Το αργότερο ως τις 14 Φεβρουαρίου οι δεσμευτικές προσφορές – Οι επιδόσεις και οι προοπτικές του λιμανιού
Ανεξάρτητο αποτιμητή για το λιμάνι του Λαυρίου ψάχνει το ΤΑΙΠΕΔ, ενόψει των επόμενων βημάτων της διαδικασίας για την απόκτηση πλειοψηφικής συμμετοχής ύψους 51% του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου. Μάλιστα, τίθεται ως χρονικό ορόσημο για την κατάθεση δεσμευτικών προσφορών η 14η Φεβρουαρίου 2025. Το επενδυτικό ενδιαφέρον που συγκεντρώθηκε στην α’ φάση του διαγωνισμού ήταν ιδιαίτερα ισχυρό.
Στις αρχές Αυγούστου προεπελέγησαν έξι επενδυτικά σχήματα: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΙΝΤΕΡΚΑΤ, JET PLAN SHIPPING – ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ, GPH CRUISE PORT FINANCE – PROMARINE, OLYMPIC MARINE – MSC CRUISES και ISRAEL SHIPYARDS INDUSTRIES. Στόχος του δημοσίου από αυτή τη διαδικασία αξιοποίησης, που διαφέρει από όλες τις αντίστοιχες μέχρι σήμερα διαδικασίες ως προς το ύψος του προς διάθεσης ποσοστού, που είθισται να είναι 67%, είναι να καρπωθεί μέρος της υπεραξίας που αναμένεται να δημιουργήσει το λιμάνι της Λαυρεωτικής τα επόμενα χρόνια.
Δεδομένου ότι η έκθεση αποτίμησης θα πρέπει να είναι στα χέρια του Διοικητικού Συμβουλίου και του Συμβουλίου Εμπειρογνωμόνων του ΤΑΙΠΕΔ πριν την ιδιωτικοποίηση. Αυτή θα πρέπει να περιλαμβάνει όλες τις απαραίτητες αναλύσεις και πλήρη τεκμηρίωση της αποτίμησης, τη μεθοδολογία που ακολουθήθηκε, τις παραδοχές και εκτιμήσεις, καθώς και την εκτιμώμενη αξία αγοράς της συναλλαγής.
Ο ανάδοχος, που μπορεί να είναι μία κορυφαία επενδυτική τράπεζα ή μία εταιρεία χρηματοοικονομικών συμβούλων, θα έχει στη διάθεσή του πέντε εβδομάδες για την ολοκλήρωση του έργου της αποτίμησης. Ο μέγιστος εκτιμώμενος προϋπολογισμός ανέρχεται σε 50 χιλιάδες ευρώ. Η ημερομηνία υποβολής των προσφορών είναι η 18η Οκτωβρίου.
Ο στόχος της αξιοποίησης του λιμένος Λαυρίου είναι διττός. Αφορά στην αναβάθμιση του ρόλου του Λαυρίου στο «τρίγωνο» των λιμένων της Αττικής και την ανάδειξή του στο πρώτο «πράσινο» λιμάνι της χώρας, που θα δημιουργήσει πιθανώς με το λιμάνι της Ραφήνας -που επίσης έχει μπει σε τροχιά αξιοποίησης- ένα δίπολο σύγχρονων λιμένων με φιλικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
Επιδόσεις και προοπτικές
Οι προοπτικές για την ανάπτυξη του λιμανιού, με πυρήνα την κρουαζιέρα, περιγράφονται στην οικονομική έκθεση του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου για το 2023. Όπως σημειώνεται, αναμένεται συνεχής βελτίωση της δραστηριότητας της κρουαζιέρας, καθώς και το 2024 δραστηριοποιήθηκαν 5 εταιρείες σε επίπεδο home porting, με περίπου 110 προσεγγίσεις πλοίων με πάνω από 120.000 επιβάτες. Παράλληλα, γίνεται συνεχής προσπάθεια προσέλκυσης πλοίων τύπου vehicle carriers, ως μια νέα δραστηριότητα που αναμένεται να προσθέσει σημαντικά έσοδα.
Ειδικότερα, ο κύκλος εργασιών του λιμανιού ανήλθε το 2023 σε 6.005.240,17 ευρώ, μειωμένος κατά 1,5% έναντι του 2022 που ήταν 6.096.494,41 ευρώ, με αντίκτυπο στα μεικτά κέρδη, που παρουσίασαν μείωση 11,1% περίπου. Το EBITDA ανήλθε σε 2.257.564,53 ευρώ, μειωμένο κατά 103.516,54 ευρώ από τη χρήση του 2022 (-3,8%).
Τα αποτελέσματα μετά από φόρους ανήλθαν σε κέρδη 2.141.097,30 ευρώ έναντι κερδών 2.226.022,61 ευρώ για την προηγούμενη χρήση. Τα ίδια κεφάλαια έκλεισαν σε 8.061.530,67 έναντι 7.240.723,59 ευρώ κατά την προηγούμενη χρήση και αντιστοιχούν περίπου σε 76% έναντι 85% του συνολικού παθητικού της Εταιρείας
Κατά τα σχόλια των οικονομικών καταστάσεων, «σε κάθε περίπτωση τα αποτελέσματα της χρήσης με τα τρέχοντα οικονομικά δεδομένα κρίνονται ικανοποιητικά, ενώ η χρηματοοικονομική ισορροπία της εταιρείας είναι θετική». Τονίζεται επίσης η υψηλή οικονομική αυτάρκεια και αποδοτικότητα τα εταιρείας, ενώ ως value drivers του οργανισμού προσδιορίζονται τα έσοδα από τις φορτοεκφορτώσεις RO-RO (24,96%), τα έσοδα χρήσης προβλήτας (22,10%) και τα έσοδα από ενοίκια χώρων (18,42%) ως ποσοστά επί του συνολικού τζίρου.
Η κάμψη των εσόδων μέσα στο 2023 προκλήθηκε από τη δραστηριότητα της εναπόθεσης ανεμογεννητριών, δεδομένου ότι οι υπεύθυνοι των φορτίων τα μεταφέρουν ταχύτερα εκτός λιμένος. Πάντως, ο Ο.Λ.Λ. φιλοδοξεί να καλύψει το κενό εσόδων από την εντατικοποίηση άλλων λιμενικών δραστηριοτήτων.
Στον αντίποδα, η ανάπτυξη των εσόδων προήλθε από την εντατικοποίηση των παραδοσιακών δραστηριοτήτων του λιμένος, δηλαδή εμπορεύματα, σκάφη αναψυχής, ακτοπλοΐα, αλλά και από νέες δραστηριότητες, πέρα από το home porting, όπως η έναρξη της μεταφοράς και προσωρινής αποθήκευσης αυτοκινήτων με vehicle carriers.