Στις 31 Ιουλίου παραδίδεται η πρώτη φάση του Πάτρα – Πύργος ως Αλισσό – Με 72,5 εκατ. ευρώ
Καθώς η κατασκευή του οδικού άξονα Πατρών – Πύργου βρίσκεται στην τελική ευθεία κι αναμένεται να δοθεί στην κυκλοφορία σε δύο φάσεις ως τον Νοέμβριο, ξεκινά το «σαφάρι» αναζήτησης χρηματοδότησης για να φτάσει ως την Αρχαία Ολυμπία και την Τσακώνα. Με το κόστος για τα περίπου 89 χιλιόμετρα που θα ολοκληρώσουν την παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού, να έχει εκτιμηθεί στα 700 εκατ. ευρώ ως ακόμα και 1 δισ. ευρώ, το τοπίο παραμένει θολό.
Εκεί που οι εργασίες τρέχουν με ταχείς ρυθμούς είναι τα τρία επιμέρους κομμάτια του Πάτρα – Πύργος. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του υπουυργείου Υποδομών και Μεταφορών, τα 65 χιλιόμετρα του άξονα στο τμήμα Πύργος – Αλισσός θα ολοκληρωθούν στις 31 Ιουλίου 2025. Για το υπολειπόμενο τμήμα των 10 χιλιομέτρων ως το Μιντιλόγλι, θα χρειαστούν κάποιοι επιπλέον μήνες. Η πλήρης λειτουργία για το σύνολο του αυτοκινητόδρομου, που για λόγους οδικής ασφάλειας αποτελεί αίτημα δεκαετιών, προβλέπεται στις 30 Νοεμβρίου 2025.
Εντωμεταξύ, με απόφαση του υπουργείου θα υλοποιηθούν πρόσθετες συμπληρωματικές εργασίες, ύψους 72,5 εκατ. ευρώ, στην Πατρών – Πύργου. Εντός των ορίων της παραχώρησης, αυτές περιλαμβάνουν επέκταση και ασφαλτόστρωση παράπλευρου οδικού δικτύου και διαμορφώσεις κόμβων. Εκτός του ορίου του έργου, θα υλοποιηθούν επίσης παρεμβάσεις, που αφορούν σε οδικά τμήματα για ανακατασκευή ασφαλτόστρωσης της ΒΙ.ΠΕ. Πάτρας, Κυλλήνης, Γαστούνης, Αράξου και Αρχαίας Ολυμπίας, καθώς και αντιπλημμυρικά έργα που εκτείνονται κατά μήκος του αυτοκινητοδρόμου. Αυτά θα χρηματοδοτηθούν από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Το χρονικό των εξελίξεων
Η επανένταξη στην παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού, το 2022, των δύο τμημάτων που είχαν «αποσπασθεί» την περίοδο της οικονομικής κρίσης (2013), προκειμένου να ολοκληρωθεί ο αυτοκινητόδρομος από την Ελευσίνα ως την Πάτρα, ενεργοποίησε ξανά την προοπτική να φτάσει σε Καλό Νερό και Τσακώνα. Αφορμή στάθηκε η πολύπαθη Πατρών-Πύργου, που χρειάστηκε διαπραγματεύσεις άνω των δύο ετών με την Κομισιόν, προκειμένου να επιστρέψει στην παραχώρηση, εξασφαλίζοντας ότι δεν συνιστά κρατική ενίσχυση.
Έτσι, με τη συμβολή του ελληνικού δημοσίου στα 216 εκατ. ευρώ, τον περασμένο Ιούλιο εντάχθηκε στο πρόγραμμα «Μεταφορές 2021-2027» του ΕΣΠΑ η δεύτερη φάση χρηματοδότησης ύψους 152.281.732,49 ευρώ. Η πρώτη είχε χρηματοδοτηθεί από την προηγούμενη προγραμματική περίοδο με 99.828.465,86 ευρώ.
Έχοντας το προηγούμενο της Πατρών – Πύργου, δεδομένου ότι το τμήμα «Καλό Νερό – Τσακώνα» έχει επανενταχθεί στην Ολυμπία Οδό, εφόσον βρεθεί χρηματοδότηση, τότε θεωρείται ότι οι εξελίξεις θα μπορούν να τρέξουν με καλύτερους ρυθμούς. Όμως αυτό δεν είναι καθόλου εύκολο, ειδικά για ένα έργο, που όπως έχει εκτιμήσει στη Βουλή, ο υφυπουργός Νίκος Ταχιάος, το κόστος του μπορεί και να ξεπεράσει τα 700 εκατ. ευρώ προσεγγίζοντας ακόμα και το 1 δισ. ευρώ.
Προτεραιότητα η Αρχαία Ολυμπία
Μετά την επανένταξη του οδικού άξονα στην παραχώρηση, ζητήθηκε από τον παραχωρησιούχο η επικαιροποίηση των αναγκαίων μελετών στα επιμέρους διακριτά τμήματα, ιδιαίτερα στην περιοχή της Λίμνης Καϊάφα, όπου είχε βγει «κόκκινη κάρτα» με απόφαση του ΣτΕ. Υπενθυμίζεται ότι οι περιβαλλοντικοί όροι για τα τμήματα, «Πύργος – Αλφειός» και «Αλφειός – Καλό Νερό – Τσακώνα» εγκρίθηκαν με κοινή υπουργική απόφαση το 2006, ύστερα από δημόσια διαβούλευση. Ακυρώθηκαν όμως για το τμήμα της διέλευσης από τον δήμο Ζαχάρως, μετά από προσφυγές που υποβλήθηκαν από ιδιώτες στο ΣτΕ και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Η προμελέτη, όπως είχε πει ο υφυπουργός, περιλαμβάνει τρία εναλλακτικά σενάρια για τη χάραξη του δρόμου, στην περιοχή της λίμνης Καϊάφα. Οι οφειλόμενες αλλαγές φέρνουν υπερδιπλάσιο κόστος από την Πατρών – Πύργου, εξαιτίας του ανάγλυφου του εδάφους και των αυξήσεων στα υλικά και την εργασία.
Πάντως σύμφωνα το υπουργείο, αυτή την περίοδο δρομολογούνται οι περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις και θα εξαχθούν οι τελικοί προϋπολογισμοί των εργασιών, επιμέρους και συνολικά. Πρόκειται άμεσα να ξεκινήσει η αναζήτηση χρηματοδότησης και θα ζητηθεί από τον παραχωσηριούχο η υποβολή προτάσεων σταδιακά με την ωρίμανση των προαναφερθέντων, συνεκτιμώντας τους όρους, την εφικτότητα οικονομικής διαχείρισης και τη σύμφωνη γνώμη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ως μόνη εφικτή λύση, μοιάζει η τμηματική υλοποίηση του έργου, με προτεραιότητα το τμήμα που φτάνει στην Αρχαία Ολυμπία.