Στο κυνήγι αναζήτησης αγροτικών συνεταιρισμών έχουν επιδοθεί τα σούπερ μάρκετ, αναζητώντας ποιοτικά προϊόντα της ελληνικής γης, που θα αναβαθμίσουν το προϊοντικό τους μίγμα και κυρίως θα εξασφαλίσουν οικονομικά οφέλη.
Ο ελληνικός πρωτογενής τομέας έχει τοποθετηθεί στον πυρήνα της στρατηγικής ανάπτυξης σε όλες τις αλυσίδες του λιανεμπορίου. Τα μεν σούπερ μάρκετ αποκτώντας προϊόντα απευθείας από τους παραγωγούς, μπορούν να μειώσουν το κόστος προμήθειας, ενώ, αποφεύγοντας τους μεσάζοντες και οι Έλληνες παραγωγοί από την πλευρά τους λαμβάνουν μεγαλύτερο ποσοστό από την τελική τιμή πώλησης. Έτσι, το φλερτ ανάμεσα σε μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ και Έλληνες παραγωγούς είτε πρόκειται για γάλα και τυρί είτε για κρέας, φρούτα και καρπούς, δυναμώνει όλο και πιο πολύ.
Στη Σκλαβενίτης οι επαφές με συνεταιρισμούς και παραγωγούς οπωροκηπευτικών για να καλύψουν τις αυξημένες ανάγκες ξεκίνησαν εδώ και χρόνια, σταδιακά ωστόσο πυκνώνουν, καθώς η ενίσχυση των συνεργασιών με τον ελληνικό πρωτογενή τομέα βρίσκεται στον πυρήνα της στρατηγικής της.
Οι υπεύθυνοι της αλυσίδας συνάπτουν συμφωνίες, προσφέροντας ακόμα και συμβόλαια συνεργασίας σε συλλογικά σχήματα, με τα οποία έχουν ήδη εμπορική σχέση και θεωρούν αξιόμαχους συνεργάτες.
Παράλληλα, αναζητούν και νέους αξιόπιστους προμηθευτές, με σκοπό να «γεμίσουν» τα καταστήματά τους με ποιοτικά προϊόντα από την ελληνική ύπαιθρο. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του Αγροτικού Κτηνοτροφικού Συνεταιρισμού Αρκαδίας «Η Ένωση», με τον οποίο τα τελευταία χρόνια έχει έρθει σε συμφωνία για τη διάθεση μιας μεγάλης γκάμας προϊόντων. Όταν οι δύο πλευρές συμφώνησαν να διευρύνουν τη συνεργασία πέρα από τις πατάτες και τα κάστανα, ακολούθησε ανακοίνωση για την προσθήκη των νέων κωδικών, όπως το βύσσινο, το κεράσι, το μπρόκολο, το κουνουπίδι και το λάχανο. Από τότε μέχρι σήμερα, υπήρξαν πολλές ακόμη συμφωνίες προκειμένου να καλυφθεί η ζήτηση από το μεγάλο δίκτυο της αλυσίδας. Η Σκλαβενίτης λειτουργεί σήμερα 541 καταστήματα και ο μέσος όρος πελατών ανά ημέρα είναι 753.000. Το 2024, ο κύκλος εργασιών του ομίλου ανήλθε στα 5,56 δισ. ευρώ και οι επενδύσεις στα 178 εκατ. ευρώ.
Η ΑΒ Βασιλόπουλος συνεργάζεται επίσης, ενεργά με μικρούς παραγωγούς σε όλη την Ελλάδα, υποστηρίζοντας την εγχώρια οικονομία και προσφέροντας αυθεντικά, αγνά προϊόντα στα ράφια των καταστημάτων της. H αλυσίδα σούπερ μάρκετ βασίζεται σε στρατηγικές συνεργασίες, όπου πάνω από το 80% των προμηθευτών της είναι μικροί και μεγάλοι παραγωγοί.
