Η Mercedes πούλησε το μερίδιο 3,8% στη Nissan. Ζημιές, περικοπές προσωπικού στην Ευρώπη και πτώση πωλήσεων δοκιμάζουν τη Nissan
Η πώληση του μεριδίου 3,8% που κατείχε η Mercedes-Benz στη Nissan έναντι 279,64 εκατομμυρίων ευρώ, σηματοδοτεί ένα ακόμη επεισόδιο στην ασταθή πορεία της ιαπωνικής εταιρείας. Η συναλλαγή πραγματοποιήθηκε από το συνταξιοδοτικό ταμείο της Mercedes και, όπως αναφέρει το Reuters, η είδηση οδήγησε τη μετοχή της Nissan σε πτώση 6%, αποτυπώνοντας τον σκεπτικισμό των επενδυτών για τις μελλοντικές προοπτικές της.
Η Nissan αντιμετωπίζει σοβαρές πιέσεις στις βασικές της αγορές, τις ΗΠΑ και την Κίνα, όπου η μείωση της ζήτησης και οι δασμοί περιορίζουν την ανταγωνιστικότητά της. Μάλιστα, για το τρίμηνο που έληξε τον Ιούνιο, η εταιρεία ανακοίνωσε ζημιές ύψους 460,33 εκατ. ευρώ, γεγονός που επιβεβαιώνει το βάθος της κρίσης.
Διαπραγματεύσεις για περικοπές προσωπικού στην Ευρώπη
Παράλληλα, η Nissan έχει ξεκινήσει συνομιλίες με το συνδικάτο εργαζομένων στο ευρωπαϊκό της περιφερειακό γραφείο στο Montigny-le-Bretonneux της Γαλλίας, όπου απασχολούνται περίπου 560 υπάλληλοι. Το γραφείο αυτό εποπτεύει και τις αγορές της Αφρικής, της Μέσης Ανατολής, της Ινδίας και της Ωκεανίας, και σύμφωνα με πηγές του Automotive News Europe, αναμένεται να υποστεί σημαντικές αλλαγές.
Η διοίκηση και το συνδικάτο έχουν συμφωνήσει να εξετάσουν πρώτα τις εθελοντικές αποχωρήσεις πριν προχωρήσουν σε αναγκαστικές απολύσεις. Οι διαπραγματεύσεις προβλέπεται να ολοκληρωθούν έως τις 20 Οκτωβρίου, ενώ το τελικό σχέδιο θα κοινοποιηθεί στο προσωπικό τον Νοέμβριο.
Η Nissan απασχολεί συνολικά 19.000 εργαζομένους στην Ευρώπη, την Αφρική, τη Μέση Ανατολή, την Ινδία και την Ωκεανία, εκ των οποίων το 60% βρίσκεται στην Ευρώπη. Η πίεση είναι εμφανής: μόνο το πρώτο εξάμηνο του 2024, οι ταξινομήσεις επιβατικών αυτοκινήτων στην ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο υποχώρησαν κατά 5,2%, στις 167.301 μονάδες, με μερίδιο αγοράς μόλις 2,5% (στοιχεία ACEA).
Στρατηγικές κινήσεις και νέα μοντέλα
Η Nissan προσπαθεί να απαντήσει με ένα φιλόδοξο πρόγραμμα νέων λανσαρισμάτων. Στην ευρωπαϊκή αγορά αναμένονται η νέα γενιά του Micra, το ανανεωμένο ηλεκτρικό Leaf, το μικρό SUV Juke, καθώς και ένα μίνι μοντέλο βασισμένο στο Renault Twingo. Στόχος της εταιρείας είναι να ανακτήσει χαμένο έδαφος και να ενισχύσει την παρουσία της σε ένα εξαιρετικά ανταγωνιστικό περιβάλλον.
Ωστόσο, η στρατηγική αυτή έρχεται σε μια περίοδο που ολόκληρη η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου δοκιμάζεται από την πτώση της ζήτησης, την άνοδο του κόστους παραγωγής και τον ανταγωνισμό από τις κινεζικές μάρκες που κερδίζουν συνεχώς μερίδια με πιο προσιτά ηλεκτρικά οχήματα.
Η σημασία της αποχώρησης της Mercedes για τη συμμαχία Renault–Nissan–Mitsubishi
Η απόφαση της Mercedes να πουλήσει το μερίδιο της στη Nissan έχει και γεωπολιτική διάσταση στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Η Nissan παραμένει βασικός εταίρος της Renault–Nissan–Mitsubishi Alliance, μιας στρατηγικής συμμαχίας που ιδρύθηκε το 1999 και αποτέλεσε για δύο δεκαετίες ένα από τα μεγαλύτερα παγκόσμια σχήματα συνεργασίας στον χώρο.
Παρότι η Mercedes δεν ήταν άμεσα μέλος, η παρουσία της με ποσοστό 3,8% στη Nissan, σε συνδυασμό με την αντίστοιχη μικρή συμμετοχή της Nissan στη Daimler (το 2010), είχε συμβολική αξία συνεργασίας σε επίπεδο τεχνολογίας και ανταλλαγής τεχνογνωσίας, κυρίως στα ηλεκτρικά συστήματα και τους κινητήρες μικρού κυβισμού.
Η πλήρης αποδέσμευση της Mercedes δείχνει ότι η Nissan μένει πλέον να αναζητήσει στήριξη αποκλειστικά εντός της Alliance, η οποία ήδη δοκιμάζεται από εσωτερικές εντάσεις μετά την αποχώρηση του Κάρλος Γκοσν και τις αλλαγές στις ισορροπίες συμμετοχής (η Renault μείωσε πρόσφατα το ποσοστό της στη Nissan από 43% στο 15%).
Έτσι, η πώληση του μεριδίου από τη Mercedes δεν είναι μόνο οικονομικό γεγονός· αποτυπώνει τη μεταβατική φάση της Nissan και θέτει ερωτήματα για το αν η Alliance μπορεί να σταθεί ισχυρή απέναντι στον κινεζικό ανταγωνισμό και την ταχύτατη ηλεκτροκίνηση στην Ευρώπη.
Διαβάστε επίσης: Αναδιάρθρωση σοκ από τη Nissan: Κλείνει 10 από τα 17 εργοστάσιά της παγκοσμίως