Νομικό σύμβουλο με σημαντική ευρωπαϊκή εμπειρία αναζητά το Υπερταμείο για να βάλει μπρος την αξιοποίηση των 22 μικρών αεροδρομίων της χώρας. Υπό εξέταση εκτός από την παραχώρηση, σε μία ή και περισσότερες ομάδες, και το ενδεχόμενο άμεσης ανάθεσης σε ιδιωτικό φορέα. Η μέθοδος της παραχώρησης έχει μπει εδώ και χρόνια στο τραπέζι για τους μικρότερους αερολιμένες της χώρας που έχουν παραμείνει υπό τη διαχείριση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας.
Δεδομένου ότι πρόκειται για μία δύσκολη εξίσωση, ο νομικός σύμβουλος που ψάχνει το Υπερταμείο καλείται να αξιολογήσει τις εναλλακτικές λύσεις από τη σκοπιά της Ευρωπαϊκής Ένωσης, προκειμένου η ιδιωτικοποίηση να μην σκοντάψει σε θέματα ανταγωνισμού ή κρατικών ενισχύσεων. Για αυτό, βάσει της προκήρυξης, ο ανάδοχος της σύμβασης, αξίας ως 300 χιλιάδες ευρώ (πλέον ΦΠΑ), θα πρέπει να είναι εξειδικευμένος και να έχει έδρα τις Βρυξέλλες.
Τα κριτήρια του σχεδιασμού
Έχοντας μπει στην αναμονή τα προηγούμενα χρόνια, μέχρι να ολοκληρωθεί η σχεδόν τριετής διαδικασία για τη 40ετή παραχώρηση του αεροδρομίου της Καλαμάτας, προχωρά ήδη η ωρίμανση του πρότζεκτ. Μέχρι σήμερα έχει γίνει η καταγραφή των υποδομών και η χαρτογράφηση των αναγκών για επενδύσεις.
Καθοριστικός παράγοντας είναι η ελκυστικότητα του πακέτου που θα διαμορφωθεί, καθώς τα 22 αεροδρόμια είναι τα λιγότερο εμπορικά. Είναι ενδεικτικό ότι το 2024 διακίνησαν 2,3 εκατομμύρια επιβάτες, όταν η επιβατική κίνηση στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της Fraport Greece ξεπέρασε τους 36 εκατ. Παρουσιάζουν όμως ανοδική τάση, καθώς η αύξηση της επιβατικής κίνησης έναντι του 2023 ήταν 11%, ψηλότερα από τα επίπεδα που κινήθηκε το σύνολο των αεροδρομίων της χώρας (+9,3%).
Δεδομένου ότι μεταξύ των 22 υπάρχουν δημοφιλείς προορισμοί, όπως η Πάρος και η Νάξος, αλλά και πολύ μικρότεροι, που δεν παρουσιάζουν ιδιαίτερο εμπορικό ενδιαφέρον, επιχειρείται να διαμορφωθεί μία win-win συνθήκη με κίνητρα για τους επενδυτές.
Πάντως, η μέχρι σήμερα εκπεφρασμένη πρόθεση του Υπερταμείου είναι να παραχωρηθούν σε ένα ενιαίο γκρουπ με κάποιας μορφής επιδότηση για τους επενδυτές, η οποία βεβαίως θα πρέπει να συμφωνηθεί με το δημόσιο. Στόχος είναι να μη δημιουργηθούν αεροδρόμια πολλών ταχυτήτων, αλλά να συγκεντρωθεί επενδυτικό ενδιαφέρον, διασφαλίζοντας την ισόρροπη αναβάθμιση των υποδομών στο σύνολό τους.
Ο ρόλος του «Ευρωπαίου» νομικού συμβούλου
Ο νομικός σύμβουλος που αναζητά τώρα το Υπερταμείο καλείται να εξετάσει την ευρωπαϊκή διάσταση του πρότζεκτ, εισφέροντας στην υφιστάμενη και ιδιαίτερα έμπειρη ομάδα συμβούλων ου Υπερταμείου. Ειδικότερα, θα παρέχει για διάστημα 36 μηνών υπηρεσίες ανάλυσης και νομική αξιολόγηση από την οπτική γωνία της Ε.Ε. των διαφόρων εναλλακτικών λύσεων του έργου, συμπεριλαμβανομένης μιας πιθανής άμεσης ανάθεσης σύμβασης παραχώρησης σε ιδιωτικό φορέα.
Ακόμη, θα κληθεί αν εντοπίσει πιθανά νομικά ζητήματα που ενδέχεται να προκύψουν από την ευρωπαϊκή νομοθεσία περί δημοσίων συμβάσεων, ανταγωνισμού και κρατικών ενισχύσεων και να τα παρουσιάσει μαζί με προτάσεις για την επίλυσή τους. Θα υποβάλει στο Υπερταμείου νομική γνωμοδότηση, με τη σύστασή του, σχετικά με την καλύτερη μέθοδο υλοποίησης του Έργου, καθώς και τα απαραίτητα βήματα.
Υποστηρίζοντας το Υπερταμείο στις συζητήσεις και τις διαπραγματεύσεις με τα διάφορα εμπλεκόμενα μέρη, θα συντάξει επίσης όλες τις απαραίτητες ειδοποιήσεις προς τις ρυθμιστικές και εποπτικές αρχές της Ε.Ε. και άλλες διεθνείς αρχές, ενώ θα συντάξει και τυχόν απαιτούμενες απαντήσεις, διευκρινήσεις ή συμπληρώσεις. Θα παρέχει, επίσης, οποιαδήποτε νομική βοήθεια και υπηρεσία σε θέματα δικαίου της Ε.Ε. που απαιτούνται για την υλοποίηση και ολοκλήρωση του έργου.
Ο νομικός σύμβουλος θα παρέχει τις υπηρεσίες τους σε δύο στάδια: το πρώτο αφορά στην υποβολή του έργου ενώπιον των αρμόδιων ευρωπαϊκών αρχών για προκαταρκτική έγκριση και το δεύτερο στην επίσημη κοινοποίηση του συμφωνημένου έργου ενώπιον των αρμόδιων αρχών για τις απαιτούμενες εγκρίσεις και στη συνέχεια ολοκλήρωση του έργου.