην πόλη τέθηκε από την πολιτική ηγεσία και η αλλαγή στην ίδια την κουλτούρα των μετακινήσεων. Στην κορυφή ετέθη η αποφυγή των ατομικών μετακινήσεων με ΙΧ, δηλαδή το να κυκλοφορεί κάθε αυτοκίνητο με έναν μόνο επιβάτη, καθώς και η επιλογή πιο πράσινων τρόπων μετακίνησης.
Στο μικροσκόπιο η παράνομη στάθμευση
Στο πλαίσιο της ενίσχυσης των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης, το υπουργείο αναλαμβάνει ήδη πρωτοβουλίες για τη βελτίωση και την ενίσχυση του συγκοινωνιακού έργου στη Θεσσαλονίκη. Σε αυτές περιλαμβάνονται εσωτερικές μετακινήσεις οδηγών του ΟΑΣΘ, πρόβλεψη για την πρόσληψη 150 νέων οδηγών – ορισμένου χρόνου – στον ΟΑΣΘ (αναμένονται εντός του 2024 οι ανακοινώσεις για τον συγκοινωνιακό φορέα της πόλης, καθώς ο ΟΑΣΘ είναι από το 2018 σε εκκαθάριση), ενώ ήδη λειτουργούν τρεις νέες λεωφορειακές γραμμές για την αποσυμφόρηση των περιοχών που θα πληγούν από τα έργα για το Flyover.
Επίσης, ο στόλος της πόλης θα ενισχυθεί με 110 νέα, ηλεκτρικά λεωφορεία, ως το τέλος του Απριλίου του 2024. Αυτό βεβαίως, δεν σημαίνει ότι την άνοιξη του επόμενου έτους θα βγαίνουν επιπλέον 110 οχήματα στους δρόμους της πόλης, καθώς υπάρχουν άλλα που πρέπει να αποσυρθούν.
Στο επίκεντρο όμως του ενδιαφέροντος για το πρώτο διάστημα μπαίνει η καταπολέμηση της παράνομης στάθμευσης, κυρίως σε βασικούς άξονες, που θα πρέπει να είναι ελεύθεροι για να μην δημιουργείται ακόμα μεγαλύτερο μποτιλιάρισμα. Αυτό θα γίνει με έντονη και πυκνή αστυνόμευση των κεντρικών αρτηριών της πόλης.
Οι πρώτες εργασίες
Η υπογραφή της σύμβασης ΣΔΙΤ του έργου με την ανάδοχο κοινοπραξία Άβαξ – Μυτιληναίος, τον Δεκέμβριο του 2022, σηματοδότησε επί της ουσίας και την έναρξη της περιόδου κατασκευής. Το πρώτο εργοτάξιο αναμένεται να είναι ορατό στις αρχές της ερχόμενης εβδομάδας.
Στην πρώτη φάση της έναρξης των εργασιών, που θα διαρκέσει για περίπου τρεις μήνες, όπως περιέγραψε ο κ. Ταχιάος, θα γίνει η απομόνωση της δεξιάς λωρίδας και στις δύο κατευθύνσεις της υφιστάμενης οδού. Στην εν λόγω φάση, θα αποξηλωθεί η ενδιάμεση νησίδα ώστε να γίνει δρόμος και θα τοποθετηθεί ο απαραίτητος οδοφωτισμός. Δεδομένου ότι θα μείνουν δύο λωρίδες κυκλοφορίας, η ταχύτητα κυκλοφορίας δεν μπορεί να παραμείνει ίδια για λόγους ασφαλείας. Η μέγιστη ταχύτητα θα είναι 60 χλμ./ώρα.
Τα εργοτάξια θα δουλεύουν με φουλ τις μηχανές, ακόμα και επί 24ώρου σε τμήματα του έργου ανά φάσεις όταν αυτό θα είναι απαραίτητο, όπως τόνισε ο κ. Μιτζάλης, διευθύνων σύμβουλος της Άβαξ, προκειμένου να ολοκληρωθεί το έργο εντός χρονοδιαγράμματος.
Καμία πρόθεση για διόδια
Το έργο του Flyover υλοποιείται με τη μορφή Σύμβασης Δημόσιου – Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), διάρκειας 30 ετών, εκ των οποίων τα 26 αφορούν σε λειτουργία και συντήρηση. Όπως ξεκαθάρισε ο υφυπουργός Υποδομών, κ. Νικόλαος Ταχιάος, απαντώντας σε σχετικά δημοσιεύματα, δεν υπάρχει κανένας σχεδιασμός για την τοποθέτηση μετωπικών διοδίων, αλλά δεν υπάρχει και καμία σχετική δυνατότητα σε τεχνικό επίπεδο. Η αποπληρωμή από τις πληρωμές διαθεσιμότητας που θα εισπράττει ο ανάδοχος.
Η ανατολική περιφερειακή οδός θα έχει μήκος 13 χλμ. και θα περιλαμβάνει την κατασκευή μιας Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου, μήκους 4 χλμ., σε συνεχή γέφυρα, 9 ανισόπεδους κόμβους, 10 νέες γέφυρες, και 3 νέες σήραγγες.
Οφέλη για την πόλη
Τα οφέλη για τους οδηγούς, κατοίκους και μετακινούμενους, είναι πολλαπλά:
Δωρεάν, ταχεία και ασφαλής παράκαμψη του αστικού ιστού της πόλης της Θεσσαλονίκης.
- Αύξηση της οδικής ασφάλειας, λόγω της μείωσης του αριθμού ατυχημάτων.
- Περιβαλλοντική αναβάθμιση της ευρύτερης περιοχής, με μείωση του όγκου των κυκλοφορούντων οχημάτων εντός του κέντρου της Θεσσαλονίκης και αύξηση της μέσης ταχύτητας των οχημάτων που ακολουθούν διαδρομές εκτός κέντρου.
- Βελτίωση στο προσφερόμενο τουριστικό προϊόν της Βόρειας Ελλάδας, καθώς σήμερα δεν είναι ικανοποιητική η προσβασιμότητα στο Αεροδρόμιο «Μακεδονία» και στους τουριστικούς προορισμούς της Χαλκιδικής, ιδίως κατά τις περιόδους αιχμής.
- Δραστική μείωση του χρόνου και του κόστους μεταφορών και αύξηση της ανταγωνιστικότητας, ιδίως του δευτερογενούς και τριτογενούς τομέα της οικονομίας του Μητροπολιτικού Συγκροτήματος Θεσσαλονίκης.
Όπως συμπερασματικά είπε ο κ .Σταϊκούρας, σε περίπου σε 4 χρόνια, η Θεσσαλονίκη θα αποκτήσει ένα νέο, υπερσύγχρονο, εναέριο αυτοκινητόδρομο, ο οποίος θα συμβάλλει στην αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος, εξασφαλίζοντας ταχύτερη και ασφαλέστερη μετακίνηση.