Ο συνολικός προϋπολογισμός είναι 1,35 δισ. ευρώ – Από το Ταμείο ανάκαμψης πόροι 600 εκατ. ευρώ
Στον αέρα ετοιμάζονται να βγουν οι προκηρύξεις για τους μεγάλους διαγωνισμούς οριστικής αποκατάστασης των υποδομών της Θεσσαλίας, που επλήγησαν από τον Daniel. Όπως είπε, σήμερα, ο υφυπουργός Υποδομών κ. Νίκος Ταχιάος, μιλώντας στη Βουλή, οι προσκλήσεις θα σταλούν στις 5 -ή το αργότερο στις 6- Δεκεμβρίου, στο πλαίσιο της fast track διαδικασίας που έχει υιοθετηθεί από τον Σεπτέμβριο του 2023 για τόσο μεγάλες καταστροφές.
Ειδικότερα, οι προκηρύξεις θα βγουν με διαδικασία διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση (άρ. 32, ν.4412/2019), και θα απευθύνονται στους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους της χώρας. Ο συνολικός προϋπολογισμός των έργων ανέρχεται σε 1,35 δισ. ευρώ και αφορά τόσο τις οδικές όσο και τις σιδηροδρομικές υποδομές που έπαθαν μεγάλες ζημιές. Μέχρι σήμερα, τα όποια έργα προσωρινής αποκατάστασης των οδών έχουν γίνει από την περιφέρεια έχουν στοιχίσει 70 εκατ. ευρώ.
Χρηματοδότηση από RRFκαι εθνικούς πόρους
Τα έργα θα χρηματοδοτηθούν με 600 εκατ. ευρώ κατά την αναθεώρηση του Ταμείου Ανάκαμψης για τα έργα οριστικής αποκατάστασης της Θεσσαλίας, εκ των οποίων 420 εκατ. για τις οδικές υποδομές και τα 180 εκατ. για τις σιδηροδρομικές, το στοίχημα ήταν η κάλυψη των υπολοίπων πόρων. Η αύξηση του ΠΔΕ του υπουργείου από τα 330 εκατ. ευρώ ετησίως σε 550-600 εκατ. ευρώ από φέτος, έβαλε ένα λιθαράκι.
Έτσι, ανακοινώθηκε πριν λίγες ημέρες η πρόθεση ένταξης στο τομεακό πρόγραμμα ανάπτυξης υποδομών και μεταφορών, της κατεπείγουσας αποκατάστασης των βλαβών τόσο στις οδικές υποδομές όσο και στις σιδηροδρομικές. Η δημόσια δαπάνη για τις δύο προσκλήσεις θα ανέλθει σε 396,6 εκατ. ευρώ και 226,86 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.
Τo φυσικό αντικείμενο των 4+5 διαγωνισμών είναι για τα οδικά με ομαδοποίηση Δήμων ως εξής:
- Ζαγοράς – Μουρεσίου, Νοτίου Πηλίου, Βόλου και Ρήγα Φεραίου, με προϋπολογισμό 278.200.000 ευρώ
- Αργιθέας, Λίμνης Πλαστήρα, Μετεώρων και Πύλης, με προϋπολογισμό 267.500.000 ευρώ
- Τεμπών, Τυρνάβου, Ελασσόνας, Αγιάς, Λαρισαίων, Φαρκαδόνας, Κιλελέρ, Παλαμά, Μουζακίου, Τρικκαίων και Καρδίτσας, με προϋπολογισμό 184.000.000 ευρώ
- Ιστιαίας-Αιδηψού, Μαντουδίου-Λίμνης-Αγίας Άννας, Δομοκού, Λαμίας, Αλμυρού, Φαρσάλων και Σοφάδων, με προϋπολογισμό 170.000.000 ευρώ
Για τα πέντε σιδηροδρομικά έργα, το εξής:
- Αποκατάσταση της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών – Θεσσαλονίκης, από την έξοδο του Σ.Σ. Δομοκού ως την είσοδο του Σ.Σ. Κραννώνα, προϋπολογισμού 173.600.000 ευρώ (με ΦΠΑ).
- Αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφαρσάλου – Καλαμπάκας, σε εντοπισμένα τμήματα της γραμμής, προϋπολογισμού 57.660.000 ευρώ (με ΦΠΑ).
- Αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισας – Βόλου, προϋπολογισμού 181.660.000 ευρώ (με ΦΠΑ).
- Εργασίες αποκατάστασης της σιδηροδρομικής γραμμής Βόλου – Μηλεών -το γνωστό τρενάκι του Πηλίου- από τον Σ.Σ. Άνω Λεχωνίων ως τον Σ.Σ. Μηλεών, προϋπολογισμού 1.860.000 ευρώ (με ΦΠΑ).
- Αποκατάσταση των συστημάτων Σηματοδότησης, ETCS L1, Τηλεδιοίκησης και Ηλεκτροκίνησης στο τμήμα της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής από το ΣΣ Παλαιοφάρσαλο ως Σ.Σ. Κράννων, προϋπολογισμού 37.200.000 ευρώ (με ΦΠΑ).
Ειδικότερα το τελευταίο έργο αφορά στα επίμαχα συστήματα ασφαλείας, που έγιναν ευρέως γνωστά εξαιτίας του τραγικού δυστυχήματος των Τεμπών, τα οποία και είχαν παραδοθεί σε λειτουργία μόλις πέντε ημέρες πριν την κακοκαιρία.