Αγροτικά μηχανήματα σε μετάβαση: Τι προβλέπει ο ΣΕΑΜ για την ελληνική αγορά αγροτικών μηχανημάτων και ποια μέτρα χρειάζονται
Σε θετική καμπή πέρασε το 2024 η ελληνική αγορά αγροτικών μηχανημάτων, καταγράφοντας εντυπωσιακή αύξηση πωλήσεων ύστερα από δύο χρόνια κάμψης. Ωστόσο, η δομική παλαιότητα του στόλου και η έλλειψη νέων επιδοτούμενων προγραμμάτων για το 2025 φρενάρουν τις προσδοκίες για διατηρήσιμη ανάκαμψη.
Άλμα στις πωλήσεις ελκυστήρων το 2024
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Μηχανημάτων (ΣΕΑΜ), οι πωλήσεις ελκυστήρων το 2024 έφτασαν τις 2.840 μονάδες, καταγράφοντας άνοδο 70% σε σχέση με τις 1.670 μονάδες του 2023. Το επίπεδο αυτό πλησιάζει τις κορυφαίες επιδόσεις των ετών 2020 και 2021.
Η αύξηση αποδίδεται στην ενεργοποίηση χρηματοδοτικών εργαλείων, αλλά και στην ανάγκη αντικατάστασης γερασμένων μηχανημάτων, που αδυνατούν να καλύψουν τις σύγχρονες απαιτήσεις.
Φρένο το 2025, με φόντο την απουσία κινήτρων
Παρά το δυναμικό ξεκίνημα του 2025 – με τον Ιανουάριο να εμφανίζει άνοδο 42% – το πρώτο τρίμηνο κλείνει με κάμψη 32% σε σχέση με το αντίστοιχο του 2024. Συγκεκριμένα, καταγράφηκαν 649 πωλήσεις, έναντι 954 πέρυσι, με ετήσια μεταβολή +9%, που όμως δεν αρκεί για να αντιστρέψει την καθοδική τάση.
Ο πρόεδρος του ΣΕΑΜ, Σάββας Μπαλουκτσής, εκτιμά ότι οι πωλήσεις το 2025 θα κυμανθούν στις 1.700–1.800 μονάδες, αν δεν υπάρξουν νέα μέτρα στήριξης. Όπως τονίζει, η διατήρηση της θετικής δυναμικής απαιτεί στοχευμένες παρεμβάσεις.
Ένας γερασμένος στόλος σε ανάγκη εκσυγχρονισμού
Το 2024 αποτέλεσε ανάσα για την αγορά, αλλά η συνολική εικόνα του στόλου παραμένει προβληματική:
-
Ο ενεργός γεωργικός στόλος αριθμεί 130.000 ελκυστήρες, με μέση ηλικία τα 23 έτη
-
Μόλις 28,8% των οχημάτων είναι κάτω των 15 ετών
-
Σχεδόν 45% έχουν ηλικία 26–40 ετών, ενώ ένα 2,2% ξεπερνά τα 40
Η παλαιότητα επιβαρύνει το περιβάλλον, μειώνει την αποδοτικότητα και αυξάνει το κόστος συντήρησης, καθιστώντας επείγουσα τη δημιουργία προγράμματος απόσυρσης και σχεδίου φορολογικών κινήτρων (π.χ. αφορολόγητα αποθεματικά, αυξημένες αποσβέσεις).
Ο ΣΕΑΜ ζητά επίσης την καθιέρωση τεχνικού ελέγχου τύπου ΚΤΕΟ για τους ελκυστήρες, που θα συμβάλει στην ασφάλεια και θα οδηγήσει στον σταδιακό εκσυγχρονισμό του στόλου.
Από Ευρώπη ο κύριος όγκος εισαγωγών – Αμελητέα η επίδραση των δασμών
Παρά τις παγκόσμιες αναταράξεις και τους δασμούς των ΗΠΑ, η ελληνική αγορά αγροτικών μηχανημάτων παραμένει απρόσβλητη, αφού:
-
Οι ελκυστήρες δεν επιβαρύνονται με δασμούς
-
Το 99% των εισαγωγών προέρχεται από την Ε.Ε., την Ασία, την Τουρκία και την Ινδία
-
Οι εισαγωγές από ΗΠΑ είναι μικρότερες του 1%
Όπως τονίζει ο κ. Μπαλουκτσής, «η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του αγροτικού τομέα περνά μέσα από ένα ολοκληρωμένο σχέδιο ανανέωσης εξοπλισμού – όχι μόνο μέσω αγοράς, αλλά με έξυπνα θεσμικά εργαλεία».