Η Ελλάδα συζητά με την Ιταλία την αγορά δύο μεταχειρισμένων φρεγατών. Η συνάντηση Δένδια–Κροσέτο και οι στρατηγικές προκλήσεις
Η ελληνοϊταλική αμυντική συνεργασία εισέρχεται σε νέα φάση, καθώς η πρόσφατη συνάντηση του υπουργού Εθνικής Άμυνας Νίκου Δένδια με τον Ιταλό ομόλογό του Γκουΐντο Κροσέτο στη La Spezia, άνοιξε τον δρόμο για πιο στενή συνεργασία όχι μόνο σε επίπεδο πολιτικής και τεχνολογίας, αλλά και σε πρακτικές προμήθειες.
Σύμφωνα με διεθνή και ελληνικά δημοσιεύματα, η Αθήνα συζητά την πιθανή αγορά δύο μεταχειρισμένων φρεγατών κλάσης Bergamini/FREMM από την Ιταλία, στο πλαίσιο της επιτάχυνσης του προγράμματος ανανέωσης του στόλου του Πολεμικού Ναυτικού.
Στρατηγικός διάλογος σε κρίσιμη συγκυρία
Η συνάντηση των δύο υπουργών πραγματοποιήθηκε σε ιταλική φρεγάτα στο λιμάνι της La Spezia και, όπως ανέφερε ο κ. Δένδιας, έγινε σε «εγκάρδιο κλίμα», υπογραμμίζοντας τη σημασία της συνεργασίας Ελλάδας και Ιταλίας «εντός της ΕΕ, στη Μεσόγειο, καθώς και στους τομείς της αμυντικής βιομηχανίας και της καινοτομίας».
Η Ελλάδα αναζητά τρόπους να ενισχύσει τις ναυτικές της δυνατότητες σε μια περίοδο αυξημένων γεωπολιτικών προκλήσεων στην Ανατολική Μεσόγειο, ενώ η Ιταλία προσβλέπει στη σύσφιξη δεσμών στον τομέα της αμυντικής βιομηχανίας και στις κοινές ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες ασφάλειας.
Συναντήθηκα σε εγκάρδιο κλίμα, με τον Υπουργό Άμυνας της Ιταλίας, @GuidoCrosetto, σε Φρεγάτα του ιταλικού Πολεμικού Ναυτικού, στη La Spezia. Συζητήσαμε με τον ομόλογό μου για τις δυνατότητες περαιτέρω ανάπτυξης των αμυντικών μας σχέσεων.
Συμφωνήσαμε για τη σημασία της… pic.twitter.com/cATrNSHmMx
— Nikos Dendias (@NikosDendias) September 29, 2025
Σενάριο απόκτησης φρεγατών Bergamini/FREMM
Σύμφωνα με το Reuters και εξειδικευμένα αμυντικά μέσα (MarineInsight, Mag24, DefenceReview), η Ιταλία έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον να διαθέσει στην Ελλάδα δύο φρεγάτες Bergamini, παραλλαγή της δημοφιλούς σειράς FREMM.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι εξετάζονται τα πλοία Carlo Bergamini (F590) και Virginio Fasan (F591). Ενώ, η ενδεικτική τιμή που φέρεται να έχει τεθεί στο τραπέζι ανέρχεται σε περίπου 230 εκατομμύρια ευρώ ανά πλοίο.
Η πιθανή παράδοση τοποθετείται χρονικά στο 2028-2029, κάτι που περιορίζει τα άμεσα οφέλη επιχειρησιακής ετοιμότητας.
Η ελληνική πλευρά αντιμετωπίζει θετικά το ενδεχόμενο, καθώς η ένταξη των φρεγατών θα μπορούσε να αποτελέσει «γέφυρα ισχύος» μέχρι την πλήρη επιχειρησιακή ένταξη των νέων γαλλικών FDI Belharra, που ήδη ναυπηγούνται.
Προκλήσεις και ερωτηματικά
Η συζήτηση δεν στερείται προκλήσεων. Το υψηλό κόστος θεωρείται υπέρμετρο για μεταχειρισμένα πλοία, ενώ απαιτείται επιπλέον επένδυση για εκσυγχρονισμό και προσαρμογή στα ελληνικά επιχειρησιακά πρότυπα. Επιπλέον οι χρονοβόρες διαδικασίες παράδοσης (2028-2029) ενδέχεται να μην καλύπτουν τις άμεσες ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού.
Η ελληνική πλευρά εξετάζει το ενδεχόμενο παράλληλης συνέχισης των παραγγελιών νέων φρεγατών Belharra, γεγονός που μπορεί να επηρεάσει το δημοσιονομικό σκέλος και τις προτεραιότητες.
Παρά τα παραπάνω, η απόκτηση μεταχειρισμένων πλοίων παραμένει ελκυστική ως προσωρινή λύση ενίσχυσης, ειδικά σε μια περίοδο όπου οι ναυτικές ισορροπίες στην Ανατολική Μεσόγειο και το Αιγαίο μεταβάλλονται ταχέως.
Γεωπολιτική διάσταση
Η ενδεχόμενη ελληνοϊταλική συμφωνία δεν είναι μόνο εμπορική, αλλά και στρατηγικού χαρακτήρα, καθώς ενισχύει τη συνεργασία δύο μεσογειακών μελών της ΕΕ και του ΝΑΤΟ στον τομέα της άμυνας και της ασφάλειας.
Μια τέτοια κίνηση θα έστελνε μήνυμα συνοχής και αλληλεγγύης στην ευρωπαϊκή αμυντική πολιτική, ενώ θα μπορούσε να ανοίξει δρόμο για κοινά προγράμματα έρευνας και καινοτομίας στη ναυπηγική βιομηχανία.
Σε κάθε επρίπτωση, η συζήτηση για τις φρεγάτες Bergamini/FREMM αναδεικνύει το πώς η Ελλάδα αναζητά άμεσες λύσεις ενίσχυσης του Πολεμικού Ναυτικού σε παράλληλη πορεία με τα μακροπρόθεσμα εξοπλιστικά προγράμματα.
Η τελική απόφαση θα εξαρτηθεί από το κόστος, τη διαθεσιμότητα, τον χρόνο παράδοσης και τις πολιτικές προτεραιότητες της κυβέρνησης, αλλά και από την εξέλιξη των ελληνοϊταλικών διαπραγματεύσεων.
Διαβάστε επίσης: Ν. Δένδιας: Στην Ιταλία τη Δευτέρα