Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα παρουσιάσει σήμερα, Πέμπτη 16 Οκτωβρίου 2025, τον «Οδικό Χάρτη Αμυντικής Ετοιμότητας 2030», ένα 16σέλιδο επιχειρησιακό προσχέδιο που θέτει χρονικούς ορίζοντες, κεφάλαια και τεχνολογικές προτεραιότητες για να καταστήσει την ΕΕ ικανή, εντός πενταετίας, να λειτουργήσει σε συνθήκες γενικευμένης πολεμικής σύγκρουσης. Η πρωτοβουλία αποτυπώνει σαφή μετάβαση από πολιτική «υποστήριξης» σε πολιτική «ετοιμότητας», με επίκεντρο την ταχεία κλιμάκωση ικανοτήτων, κοινές προμήθειες και βιομηχανική κινητοποίηση.
Κεντρική επιχειρησιακή λογική
Το προσχέδιο περιγράφει μια υποχρεωτικού τύπου νοοτροπία «readiness by design»: συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα, δείκτες απόδοσης και στόχους για κοινή προμήθεια και εγχώριας/συμμαχικής προέλευσης αμυντικό εξοπλισμό. Η Επιτροπή στοχεύει σε μια διπλή χρηματοδοτική/συμβατική αρχιτεκτονική που μπορεί να ενεργοποιήσει έως και 800 δισ. ευρώ σε επενδύσεις άμυνας μέχρι το 2030 — με το πρόγραμμα SAFE να προορίζεται να κινητοποιήσει έως 150 δισ. ευρώ για κοινές προμήθειες και δανεισμό.
Το εγχειρίδιο λειτουργεί σαν «σχέδιο μάχης» σε ειρήνη: ορίζει ότι για να είναι έτοιμα τα κρίσιμα έργα ως το 2030 πρέπει οι διαδικασίες ενεργοποίησης να ξεκινήσουν το πρώτο εξάμηνο του 2026, και ότι έως το τέλος του 2028 συμβόλαια, χρηματοδότηση και οργανωτικά σχήματα πρέπει να είναι πλήρως λειτουργικά.
Προτεραιότητες ικανότητας — 9 κρίσιμα πεδία
Το προσχέδιο διαμορφώνει εννέα περιοχές ικανότητας όπου εντοπίζεται «αποδεδειγμένο έλλειμμα», και στις οποίες θα επικεντρωθούν πόροι, συμβόλαια και τεχνολογική ανάπτυξη:
- Πολυεπίπεδη αεράμυνα & αντιπυραυλικά συστήματα,
- Υποστηρικτική εφοδιαστική/συστήματα εφοδιαστικής ανθεκτικότητας,
- Στρατιωτική κινητικότητα και συγκοινωνιακή υποδομή,
- Συστήματα πυροβολικού και παραγωγή πυρομαχικών σε κλίμακα,
- Τεχνητή νοημοσύνη (επιδραστική στην τακτική/επιχειρησιακή αυτοματοποίηση) & κυβερνοασφάλεια,
- Βελτίωση προμηθειών πυραύλων και συμβατικών πυρομαχικών,
- Δυνατότητες drones / αντι-drones (συμπεριλαμβανομένης της «Ευρωπαϊκής Τείχους Drones»),
- Επίγεια μάχη (συστήματα μάχης, θωρακισμός, εφεδρείες),
- Ναυτική άμυνα και προστασία θαλάσσιων ζωτικών γραμμών.
Τρία κεντρικά έργα — χρονικά ορόσημα
Το προσχέδιο θέτει τρία «leading» έργα με προτεραιότητα ταχείας ανάπτυξης:
- Eastern Flank Watch: ολοκληρωμένη ενσωμάτωση επίγειων αισθητήρων, συστημάτων αεράμυνας και αντι-drone δικτύων για τις ανατολικές χώρες.
- European Air Shield: ένα πολυεπίπεδο δίκτυο αεράμυνας που συνδέει εθνικά συστήματα σε πραγματικό χρόνο.
- Defence Space Shield: μέτρα προστασίας και απόδοσης για διαστημικά περιουσιακά στοιχεία της ΕΕ (δορυφόροι επικοινωνίας, πλοήγησης και παρατηρησης).
Η Επιτροπή επιδιώκει έγκριση των έργων από τους αρχηγούς κρατών ως το τέλος του έτους, ώστε να ξεκινήσουν υλοποιήσεις εντός 2026 και να παράσχουν λειτουργικές δυνατότητες πριν το 2030.
Βιομηχανική πολιτική και ποσοτικοί στόχοι
Ο Οδικός Χάρτης δεν περιορίζεται σε στρατιωτικό εξοπλισμό· απαιτεί βαθιά χαρτογράφηση βιομηχανικών δυνατοτήτων, αναγνώριση σημείων αστοχίας στις εφοδιαστικές αλυσίδες και παρέμβαση για κρίσιμες πρώτες ύλες. Στο πλαίσιο αυτό, τίθενται συγκεκριμένοι ποσοτικοί στόχοι: τουλάχιστον 40% των αμυντικών προμηθειών να γίνονται μέσω κοινών ευρωπαϊκών συμβολαίων ως το 2027, και μερίδιο προμηθειών από ευρωπαϊκές/ουκρανικές επιχειρήσεις 55% έως το 2028 και 60% ως το 2030. Αυτοί οι στόχοι αναδιατάσσουν τη σχέση μεταξύ κρατών-μελών και της αμυντικής βιομηχανίας, εισάγοντας δεσμευτικές προτεραιότητες βιομηχανικής «μεταφοράς» πόρων.
