ΕΣΠΑ: 1.300 διδάκτορες αποκτούν ακαδημαϊκή διδακτική εμπειρία σε 24 ΑΕΙ για το 2025-2026, με συνολική χρηματοδότηση 23,75 εκατ.€
Ένα νέο πρόγραμμα στήριξης των νέων επιστημόνων ενεργοποιείται μέσω ΕΣΠΑ, ανοίγοντας τον δρόμο για την απόκτηση πολύτιμης ακαδημαϊκής εμπειρίας σε 1.300 κατόχους διδακτορικού διπλώματος. Με συνολικό προϋπολογισμό 23,75 εκατ. ευρώ, η δράση «Απόκτηση ακαδημαϊκής διδακτικής εμπειρίας» θα υλοποιηθεί το ακαδημαϊκό έτος 2025-2026 σε 24 Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της χώρας.
Την απόφαση ένταξης υπέγραψε ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Νίκος Παπαθανάσης, ο οποίος τόνισε ότι η επένδυση αυτή «θωρακίζει το ανθρώπινο δυναμικό της χώρας, ενισχύει τα ΑΕΙ και προσφέρει στους νέους επιστήμονες ευκαιρίες επαγγελματικής εξέλιξης».
Μια ευκαιρία για τους νέους διδάκτορες
Η πράξη υλοποιείται μέσω των Ειδικών Λογαριασμών Κονδυλίων Έρευνας (ΕΛΚΕ) και προβλέπει την ανάθεση αυτοδύναμης διδασκαλίας σε νέους διδάκτορες. Στόχος είναι αφενός η αναβάθμιση των δεξιοτήτων τους και αφετέρου η διευκόλυνση της επαγγελματικής τους κινητικότητας στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Παράλληλα, το πρόγραμμα ενισχύει τις σχολές και το διδακτικό έργο των πανεπιστημίων, σε μια περίοδο που η έλλειψη μόνιμου προσωπικού παραμένει πρόβλημα.
Η κατανομή της χρηματοδότησης
Από το συνολικό κονδύλι των 23,75 εκατ. ευρώ, τα μεγαλύτερα ποσά κατευθύνονται στο ΕΚΠΑ και το ΑΠΘ (από 2,35 εκατ. ευρώ), ακολουθεί το Πανεπιστήμιο Πατρών (2,1 εκατ. ευρώ), το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής (1,94 εκατ. ευρώ) και το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας (1,87 εκατ. ευρώ).
Στη λίστα εντάσσονται όλα τα μεγάλα ιδρύματα της χώρας – από το Πολυτεχνείο Κρήτης και το Πάντειο έως το Ιόνιο Πανεπιστήμιο και την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών.
Ένα κρίσιμο στοίχημα
Η ενίσχυση αυτή έρχεται σε μια στιγμή που η «διαρροή εγκεφάλων» (brain drain) παραμένει σοβαρό ζήτημα για τη χώρα. Η δυνατότητα να αποκτήσουν διδασκαλική εμπειρία εντός των ελληνικών ΑΕΙ λειτουργεί ως κίνητρο παραμονής για τους νέους επιστήμονες, ενώ προσθέτει αξία και στα πανεπιστημιακά προγράμματα σπουδών.
Η πρόκληση, βέβαια, είναι η συνέχιση και διεύρυνση τέτοιων δράσεων, ώστε να μη μένουν μεμονωμένες πρωτοβουλίες, αλλά να αποτελούν σταθερό θεσμό στήριξης των νέων ερευνητών και των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων.
Διαβάστε επίσης: Χρηματοδοτική «ανάσα» για μικρομεσαίους: 9 προγράμματα με σφραγίδα ΕΣΠΑ