Στις πολύ ισχυρές συνεργασίες της ΑΒ Βασιλόπουλος περιλαμβάνεται το Ίδρυμα Τοσίτσα που τροφοδοτεί το δίκτυο των καταστημάτων της με αυθεντικά τυριά από την Ήπειρο. Το Τυροκομείο του Ιδρύματος Βαρώνου Μιχαήλ Τοσίτσα, στο Μέτσοβο αποτελεί σημείο αναφοράς δεκαετιών και βασικό συνεργάτη της αλυσίδας. Η συνεργασία είναι διαχρονική και ενισχύθηκε τα τελευταία χρόνια, με το Τυροκομείο να διαθέτει σήμερα περίπου το 30% της ετήσιας παραγωγής του μέσω του δικτύου της ΑΒ Βασιλόπουλος. Αξιοσημείωτο είναι, ότι το Τυροκομείο διατηρεί συνειδητά σταθερή παραγωγή —περίπου 220 τόνους τυριών ετησίως— ώστε να διαφυλάσσεται το επίπεδο ποιότητας, με τη ζήτηση να ξεπερνά συχνά τη διαθέσιμη ποσότητα. Ο ετήσιος κύκλος εργασιών του διαμορφώνεται γύρω στα 5,5 εκατ., καθώς προτεραιότητα δεν είναι η αδιάκριτη μεγέθυνση αλλά η συνέπεια στο αυθεντικό προϊόν και η στήριξη της τοπικής οικονομίας.
Μία ακόμα ισχυρή συνεργασία της ΑΒ Βασιλόπουλος είναι και αυτή με την ΑΜΦΙΓΑΛ, από την Αιτωλοακαρνανία, που λανσάρει τυροκομικά προϊόντα με την επωνυμία Αμφιλοχίας Γη. Η συνεργασία τους ξεκίνησε τον Αύγουστο του 2020, διανέμοντας τις πέντε προϊοντικές ετικέτες, αποκλειστικά στο δίκτυο της ΑΒ Βασιλόπουλος. H ΑΜΦΙΓΑΛ ιδρύθηκε το 2008 με πρωτοβουλία του Αγροτικού Συνεταιρισμού «Ένωση Αγρινίου» και από το 2017 λειτουργεί μια σύγχρονη μονάδα επεξεργασίας και τυποποίησης (περίπου 4.500 τ.μ.) με δυνατότητα ημερήσιας επεξεργασίας που υπερβαίνει τους 100 τόνους αιγοπρόβειου γάλακτος από επιλεγμένους Έλληνες παραγωγούς. Το 2024, ο κύκλος εργασιών της ΑΒ διαμορφώθηκε στο 1,94 δισ. ευρώ, έναντι 1,97 δισ. το 2023, ως αποτέλεσμα της αναδιάρθρωσης του δικτύου καταστημάτων.
Η Lidl Ελλάς επενδύει στην ελληνική βιομηχανία, προμηθεύεται μεγάλο αριθμό προϊόντων από Έλληνες παραγωγούς και έχει αναπτύξει εξαγωγικό ρόλο, στέλνοντας ελληνικά τρόφιμα σε Lidl του εξωτερικού. Η αλυσίδα προμηθεύεται περισσότερους από 1.560 κωδικούς προϊόντων από Έλληνες παραγωγούς σε όλη τη χώρα, ενώ αξίζει να σημειωθεί, ότι μία από τις πιο δυναμικές αγορές στις συνεργασίες της με τοπικούς παραγωγούς είναι η Κρήτη.
Αξιοσημείωτο είναι ότι, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας της Lidl Ελλάς προέρχονται από αναγνωρισμένους, ποιοτικούς παραγωγούς και ξεχωρίζουν για τις υψηλές διατροφικές προδιαγραφές τους, όπως εγγυώνται από την εταιρεία. Τις συνεργασίες με τους Έλληνες προμηθευτές, η διοίκηση αναδεικνύει με κάθε ευκαιρία. Όπως έχουν δηλώσει στο παρελθόν, η διεθνής αλυσίδα σούπερ μάρκετ συνεργάζεται με περισσότερους από 400 Έλληνες προμηθευτές και προωθεί τα τοπικά προϊόντα όχι μόνο στο δίκτυο καταστημάτων της στη χώρα μας, το οποίο πλέον αριθμεί τα 231, έχοντας κατακτήσει τη 2η θέση στο ελληνικό λιανεμπόριο τροφίμων, αλλά και στις αγορές των υπόλοιπων χωρών στις οποίες δραστηριοποιείται ο όμιλος, συμπεριλαμβανομένων και των ΗΠΑ. Η αξία της προώθησης εκτιμάται ότι υπερβαίνει τα 180 εκατ. ευρώ, όπως έχουν δηλώσει από την εταιρεία. Σύμφωνα με την ένατη κατά σειρά Μελέτη Κοινωνικο-οικονομικής επίδρασης της Lidl Ελλάς για το 2023, η εταιρεία δημιούργησε κύκλο εργασιών σχεδόν 500 εκατ. ευρώ, από εξαγωγές ελληνικών προϊόντων, ενισχύοντας την ελληνική οικονομία και την παρουσία της ελληνικής παραγωγής στις διεθνείς αγορές. Έχοντας ως στόχο την οργανική της ανάπτυξη, η εταιρεία μέχρι σήμερα έχει επενδύσει συνολικά στη χώρα πάνω από 1,4 δισ. ευρώ.
Στη συντριπτική πλειοψηφία συνεργασιών με Έλληνες παραγωγούς και προμηθευτές στοχεύει η αλυσίδα My market, λανσάροντας μεταξύ άλλων την ιδιωτική ετικέτα Εκλεκτές Γεύσεις στην κατηγορία τροφίμων. Η εταιρεία προβάλλει τις σταθερές συνεργασίες που έχει συνάψει και διατηρεί με μικρούς Έλληνες παραγωγούς. Όπως υποστηρίζουν από την εταιρεία, η αναζήτηση και η ενίσχυσή τους, αποτελεί εδώ και χρόνια κομμάτι της στρατηγικής της, που εξελίσσεται και αναβαθμίζεται μέσα στο χρόνο, αποκτώντας τη δική του συμβολική, αλλά και ουσιαστική σημασία. Την ίδια στιγμή προβάλλουν ότι, η σχέση της εταιρείας με τους Έλληνες παραγωγούς διέπεται από διαφάνεια, τιμιότητα και εμπιστοσύνη, ενώ η αγροτική και κτηνοτροφική παραγωγή, όπως κάθε τι ελληνικό, έχει τη δική της βαρύνουσα, σημειολογική σημασία και αξίζει την καλύτερη δυνατή διαχείριση.
Ως εκ τούτου η εταιρεία δεσμεύεται ότι, θα συνεχίσει να αναπτύσσει ακόμη περισσότερες τέτοιες συνεργασίες, ανακαλύπτοντας και αναδεικνύοντας τοπικά προϊόντα από κάθε γωνιά της Ελλάδας. Το 2024 οι ενοποιημένες πωλήσεις της εταιρείας ανήλθαν στα 1,62 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 1,9%, ενώ η πρόβλεψη για το 2025 είναι ο κύκλος εργασιών να φτάσει τα 1,7 δισ. Τα My market, αμιγώς ελληνική αλυσίδα super market διαθέτει σήμερα 228 σημεία πώλησης σε όλη την Ελλάδα.
Σε συνεργασίες ιδιωτικής ετικέτας επενδύει και η Διαμαντής Μασούτης ΑΕ, εμπλουτίζοντας διαρκώς τη δημοφιλή σειρά «Μασούτης – Από τον τόπο μας, σε διευρυμένη γκάμα ειδών διατροφής και πρόσφατα των γαλακτοκομικών προϊόντων. Μόνο τους τελευταίους μήνες η εν λόγω σειρά προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας «Μασούτης – Από τον τόπο μας» εμπλουτίστηκε με νέες κατηγορίες σε επιδόρπια και ρυζόγαλο. Σε συνεργασία με τη ΘΕΣγάλα διανέμει προϊόντα που παρασκευάζονται με 100% φρέσκο ελληνικό γάλα από μικρές φάρμες της Θεσσαλίας. Οι συζητήσεις ανάμεσα στη ΘΕΣΓάλα, ιδιοκτησίας Καντώνια, και τη Μασούτης συνεχίζονται, ενώ όπως υποστηρίζουν και οι δύο πλευρές η σχέση τους βασίζεται σε κοινές αξίες: Ενίσχυση της τοπικής παραγωγής, σεβασμό στη φύση, δέσμευση στην ποιότητα. Με το deal με την Κρητικός να βρίσκεται ένα βήμα προτού ολοκληρωθεί, ο όμιλος Διαμαντής Μασούτης Α.Ε. στοχεύει στην ενδυνάμωση της θέση της στον κλάδο του οργανωμένου λιανεμπορίου. Το 2024 είχε τζίρο 1,14 δισ. ευρώ, αυξημένο κατά 5,9% σε σχέση με το 2023. Η εταιρεία Διαμαντής Μασούτης Α.Ε. διαθέτει περίπου 400 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα.ν