Κομβικό ρόλο εκτιμάται ότι θα διαδραματίσει στις εξορύξεις υδρογονανθράκων το λιμάνι της Πάτρας με τους ειδικούς να λένε ότι χωρίς λιμάνι δεν μπορούν να υλοποιηθούν. Το θέμα αναμφίβολα είναι πρόωρο αλλά κατά σύμπτωση ο Δήμαρχος Πατρέων Κώστας Πελετίδης βγάζει αντίδραση στις πρωτοβουλίες του υπουργείου Ναυτιλίας , του ΤΑΙΠΕΔ και του Οργανισμού Λιμένος Πάτρας ( ΟΛΠΑ) οι οποίες περιλαμβάνουν επενδύσεις ύψους 10 εκατ ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Το σχέδιο προβλέπει τη δημιουργία τερματικού σταθμού κρουαζιέρας και μαρίνας mega-yacht, το οποίο στην πράξη είναι αναβάθμιση του λιμανιού.
Το ενδιαφέρον είναι μεγάλο, τόσο για τη μαρίνα, όσο και για τον σταθμό κρουαζιέρας. Όσον αφορά το πρώτο, σημειώνουμε ότι κατά μήκος του Πατραϊκού και Κορινθιακού κόλπου δεν υπάρχουν μαρίνες κι επομένως το λιμάνι της Πάτρας μπορεί να αποτελέσει ένα πολύ καλό stop over για τους «σκαφάτους» που κινούνται μεταξύ Αργοσαρωνικού και Ιονίου Πελάγους και Αδριατικής Θάλασσας.
Από την άλλη πλευρά, το λιμάνι της Κρουαζιέρας, που θα αναπτυχθεί με ιδιωτικά κεφάλαια, φαίνεται να βρίσκει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον, καθώς η Αχαΐα διαθέτει πολλούς τουριστικούς προορισμούς (Καλάβρυτα, Αγία Λαύρα, Σπήλαιο Λιμνών, Μοναστήρια κ.λπ.). Επιπλέον, η ολοκλήρωση του άξονα Πάτρα – Πύργος μπορεί να δώσει εύκολη πρόσβαση και στην Αρχαία Ολυμπία. Πρόκειται δηλαδή για κινήσεις που θα ζωηρέψουν την τουριστική, αλλά και την εμπορική κίνηση στην περιοχή.
Στην διαγωνιστική πρόσκληση του ΤΑΙΠΕΔ προς τους ενδιαφερόμενους επιχειρησιακούς ομίλους αναφέρεται η παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, συντήρησης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης κτιρίων και εγκαταστάσεων σε τμήμα του λιμένα Πάτρας, αποκλειστικά για την άσκηση της δραστηριότητας κρουαζιέρας, με ελάχιστη διάρκεια παραχώρησης τριάντα (30) έτη. Θα παραχωρηθεί η βόρεια λιμενολεκάνη και ο χερσαίος χώρος από την προβλήτα Άστιγγος μέχρι και τη βόρεια προβλήτα.
Με την παραπάνω παραχώρηση δίδεται σε εταιρείες, μαζί με τη χρηματοδότηση 12,4 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης για την κατασκευή νέας μαρίνας για παρκάρισμα 212 μεγάλων σκαφών αναψυχής στην Κεντρική Λιμενολεκάνη.
Η μαρίνα μεγάλων σκαφών θα καταλαμβάνει το θαλάσσιο τμήμα από τον προβλήτα της Αγ. Νικολάου μέχρι και Άστιγγος, καθώς και την αντίστοιχη χερσαία ζώνη, όπου προβλέπεται κτίρια ύψους 8 μέτρων και συνολική επιφάνεια 5.000 τ.μ., για την “υποστήριξη των τουριστικών και επιχειρηματικών δραστηριοτήτων”.
Στη «Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) του επικαιροποιημένου – τροποποιημένου Γενικού Προγραμματικού Σχεδίου (MASTERPLAN) Λιμένα Πατρών» προβλέπεται η διαμόρφωση χερσαίων εγκαταστάσεων (“mudplant”) στις κεφαλές του Προβλήτα Άστιγγος και του Βόρειου Προβλήτα και στους όπισθεν χερσαίους χώρους, για την υποστήριξη υποθαλάσσιων διερευνητικών γεωτρήσεων σχετικά με κοιτάσματα υδρογονανθράκων στην περιοχή του Ιονίου.
Ο Δήμαρχος Κώστας Πελετίδης με ψήφισμα του Δημοτικού Συμβουλίου με κατεπείγον αίτημα της Λαϊκής Συσπείρωσης, δηλαδή της παράταξης του δημάρχου Πατρέων, συνεδρίασε το δημοτικό συμβούλιο της πόλης την περασμένη Δευτέρα, με βασικό θέμα το παραλιακό μέτωπο και πώς θα αποδοθεί στους κατοίκους της πόλης. Μάλιστα, έθεσε ως στόχο την ανατροπή των σχεδίων του υπουργείου Ναυτιλίας, του ΤΑΙΠΕΔ και του Οργανισμού Λιμένος Πάτρας (ΟΛΠΑ), που επιδιώκουν την ανάπλαση και την εκμετάλλευση του λιμένα διότι αποκλείεται η ελεύθερη πρόσβαση των κατοίκων της πόλης στο κεντρικό θαλάσσιο μέτωπο και κόβεται η ενότητα πόλης και θάλασσας.
Το θέμα αναμένεται να γίνει κυρίαρχο για τους πολίτες της Πάτρας οι οποίοι θα δείξουν στην πράξη αν αποδέχονται την αναβάθμιση του λιμανιού ή θα συμπαραταχθούν με τον εκλεγμένο Δήμαρχο για δεύτερη θητεία , ο οποίος διατυπώνει έντονες αντιδράσεις.
Νίκος Θεοδωρόπουλος