Ο επικεφαλής διαπραγματευτής του Ιράν Γαλιμπάφ επιμένει ότι η Τεχεράνη θα διαχειρίζεται το στενό του Ορμούζ
Μήνυμα με ισχυρό γεωπολιτικό και ενεργειακό αποτύπωμα έστειλε η Τεχεράνη προς τη διεθνή κοινότητα, με τον επικεφαλής των ιρανικών διαπραγματεύσεων και πρόεδρο του κοινοβουλίου, Μοχαμάντ Μπαγέρ Γαλιμπάφ, να δηλώνει ότι το Στενό του Ορμούζ δεν πρόκειται να επιστρέψει στο καθεστώς που ίσχυε πριν από τον πόλεμο.
Η τοποθέτηση του κορυφαίου Ιρανού αξιωματούχου έρχεται σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη χρονική συγκυρία, καθώς οι συνομιλίες μεταξύ Ιράν και Ηνωμένων Πολιτειών βρίσκονται σε εξέλιξη και οι διεθνείς αγορές παρακολουθούν στενά κάθε ένδειξη που μπορεί να επηρεάσει τη ροή πετρελαίου και φυσικού αερίου από τον Περσικό Κόλπο.
Ο Γαλιμπάφ υποστήριξε ότι η Τεχεράνη θα τηρεί τους διεθνείς κανόνες ναυσιπλοΐας, ωστόσο ξεκαθάρισε ότι το Ιράν θα έχει τον κεντρικό ρόλο στη διαχείριση της στρατηγικής θαλάσσιας οδού από την οποία διέρχεται σημαντικό μέρος των παγκόσμιων ενεργειακών εξαγωγών.
Το Ορμούζ στο επίκεντρο της νέας γεωπολιτικής ισορροπίας
Το Στενό του Ορμούζ αποτελεί έναν από τους πιο κρίσιμους ενεργειακούς διαδρόμους του πλανήτη, καθώς συνδέει τον Περσικό Κόλπο με τις διεθνείς αγορές μέσω του Κόλπου του Ομάν και της Αραβικής Θάλασσας.
Από το συγκεκριμένο πέρασμα διακινείται καθημερινά τεράστιος όγκος πετρελαίου και υγροποιημένου φυσικού αερίου, γεγονός που καθιστά κάθε εξέλιξη στην περιοχή παράγοντα άμεσης επιρροής στις διεθνείς τιμές ενέργειας.
Οι δηλώσεις Γαλιμπάφ ερμηνεύονται από αναλυτές ως προσπάθεια της Τεχεράνης να κεφαλαιοποιήσει πολιτικά και στρατηγικά τις εξελίξεις που ακολούθησαν τη σύγκρουση στη Μέση Ανατολή, προβάλλοντας το Ιράν ως βασικό παράγοντα ασφαλείας και σταθερότητας στην περιοχή.
Παράλληλα, αποτελούν μήνυμα προς τις Ηνωμένες Πολιτείες, τους περιφερειακούς αντιπάλους του Ιράν αλλά και τις διεθνείς αγορές, ότι η Τεχεράνη θεωρεί πως έχει ενισχύσει τη διαπραγματευτική της θέση μετά τις τελευταίες εξελίξεις.
Πρόοδος στις συνομιλίες με τις ΗΠΑ και το ζήτημα των παγωμένων πόρων
Ο επικεφαλής του ιρανικού κοινοβουλίου συμμετείχε στον πρώτο γύρο των διαπραγματεύσεων με τις Ηνωμένες Πολιτείες στην Ελβετία, χαρακτηρίζοντας θετική την πορεία των συνομιλιών.
Όπως ανέφερε, υπήρξε πρόοδος σε μια σειρά κρίσιμων θεμάτων που βρίσκονται στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, μεταξύ των οποίων το καθεστώς λειτουργίας του Στενού του Ορμούζ, η κατάσταση στον Λίβανο, οι εξαγωγές πετρελαίου και η αποδέσμευση ιρανικών κεφαλαίων που παραμένουν παγωμένα στο εξωτερικό.
Η απελευθέρωση αυτών των πόρων θεωρείται κομβικής σημασίας για την οικονομία του Ιράν, καθώς θα μπορούσε να ενισχύσει τη ρευστότητα της χώρας και να χρηματοδοτήσει νέα αναπτυξιακά και επενδυτικά προγράμματα μετά την περίοδο των συγκρούσεων.
Παρά τις θετικές ενδείξεις, ο Γαλιμπάφ τόνισε ότι οι συνομιλίες βρίσκονται ακόμη σε πρώιμο στάδιο και απαιτείται περαιτέρω διπλωματική προσπάθεια για την επίτευξη οριστικής συμφωνίας.
Ο Λίβανος, το Ισραήλ και οι επόμενες προκλήσεις
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο Ιρανός αξιωματούχος και στο ζήτημα του Λιβάνου, υποστηρίζοντας ότι η Τεχεράνη πέτυχε να συμπεριληφθεί η χώρα στη συμφωνία για τον τερματισμό των εχθροπραξιών.
Την ίδια στιγμή, κατηγόρησε το Ισραήλ ότι αντιμετωπίζει με καχυποψία και αντίθεση τη διαδικασία των διαπραγματεύσεων, θεωρώντας ότι μια ενδεχόμενη συμφωνία θα μπορούσε να μεταβάλει τις περιφερειακές ισορροπίες.
Οι δηλώσεις του έρχονται ενώ ο πρωθυπουργός του Ισραήλ, Benjamin Netanyahu, επιμένει ότι οι ισραηλινές δυνάμεις θα διατηρήσουν ελευθερία επιχειρησιακής δράσης στον νότιο Λίβανο απέναντι στη Hezbollah.
Στο πλαίσιο των περιφερειακών επαφών, ο Γαλιμπάφ και ο υπουργός Εξωτερικών του Ιράν, Abbas Araghchi, επισκέφθηκαν το Oman, όπου συναντήθηκαν με τον υπουργό Εξωτερικών του σουλτανάτου, σε μια κίνηση που αναδεικνύει τον διαμεσολαβητικό ρόλο που συνεχίζει να διαδραματίζει η χώρα στις περιφερειακές διπλωματικές διεργασίες.
Διαβάστε επίσης: Τραμπ προς Ιράν: «Θα συμφωνήσετε σε επιθεωρήσεις για το πυρηνικό πρόγραμμα»







Μ.Η.Τ. 242183