Αττική Οδός: Ποιες επενδύσεις θα πρέπει να κάνει ο νέος παραχωρησιούχος – Αξιολόγηση με
δείκτες απόδοσης
Τη θεσμική πόρτα στη D-day της Νέας Αττικής Οδού ανοίγει σήμερα η εθνική
αντιπροσωπεία με την κύρωση της σύμβασης παραχώρησης, που δρομολογεί την
καταβολή αύριο του τιμήματος των 3,27 δισ. ευρώ από τον νέο παραχωρησιούχο.
Κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, ο υπουργός
Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστος Σταϊκούρας, προσδιόρισε το σωρευτικό
όφελος του δημοσίου από τη νέα 25ετή παραχώρηση σε 7 δισ. ευρώ, διπλάσιο
δηλαδή του αρχικού τιμήματος.
Πέραν του εφάπαξ οικονομικού ανταλλάγματος, ο νέος παραχωρησιούχος θα
αποδίδει ετησίως στο ΤΑΙΠΕΔ ποσοστό 7,5% επί των πάσης φύσεως εσόδων
εκμετάλλευσης του αυτοκινητοδρόμου. Έσοδα τα οποία θα κατευθύνονται στην
απομείωση του δημοσίου χρέους.
Οι επενδύσεις
Ακόμη, θα υλοποιήσει επενδύσεις και δαπάνες αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού,
εκτιμώμενου ύψους 380 εκατ. ευρώ. Όπως εξήγησε ο διευθύνων σύμβουλος του
ΤΑΙΠΕΔ, κ. Δημήτρης Πολίτης, κατά τη συζήτηση στην επιτροπή, αυτές αφορούν
κυρίως την απαραίτητη βαριά συντήρηση του άξονα.
Δεν προβλέπεται μεν συμβατική υποχρέωση ως προς το ποσό καθαυτό, αλλά αυτό
προκύπτει ως εκτίμηση βάσει των υποχρεώσεων του νέου αναδόχου για να
λειτουργεί ο δρόμος σύμφωνα με τις προβλέψεις και τα KPIs της σύμβασης.
Πρόκειται για εργασίες που θα γίνουν εμπροσθοβαρώς, τα πρώτα χρόνια της
σύμβασης, και αφορούν σε αλλαγές, όπως η αντικατάσταση των στηθαίων του
δρόμου, η αλλαγή της κατακόρυφης σήμανσης του άξονα και βελτιώσεις στην
κατεύθυνση της οδικής ασφάλειας.
Πρόβλεψη και για το Χρηματιστήριο
Στο πλαίσιο της σύμβασης, προβλέπεται ακόμη η δυνατότητα εισαγωγής της
παραχώρησης στο Χρηματιστήριο, ενώ για να διασφαλιστεί ότι δεν θα χαθεί η
χρηματοοικονομική και τεχνική επάρκεια του αρχικού μετόχου, που αξιολογήθηκε
βάσει της διαγωνιστικής διαδικασίας του ΤΑΙΠΕΔ, μπορεί να μεταβιβάσει ως από το
49% και όχι παραπάνω των μετοχών του για πέντε χρόνια από την έναρξη της
παραχώρησης.
Η διατήρηση του επιπέδου της ασφάλειας και της εξυπηρέτησης στην Αττική Οδό,
βάσει της σύμβασης θα αξιολογείται μέσω δεικτών απόδοσης (KPIs). Συνολικά,
προσδιορίζονται 20 επιμέρους δείκτες, οι οποίοι αφορούν στο οδόστρωμα, τα
τεχνικά του έργου, τον εξοπλισμό και τη λειτουργία.