Το «πράσινο φως» πήραν από το Ελεγκτικό Συνέδριο οι συμβάσεις για την οριστική αποκατάσταση των υποδομών της Θεσσαλίας που καταστράφηκαν από τον Daniel. Δεκαοκτώ μήνες μετά την πρωτοφανή θεομηνία, τα πολυαναμενόμενα οδικά και σιδηροδρομικά έργα συνολικού ύψους 1,35 δισ. ευρώ μπαίνουν στην τελική ευθεία για τις υπογραφές.
Όπως είχε προσδιορίσει ο νέος αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, κατά την επίσκεψη του Πρωθυπουργού στο υπουργείο προ δύο εβδομάδων, ο ορίζοντας υπογραφής των οκτώ συμβάσεων ανάθεσης των έργων αποκατάστασης είναι εντός διμήνου.
Έχοντας εξασφαλίσει χρηματοδότηση 600 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, με τα υπόλοιπα χρήματα να προέρχονται από εθνικούς πόρους, το υπουργείο επιχείρησε να προχωρήσει με fast-track διαδικασίες. Όμως οι προσκλήσεις σε διαπραγμάτευση για την ανάθεση των έργων, καθυστέρησαν με αποτέλεσμα σήμερα να βρισκόμαστε στο παρά πέντε αφού οι πόροι θα πρέπει να έχουν απορροφηθεί ως τον Ιούνιο του 2026.
Σημειώνεται ότι βάσει της απόφασης ένταξης, στα σιδηροδρομικά έργα, που είναι και ψηλά στην ατζέντα λόγω του δυστυχήματος των Τεμπών, κατευθύνονται συνολικά 233,12 εκατ. ευρώ.
Μετά την κατάθεση των προσφορών πριν τα Χριστούγεννα, τα έργα κατακυρώθηκαν, όπως είχε εξαρχής αποφασιστεί, στους τέσσερις μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους, ΤΕΡΝΑ, AKTOR, Άβαξ και ΜΕΤΚΑ. Πέρα από τις υπογραφές, οι συμβάσεις θα πρέπει να παρουσιαστούν και στη Βουλή των Ελλήνων. Εφόσον δεν υπάρξουν άλλες κωλυσιεργίες, μπορούν να γίνουν όλα αυτά πριν το Πάσχα, ώστε μετά τις γιορτές να ξεκινήσουν οι -συχνά χρονοβόρες- διαδικασίες παράδοσης των χώρων εκτέλεσης ώστε να ξεκινήσουν οι εργασίες.
Η πίτα των έργων
Οι οκτώ εργολαβίες αφορούν σε οδικά έργα, συνολικού προϋπολογισμού 899.699.996 ευρώ και σιδηροδρομικά έργα που αθροίζουν 450.060.000 ευρώ. Ειδικότερα, στην ΤΕΡΝΑ κατακυρώθηκαν δύο εργολαβίες οδικών έργων, συνολικής δαπάνης 508,51 εκατ. ευρώ, η πρώτη αφορά στους Δήμους Ζαγοράς – Μουρεσίου, Νοτίου Πηλίου, Βόλου και Ρήγα Φεραίου και η δεύτερη στους Δήμους Αργιθέας, Λίμνης Πλαστήρα, Μετεώρων και Πύλης.
Αντίστοιχα, η ΑΚΤΩΡ αναλαμβάνει την αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισας – Βόλου και των οδικών υποδομών στους Δήμους Τεμπών, Τυρνάβου, Ελασσόνας, Αγιάς, Λαρισαίων, Φαρκαδόνας, Κιλελέρ, Παλαμά, Μουζακίου, Τρικκαίων και Καρδίτσας, συνολικού ύψους 349,55 εκατ. ευρώ.
Η ΑΒΑΞ είναι ανάδοχος σε δύο εργολαβίες, ύψους 216,96 εκατ. ευρώ, ήτοι για την αποκατάσταση εντοπισμένων τμημάτων της γραμμής Παλαιοφαρσάλου – Καλαμπάκας και των οδικών υποδομών των Δήμων Ιστιαίας, Μαντουδίου, Δομοκού, Λαμίας, Αλμυρού, Φαρσάλων και Σοφάδων. Στη ΜΕΤΚΑ περνάει το έργο αποκατάστασης της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών – Θεσσαλονίκης, από την έξοδο του Σ.Σ. Δομοκού ως την είσοδο του Σ.Σ. Κραννώνα, άνω των 166,65 εκατ. ευρώ.
Ως προς τα χρονοδιαγράμματα, ο κ. Κυρανάκης εχθές σε συνέντευξή του, επανέλαβε ότι τα σιδηροδρομικά έργα έχουν αυστηρό πλαίσιο ολοκλήρωσης 15 μηνών. Πάντως, πέρα από τα οδικά έργα, που έχουν διάρκεια 48 μηνών, το ίδιο ισχύει και για το μεγάλο σιδηροδρομικό έργο αποκατάστασης του βασικού άξονα. Αυτό μας φέρνει στα μέσα του 2029. Τα μικρότερα σιδηροδρομικά έργα, μαζί με την αποκατάσταση του ETCS1, που επίσης καταστράφηκε από την κακοκαιρία λίγες ημέρες αφού είχε ολοκληρωθεί και τεθεί σε λειτουργία, έχουν διάρκεια 15 μηνών.