Οι αντιδράσεις των μελών
Η πρόταση προκαλεί έντονη, αλλά διαφοροποιημένη, αντίδραση: μερικά κράτη θεωρούν απαραίτητο το κοινό πλαίσιο· άλλα εκφράζουν επιφυλάξεις για την υπερκάλυψη εθνικής κυριαρχίας σε θέματα άμυνας.
Η Γερμανία επιμένει ότι ο κεντρικός στόχος πρέπει να είναι η δημιουργία συνθηκών ώστε κάθε κράτος-μέλος να «εκπληρώνει τους εθνικούς και διεθνείς στόχους δυνατοτήτων»· δηλαδή προκρίνει ένα πλαίσιο που ενισχύει εθνικές ικανότητες μέσω συνεργασίας, όχι την αντικατάστασή τους. Η Σουηδία καλεί σε δείκτες «προσανατολισμένους στα αποτελέσματα» — δηλαδή μέτρηση επιχειρησιακής ικανότητας αντί απλώς συμμόρφωσης με τεχνοκρατικά μέσα όπως οι κοινές προμήθειες.
Παράλληλα υπάρχουν έντονες διαφωνίες σε χώρες της νότιας Ευρώπης, που επισημαίνουν πως νέες απειλές προέρχονται επίσης από τον Νότο (Μέση Ανατολή, Βόρεια Αφρική), και φοβούνται βάρος αναδιανομής πόρων και «πολιτικοποίησης» των αμυντικών προμηθειών. Σημαντικό ζήτημα ανακύπτει και για τη διαφάνεια της βιομηχανίας: πολλοί παραγωγοί είναι απρόθυμοι να αποκαλύψουν κρίσιμα στοιχεία εφοδιασμού — πρόβλημα που το προσχέδιο επιχειρεί να αντιμετωπίσει, αλλά χωρίς να εξαλείφει τους ρεαλιστικούς επιχειρησιακούς και πολιτικούς κινδύνους.
Πώς θα επηρεαστούν οι δεσμοί με το ΝΑΤΟ
Το προσχέδιο υπογραμμίζει ρητά την ανάγκη «στενής και αγαστής συνεργασίας» με το ΝΑΤΟ· αλλά αυτή η ρητορική συνοδεύεται από μέτρα που, σε πράξη, μπορούν να δημιουργήσουν παράλληκες ευρωπαϊκές δομές σχεδιασμού και προμηθειών. Κάποιες κυβερνήσεις φοβούνται ότι η δημιουργία αυτόνομων ευρωπαϊκών επιχειρησιακών μηχανισμών (π.χ. κοινά κέντρα διοίκησης για Eastern Flank Watch ή κοινές προμήθειες AIR SHIELD) μπορεί να περιπλέξει τον συντονισμό και να δημιουργήσει τεχνικά/διοικητικά τριβές στην άμεση διαλειτουργικότητα με το ΝΑΤΟ.
Η πραγματικότητα είναι ότι, σε ένα περιβάλλον όπου οι ΗΠΑ δείχνουν υψηλότερη στρατηγική εναλλαγή προτεραιοτήτων και όπου οι ρωσικές ενέργειες παραμένουν απειλητικές, η ΕΕ επιχειρεί να ελαχιστοποιήσει την εξάρτησή της. Αυτό αυξάνει την πιθανότητα συγκλίσεων αλλά και ανταγωνισμών στην κατανομή πόρων μεταξύ ΕΕ και ΝΑΤΟ — μια δυναμική που απαιτεί ρητές ρυθμίσεις συμβατότητας, κανόνων ενεργοποίησης και «lead-nation» συστημάτων για να αποφευχθούν επικαλύψεις σε κρίσιμες στιγμές.
Συμπέρασμα (ύφος προειδοποίησης)
Ο «Οδικός Χάρτης Αμυντικής Ετοιμότητας 2030» δεν είναι ένα απλό σύνολο βραχυπρόθεσμων μέτρων· είναι μια δομική μετατόπιση της ευρωπαϊκής στρατηγικής λογικής προς συστηματική, θεσμική και βιομηχανική ετοιμότητα πολέμου. Αν εφαρμοστεί ως έχει, θα αυξήσει σημαντικά την επιχειρησιακή αυτονομία της ΕΕ· ταυτόχρονα όμως εγείρει πραγματικούς κινδύνους πολιτικών τριβών, προκλήσεων διαλειτουργικότητας με το ΝΑΤΟ και εντάσεων εντός της ευρωπαϊκής βιομηχανίας. Η επόμενη φάση — έγκριση από τους αρχηγούς κρατών και ενεργοποίηση των έργων 2026— θα δείξει αν η Ευρώπη θα μετατραπεί σε μια αξιόπιστη, αυτόνομη αμυντική οντότητα ή σε ένα πολυστρωματικό, διοικητικά επιβαρυμένο σύστημα προμηθειών.