Από την 1η Νοεμβρίου 2025, όλες οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα, από μικρά φυσικά καταστήματα μέχρι μεγάλα e-shops, υποχρεούνται να αποδέχονται πληρωμές μέσω του συστήματος IRIS με τη χρήση QR κωδικού.
Το νέο μέτρο, που προωθείται από το υπουργείο Οικονομικών και την ΑΑΔΕ, σηματοδοτεί μια από τις μεγαλύτερες μεταρρυθμίσεις στον τρόπο που γίνονται οι πληρωμές στην ελληνική αγορά, με στόχο ταχύτερες, ασφαλέστερες και οικονομικότερες συναλλαγές, αλλά και αυξημένη φορολογική διαφάνεια.
Το IRIS φέρνει επανάσταση στις πληρωμές
Το IRIS είναι σύστημα άμεσων πληρωμών (account-to-account). Ο πελάτης απλώς σκανάρει τον QR κωδικό μέσω της εφαρμογής mobile banking της τράπεζάς του, και η πληρωμή ολοκληρώνεται σε πραγματικό χρόνο, χωρίς μεσάζοντες ή πρόσθετες χρεώσεις.
-
Οι επιχειρήσεις εισπράττουν άμεσα τα χρήματα και πληρώνουν χαμηλότερες προμήθειες σε σχέση με τις συναλλαγές μέσω καρτών.
-
Οι καταναλωτές απολαμβάνουν απλούστερες συναλλαγές χωρίς CVV ή χρήση φυσικής κάρτας, καθώς και μειωμένο κίνδυνο απάτης.
-
Η διασύνδεση με τα συστήματα της ΔΙΑΣ επιτρέπει μεγαλύτερη φορολογική συμμόρφωση και καλύτερο έλεγχο των συναλλαγών.
Υποχρεώσεις και προσαρμογές για τις επιχειρήσεις
Όλα τα καταστήματα θα πρέπει να έχουν:
-
Ενημερωμένα POS, ώστε να εμφανίζεται η επιλογή πληρωμής μέσω IRIS.
-
Σε περιπτώσεις παλαιότερων POS, θα πρέπει να υπάρχει εκτυπωμένος QR κωδικός για σάρωση.
Η ΑΑΔΕ θα διενεργεί ελέγχους και η μη συμμόρφωση ενδέχεται να επιφέρει πρόστιμα και διοικητικές κυρώσεις.
Η εφαρμογή του συστήματος απαιτεί προσαρμογές που συνεπάγονται κόστος εγκατάστασης για τις επιχειρήσεις, αν και μεσοπρόθεσμα αναμένεται να μειώσει το λειτουργικό κόστος χάρη στις χαμηλότερες τραπεζικές χρεώσεις.
Ραγδαία αύξηση στη χρήση IRIS
Η εξάπλωση του IRIS είναι ήδη εντυπωσιακή.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΔΙΑΣ, οι συναλλαγές μέσω του συστήματος το πρώτο οκτάμηνο του 2025 έφτασαν τα 68 εκατομμύρια, έναντι μόλις 787.000 την ίδια περίοδο του 2020, καταγράφοντας εκρηκτική αύξηση σχεδόν 86 φορές σε πέντε χρόνια.
Η επιτυχία αυτή δημιουργεί τις προϋποθέσεις για ακόμη ευρύτερη ψηφιοποίηση του εμπορίου και διευκόλυνση της καθημερινότητας πολιτών και επιχειρήσεων.
Ενώ, με την απλούστευση των συναλλαγών, ενισχύεται η φορολογική δικαιοσύνη, περιορίζοντας τις «μαύρες» συναλλαγές, και ο εκσυγχρονισμός του λιανεμπορίου και της επιχειρηματικότητας.