Τη στρατηγική για διαφοροποίηση του μείγματος δραστηριοτήτων με σκοπό το EBITDA στην πενταετία να προέρχεται κατά 40% από την κατασκευή, ξεδίπλωσε η διοίκηση του Ομίλου ΑΒΑΞ στη χθεσινή γενική συνέλευση των μετόχων. Στόχος είναι το 2029 το EBITDA να φτάσει στα 150 εκατ. ευρώ από 105 εκατ. που ήταν το 2024, ενώ ο καθαρός δανεισμός θα είναι κάτω από 100 εκατ. ευρώ.
Με την κατασκευή να παραμένει η καρδιά του ομίλου ΑΒΑΞ, που υλοποιεί και μερικά από τα πιο εμβληματικά έργα στη χώρα, όπως η Γραμμή 4 του μετρό, το Flyover και τα νοσοκομεία του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, τα επόμενα χρόνια η διοίκηση θα κινηθεί επιθετικά στον τομέα της ενέργειας, ειδικά στην αποθήκευση, όπου έχει ήδη καταθέσει φάκελο για τη σύνδεση συστήματος 50MW, καθώς και στο facility management.
Όπως είπε, εχθές, ο πρόεδρος του ομίλου, κ. Χρήστος Ιωάννου, «οι ισχυρές επιδόσεις του 2024 συνεχίστηκαν και το πρώτο τρίμηνο του 2025, με αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 23%, σηματοδοτώντας ότι θα είναι ένα έτος με περαιτέρω βελτίωση των αποτελεσμάτων σε όλα τα μεγέθη». Έχοντας καταγράψει EBITDA που ξεπέρασε για πρώτη φορά τα 100 εκατ. ευρώ, αυξημένο κατά 73%, η περασμένη χρονιά συνιστά σταθμό για το όμιλο, που όπως εγκρίθηκε από χθεσινή γενική συνέλευση θα διανείμει μέρισμα 0,07 ευρώ ανά μετοχή, αυξημένο κατά 130% σε σχέση με πέρυσι.
Αυτό κατέστη εφικτό, όπως εξηγήθηκε, χάρη στις οικονομικές επιδόσεις, σε συνδυασμό με την συνεχιζόμενη μείωση του καθαρού δανεισμού που σε όρους καθαρού δανεισμού προς EBITDA μειώθηκε για πρώτη φορά σε λιγότερο από 2,5 φορές έναντι 7,4 φορές το 2020. Σημειώνεται ότι με το ομολογιακό δάνειο των 300 εκατ. ευρώ, που συνάφθηκε τον Αύγουστο του 2024 από την ΑΒΑΞ Παραχωρήσεις, αναχρηματοδοτήθηκε σημαντικό μέρος του υφιστάμενου δανεισμού του ομίλου ύψους 180 εκατ. ευρώ.
Τα υπόλοιπα 120 εκατ. ευρώ κατευθύνθηκαν σε νέες επενδύσεις, όπως η απόκτηση επιπλέον ποσοστού στην Ολυμπία Οδό και η συμμετοχή στο Flyover, απελευθερώνοντας ο ταμειακές ροές από την κατασκευή προκειμένου να χρηματοδοτηθούν μελλοντικά επενδυτικά σχέδια στους τομείς των παραχωρήσεων, της ενέργειας και του real estate. Σήμερα, ο καθαρός δανεισμός της μητρικής ανέρχεται σε 62 εκατ. ευρώ. Το υπόλοιπο του ομολογιακού δανείου διαμορφώνεται σε 189 εκατ. ευρώ, ενώ επιπλέον 33 εκατ. ευρώ διατίθενται για νέα έργα.
Έσοδα 150 εκατ. ευρώ από παραχωρήσεις και ΣΔΙΤ
Όπως τόνισε ο κ. Ιωάννου υπάρχει ένα διαθέσιμο ποσό 33 εκατ. ευρώ για νέα έργα. Παράλληλα, έχουν εξασφαλισθεί από το ομολογιακό δάνειο, περί τα 70 εκατ. ευρώ για την Ολυμπία Οδό, το Flyover και το φράγμα Ταυρωπού. Προσδιόρισε μάλιστα την εύλογη αξία των παραχωρήσεων του ομίλου σε 371 εκατ. ευρώ, ενώ βάσει του business plan τα έσοδα από παραχωρήσεις και ΣΔΙΤ θα ανέλθουν σε 150 εκατ. στην πενταετία, εκ των οποίων τα 60 εκατ. από την Αττική Οδό.
«Παραμένει ο στόχος για νέες παραχωρήσεις καθώς θέλουμε να ενισχύσουμε τα επαναλαμβανόμενα έσοδά μας», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Ιωάννου, σημειώνοντας ότι σήμερα η ΑΒΑΞ συμμετέχει ενεργά σε όλους σχεδόν τους διαγωνισμούς ΣΔΙΤ στη χώρα. Προς τούτο, και έχουν εξασφαλιστεί για τα επόμενα έτη 90 εκατ. ευρώ για τη συμμετοχή του ομίλου, εφόσον κερδίσει κάποιους από τους διαγωνισμούς. Αυτά θα καλυφθούν από το cash flow της κατασκευής.
