Στο διαχρονικό ζήτημα των απαλλοτριώσεων «προσέκρουσε» η οδική σύνδεση του 6ου προβλήτα του ΟΛΘ με την Εγνατία Οδό και τον ΠΑΘΕ. Η σύμβαση που, βάσει των πιο πρόσφατων εξαγγελιών έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2024, βλέπει πια ορίζοντα ολοκλήρωσης μαζί με την προαίρεση το 2026.
Το «αιώνιο» έργο της ολοκλήρωσης της οδικής σύνδεσης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, που έχει μείνει ως εκκρεμότητα από τα μέσα του 2000, υπεγράφη με την ανάδοχο ΑΚΤΩΡ το καλοκαίρι του 2021, συμπεριλαμβανομένης προαίρεσης για τις συνδέσεις με το τοπικό δίκτυο της περιοχής Καλοχωρίου. Το κόστος του έργου ανέρχεται σε 59,77 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ, με την προαίρεση να εκτιμάται στα 5,230 εκατ. ευρώ.
Το χρονικό της καθυστέρησης
Ο ορίζοντας ολοκλήρωσης του κυρίως έργου ήταν οι 30 μήνες, όμως οι εργασίες σε τμήμα 250 μέτρων έχουν προσκρούσει στην απαλλοτρίωση ακινήτου στο βόρειο τμήμα, που στεγάζει επιχείρηση με ανταλλακτικά αυτοκινήτων. Σύμφωνα με απάντηση της Εγνατία Οδός Α.Ε., που είναι ο φορέας του έργου, στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, «η καθυστέρηση οφείλεται στη μη απόδοση του συνόλου των απαλλοτριωμένων εδαφικών εκτάσεων στο βόρειο υποτμήμα του έργου, καθώς και στην καθυστέρηση της διαδικασίας συντέλεσης της απαλλοτρίωσης των εδαφικών εκτάσεων που αφορούν στο τεχνικό αντικείμενο της σύμβασης προαίρεσης, προκειμένου να ενεργοποιηθεί το σχετικό δικαίωμα της υπηρεσίας».
Μάλιστα, με έγγραφό του από τις 11.05.2023 προς το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους (ΝΣΚ), ο διευθύνων σύμβουλος της Εγνατίας Οδού, ζήτησε τις ενέργειες για την αποβολή των αντιδρώντων ιδιοκτητών, καθώς οι σχετικές έγγραφες οχλήσεις προς αυτούς απέβησαν άκαρπες. Ειδικότερα, η έναρξη των εργασιών στο τμήμα μεταξύ των χιλιομετρικών θέσεων 0+000 και 0+250 του κλάδου καθόδου από τον δεξιό κλάδο της οδογέφυρας, που αποτελεί μέρος της κύριας σύμβασης, είναι αδύνατη, καθώς δεν έχει αποδοθεί ελεύθερο γήπεδο που βρίσκεται στο σημείο. Αυτό έχει συμπεριληφθεί στην αρχική απαλλοτρίωση του έργου.
Εντός αυτού του γηπέδου, υπάρχουν ακόμα και σήμερα συσσωρευμένοι όγκοι μεταχειρισμένων ανταλλακτικών αυτοκινήτων της λειτουργούσας στον χώρο επιχείρησης, οι εκπρόσωποι της οποίας και αρνούνται να αποδώσουν τον χώρο. Η πλήρης απομάκρυνση των ανωτέρω από την απαλλοτριωθείσα ζώνη αποτελεί προϋπόθεση για την έναρξη των εργασιών κατασκευής στο εν λόγω σημείο του βόρειου υποτμήματος.
Εντέλει το ΝΣΚ υπερέβη τα νομικά και διαδικαστικά προσκόμματα και προσχώρησε στη διαδικασία για την έκδοση και κοινοποίηση του αναγκαίου πρωτοκόλλου διοικητικής αποβολής στης αυτογνώμονες κατόχους του ακινήτου.
Σε αναμονή για τη σύμβαση της προαίρεσης
Όσον αφορά, δε, στη συμπληρωματική απαλλοτρίωση που απαιτείται για την προαίρεση, αναμένεται η οριστικοποίηση των πινάκων παρακατάθεσης των αποζημιώσεων, βάσει των δύο αποφάσεων που έλαβε την άνοιξη του 2023 το Μονομελές Εφετείο Θεσσαλονίκης. Ως εκ τούτου, η σύμβαση προαίρεσης δεν έχει υπογραφεί. Σύμφωνα με τις προβλέψεις της διακήρυξης, η ενεργοποίηση της προαίρεσης μπορεί να γίνει το αργότερο τρεις μήνες πριν την ολοκλήρωση της αρχικής σύμβασης του έργου. Απαραίτητη προϋπόθεση συνιστά η εξασφάλισης της απαιτούμενης γης μετά την ολοκλήρωση των διαδικασιών απαλλοτριώσεων.
Υπό την προϋπόθεση της άρσης των ανωτέρω κωλυμάτων, ο καθαρός χρόνος υλοποίησης του υπολειπόμενου έργου είναι της τάξης των 18 μηνών. Η Εγνατία Οδός σε συνεργασία με την αρμόδια διαχειριστική αρχή, τελούν σε ετοιμότητα προκειμένου να προχωρήσουν σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες.