Με τα λιμάνια Ελευσίνας και Πάτρας να εισέρχονται, το επόμενο διάστημα, σε ένα πλέγμα ωρίμανσης, το Υπερταμείο ανοίγει έναν νέο κύκλο αξιοποίησης για τις λιμενικές υποδομές της χώρας με ορίζοντα τριετίας. Την ίδια στιγμή, οι δύο προδικαστικές προσφυγές που κατατέθηκαν στον διαγωνισμό για το λιμάνι του Λαυρίου, βάζουν φρένο στο άνοιγμα των οικονομικών προσφορών.
Αν και πρόθεση του Υπερταμείου ήταν οι φάκελοι των πέντε μνηστήρων για το 50% συν μία μετοχή του λιμένος Λαυρίου να ανοιχθούν εντός Οκτωβρίου, το διπλό μπλόκο στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ) φέρνει καθυστέρηση τουλάχιστον ενός μήνα. Βεβαίως πηγές κοντά στην υπόθεση μιλούν και για πολύ μεγαλύτερη καθυστέρηση, καθώς ακόμα και εάν αυτές απορριφθούν από την Αρχή, υπάρχει το ενδεχόμενο προσφυγής στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
Οι προδικαστικές προσφυγές κατατέθηκαν από την Jet Plan Shipping, μέλος της Seajets του επιχειρηματία Μάριου Ηλιόπουλου, και ακολούθησε το σχήμα Olympic Marine – Cruise Terminal Investment, του εφοπλιστή Γιώργου Προκοπίου με την εταιρεία του ομίλου MSC Cruises. Αν και πληροφορίες αναφέρουν ότι οι λόγοι που επικαλούνται είναι επουσιώδεις, η καθυστέρηση είναι δεδομένη.
Οι υπόλοιποι τρεις ενδιαφερόμενοι για την απόκτηση του πλειοψηφικού ποσοστού του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου είναι: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – CELESTYAL, ΙΝΤΕΡΚΑΤ – Beaufort Sea Shipping Corporation – Newsphone Hellas και Israel Shipyards Industries. Το ιδιαίτερα ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον, έχει δημιουργήσει πάντως αισιοδοξία για το ύψος του τιμήματος.
Εντωμεταξύ, ως το τέλος του χρόνου, αναμένεται να ξεκινήσει εκ νέου ο διαγωνισμός για τη μαρίνα Αρετσούς στην Καλαμαριά, παρότι δεν έχει βρεθεί -ακόμα τουλάχιστον- κοινός τόπος με τον Δήμο, που έχει εκφράσει τις εντονότερες αντιδράσεις. Στην αρχή της εβδομάδας, δημοσιεύθηκε η νέα ΚΥΑ χωροθέτησης και έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων του έργου. Η μαρίνα Καλαμαριάς θα διαθέτει 327 θέσεις ελλιμενισμού, έναντι 242 σήμερα, και θα εξυπηρετεί σκάφη ως 40 μέτρων όταν σήμερα περιορίζεται ως τα 30 μέτρα.
Πέρα από την αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών, σε ζώνη περίπου 60 στρεμμάτων, προβλέπονται χρήσεις φιλοξενίας και αναψυχής, με condo hotel και εστιατόριο, εμπορικά καταστήματα, χώρους εστίασης, υπαίθρια γήπεδα, πισίνα, parking. Σε μία από τις επικείμενες συνεδριάσεις, το Διοικητικό Συμβούλιοα αναμένεται να εγκρίνει τα τεύχη δημοπράτησης.
Επιστροφή στις αγορές στην τριετία
Έχοντας βάλει σε τροχιά ωρίμανσης το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, μετά τη στροφή 180 μοιρών, κυρίως για λόγους εθνικούς και γεωπολιτικούς, το Υπερταμείο μετά την ολοκλήρωση του business plan, έχει βάλει στην τελική ευθεία και το masterplan.
Αντίστοιχα, θα προχωρήσει και στο λιμάνι του Βόλου, όπου επίσης υπήρξε ανατροπή με την ακύρωση του πρώτου διαγωνισμού. Εντωμεταξύ, είναι σε εξέλιξη τα έργα αποκατάστασης των καταστροφών που προκάλεσε ο Daniel. Εκεί ξεκινά τώρα η ωρίμανση του business plan, με στόχο ο λιμένας να προσφέρει στους χρήστες ένα πιο ανταγωνιστικό περιβάλλον μεταξύ Θεσσαλονίκης και Πειραιά, αλλά και τη δυνατότητα συνεργειών με τα δύο μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας.
Όπως επανέλαβε πρόσφατα ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος του Υπερταμείου, Παναγιώτης Σταμπουλίδης, «η περίοδος που τα assets είχαν μπει σε φάση αποκρατικοποίησης και εξαργύρωσης της αξίας τους, ούτως ώστε να συμβάλλουν στη μείωση του χρέους, έχει παρέλθει. Αυτό δεν αποτελεί πια κίνητρο για τον σχεδιασμό μας. Δεν έχουμε λόγο πια να επισπεύσουμε τους χρόνους που θα κάνουμε placement στην αγορά».
Το Υπερταμείο αντί να «σκοτώνει» τα ασημικά, έχει μπει σε μία φάση ωρίμανσης, που ειδικά για τους λιμένες της χώρας, περιφερειακούς και τουριστικούς, έχει στόχο να αυξήσει την αξία τους, ώστε να επανέλθουν στις αγορές σε μια περίοδο τριετίας. Αυτό προϋποθέτει ότι θα έχουν χρήσεις γης και business plans που θα εξασφαλίζουν τη βιωσιμότητά τους.
«Θέλουμε να προχωρήσουμε την ωρίμανση των λιμένων, ώστε σε μία τριετία να βγούμε ξανά στις αγορές, που θεωρούμε ότι και οι οικονομικές και οι γεωπολιτικές συνθήκες θα είναι πιο ευνοϊκές», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Σταμπουλίδης, βάζοντας στο κάδρο και τα λιμάνια Ελευσίνας και Πάτρας.
Αναζητά σύμβουλο στρατηγικής
Σε αυτή την κατεύθυνση, το Υπερταμείο αναζητά μέσω διεθνούς διαγωνισμού έναν σύμβουλο επιχειρηματικής ανάπτυξης με στόχο τη μεγιστοποίηση της αξίας του λιμενικού του χαρτοφυλακίου. Ο σύμβουλος θα έχει στη διάθεσή του τέσσερις μήνες για να διαμορφώσει μία ολιστική στρατηγική ανάπτυξης για τα λιμάνια και τις μαρίνες της χώρας.
Θα χαρτογραφήσει το δυναμικό σε όλη την επικράτεια, θα συλλέξει πρόσφατες πληροφορίες, θα εντοπίσει ενδιαφερόμενους επενδυτές και θα παράσχει πληροφορίες για τη στρατηγική ανάπτυξης του ελληνικού ναυτιλιακού τομέα, ώστε να αξιολογηθούν οι επιλογές μελλοντικής αξιοποίησης. Ακόμη, θα εκπονήσει μελέτη για το σύνολο του κλάδου, προκειμένου να διαμορφώσει μια ολιστική στρατηγική, με προτάσεις για την ανάπτυξη του χαρτοφυλακίου του Υπερταμείου, εστιασμένη και σε νέες μαρίνες ειδικά στην περιοχή της Αττικής.