Προκειμένου να επιτύχει τη διαφοροποίηση του μείγματος EBITDA, ο όμιλος μένει προσηλωμένος στην ανάληψη επιθετικών πρωτοβουλιών στον τομέα της ενέργειας. Ειδικότερα, στην αποθήκευση έχει ήδη καταθέσει φάκελο για σύνδεση συστήματος 50MW στις διαδικασίες του ΥΠΕΝ. Παράλληλα, διαβλέποντας ευκαιρίες στην εξοχική κατοικία σε νησιά, διαθέτει ένα χαρτοφυλάκιο 10 πρότζεκτς, συνολικής επιφάνειας 15.000 τ.μ. με 175 διαμέρισμα, με αξία πώλησης τα 72 εκατ. Το επόμενο διάστημα θα αναπτύξει έργα σε Αστυπάλαια, Άνω Κουφονήσι και Χανιά, ενώ αναζητά ευκαιρίες και σε άλλα νησιά.
Βάσει του σχεδιασμού της διοίκησης, το EBITDA από μαρίνες υπολογίζεται σε 8 εκατ. ως το 2028, ενώ στο τομέα του facility management ο στόχος είναι στην πενταετία το EBITDA να πάει από τo 1 στα 4 εκατ. Όσο για τις μικρότερες δραστηριότητες του ομίλου, υπολογίζεται ότι το EBITDA θα ανέβει στα 5 με 8 εκατ. ευρώ.
Δέσμευση για μάζεμα των καθυστερήσεων στη Γραμμή 4
Ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου ΑΒΑΞ, κ. Κωνσταντίνος Μιτζάλης, παρουσιάζοντας αναλυτικά την πορεία των έργων που εκτελεί ο όμιλος, εκτίμησε ότι ο κύκλος εργασιών για το 2025 θα κινηθεί στα 800 εκατ. ευρώ. Πρώτο ορόσημο για τον όμιλο είναι η παράδοση 10 χλμ. από το τμήμα της Πατρών – Πύργου, που κατασκευάζει η ΑΒΑΞ, στις 31 Ιουλίου, ενώ τα υπόλοιπα θα παραδοθούν ως το τέλος του έτους ολοκληρώνοντας τον άξονα.
Εντός του φθινοπώρου εκτιμάται ότι θα ξεκινήσει η κατασκευή του οδικού Ιωάννινα – Κακαβιά, παράλληλα προχωρούν το Flyover και το Μπράλος – Άμφισσα, προκειμένου να παραδοθούν εντός του 2027. Στις αρχές του 2027, αναμένεται να είναι έτοιμα και τα τρία νοσοκομεία του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος.
Όσο για το μεγάλο έργο της Γραμμής 4 του μετρό, ο πρώτος μετροπόντικας έχει πιάσει ήδη το 62-63% της διαδρομής του ώστε ως το τέλος του έτους να φτάσει στον προορισμό του, τον Ευαγγελισμό, όπου ο δεύτερος θα τερματίσει ως το τέλος του 2026. Παρόλα αυτά, ο χρόνος ολοκλήρωσης της Γραμμής 4 δεν είναι δυνατόν να προσδιοριστεί.
Όπως εξήγησε ο κ. Μιτζάλης, μία σοβαρή εκτίμηση θα μπορεί να γίνει όταν θα είναι πια γνωστές όλες οι καθοριστικές παράμετροι, θυμίζοντας ότι ακόμα -τέσσερα χρόνια μετά την υπογραφή της σύμβασης- δεν έχουν παραδοθεί στην ΑΒΑΞ τρεις εργοταξιακοί χώροι. Αυτοί αφορούν την Πανεπιστημιούπολη όπου γίνονται αρχαιολογικές έρευνες, το πάρκο Ριζάρη όπου υπάρχει η γνωστή δικαστική εμπλοκή και το Γουδή, όπου παραμένει άγνωστο το τι θα γίνει με τον μεγάλο «άγνωστο» αγωγό της ΕΥΔΑΠ που βρέθηκε στον χώρο όπου προβλέπεται να κατασκευαστεί ο σταθμός.
«Προσπαθούμε με την Ελληνικό Μετρό να καταλήξουμε σε ένα σωστό χρονοδιάγραμμα, κάνοντας εμείς ό,τι είναι δυνατόν για να συντμήσουμε αυτόν τον χρόνο που χάθηκε αυτό διάστημα. Δεν είμαστε αυτή τη στιγμή έτοιμοι να ξέρουμε πότε θα τελειώσει. Μπορώ να διαβεβαιώσω όμως ότι από τη δική μας μεριά, μέσα στα πλαίσια της τεχνικής, θα κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν για να φέρουμε πιο κοντά το πέρας του έργου», σημείωσε.