Η Ελλάδα αποκτά Εθνικό Μητρώο Ανελκυστήρων: Υποχρεωτική απογραφή από Ιούλιο έως 30 Νοεμβρίου 2025 μέσω πλατφόρμας
Σε πλήρη εφαρμογή τίθεται από τον Ιούλιο το νέο Μητρώο Απογραφής Ανελκυστήρων, με το υπουργείο Ανάπτυξης να φέρνει στη Βουλή τη σχετική νομοθετική ρύθμιση και να ενεργοποιεί νέα ψηφιακή πλατφόρμα για την καταγραφή όλων των ανελκυστήρων της χώρας, ανεξαρτήτως πιστοποίησης ή τύπου.
Η πλατφόρμα (https://elevator.mindev.gov.gr) αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία αμέσως μετά την ψήφιση του νόμου, με καταληκτική ημερομηνία καταχώρισης την 30ή Νοεμβρίου 2025. Στόχος του εγχειρήματος είναι η δημιουργία ενός αξιόπιστου χάρτη λειτουργίας των ανελκυστήρων σε ιδιωτικά και δημόσια κτίρια, ενόψει μελλοντικής αναβάθμισης, συντήρησης και πιστοποίησης για λόγους ασφαλείας.
Υποχρεωτική απογραφή με απλή διαδικασία
Η διαδικασία της απογραφής θα είναι υποχρεωτική και θα αφορά κάθε ανελκυστήρα, είτε αυτός λειτουργεί σε πολυκατοικία, σε κατοικία, σε επαγγελματικό χώρο ή σε δημόσιο κτίριο. Η υποβολή των στοιχείων μπορεί να γίνει είτε από ιδιοκτήτη ή διαχειριστή, είτε από τον υπεύθυνο συντήρησης ή εγκαταστάτη, μέσω σύνδεσης με κωδικούς TaxisNet. Το υπουργείο διαβεβαιώνει ότι η διαδικασία θα ολοκληρώνεται σε λίγα λεπτά, με φιλικό περιβάλλον χρήσης.
Προκειμένου να ενισχυθεί η συμμετοχή και να αρθούν εμπόδια συμμόρφωσης, καταργούνται οι κυρώσεις που προβλέπονταν με βάση την ΚΥΑ 28425/2008 για μη δήλωση, τουλάχιστον για την πρώτη φάση του έργου. Επιπλέον, περισσότερες λεπτομέρειες θα εξειδικευτούν στο επικείμενο νομοσχέδιο για την Εθνική Πολιτική Ποιότητας.
Τα 7 στοιχεία της απογραφής – Τι θα δηλώσουν οι πολίτες
Η δήλωση κάθε ανελκυστήρα θα περιλαμβάνει επτά βασικά πεδία:
-
Διεύθυνση εγκατάστασης και ΚΑΕΚ του ακινήτου (με διαλειτουργικότητα ή χειροκίνητη εισαγωγή).
-
Αριθμό ανελκυστήρων στην οικοδομή.
-
Έτος τοποθέτησης του ανελκυστήρα.
-
Αριθμό στάσεων που εξυπηρετεί.
-
Σήμανση CE, αν υπάρχει.
-
Κατάσταση πιστοποίησης (ενεργή ή παλαιότερη) και ημερομηνία τελευταίου ελέγχου.
-
Στοιχεία του ιδιοκτήτη/διαχειριστή ή του υπεύθυνου συντηρητή/εγκαταστάτη, μέσω ταυτοποίησης.
Τα δεδομένα θα αξιοποιηθούν για στατιστική επεξεργασία και θα αποτελέσουν τη βάση για την εκτίμηση της ανάγκης εκσυγχρονισμού ή πιστοποίησης ανά περίπτωση, με γνώμονα τη δημόσια ασφάλεια.
Σύμφωνα με το υπουργείο Ανάπτυξης, η καταγραφή αποτελεί κρίσιμη προϋπόθεση για την ασφάλεια των ανελκυστήρων, ειδικά σε μια χώρα με υψηλή σεισμικότητα, όπως η Ελλάδα. Όπως τονίζεται χαρακτηριστικά στην ανακοίνωση: «Η εύρυθμη λειτουργία των ανελκυστήρων αποτελεί σημαντικό θέμα ασφάλειας, αλλά και ποιότητας ζωής για τους πολίτες. Είναι προφανής η ανάγκη πιστοποίησης σε ολόκληρη τη χώρα».
Το έργο του Μητρώου συνδέεται με το συνολικό πλαίσιο ποιοτικής και ασφαλούς λειτουργίας των υποδομών στις αστικές περιοχές και αναμένεται να αποτελέσει τον προθάλαμο για μελλοντικά μέτρα εξυγίανσης, αναβάθμισης και ενίσχυσης ελέγχων στα κτίρια.
Διαβάστε επίσης: Πιστοποίηση ανελκυστήρων: Τι πρέπει να γνωρίζετε -Η προθεσμία