Εκτίναξη των παραγγελιών πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και ανησυχίες για υπερπροσφορά
Η ναυτιλιακή βιομηχανία βρίσκεται αντιμέτωπη με νέο κύμα επενδύσεων, καθώς οι παραγγελίες πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έφτασαν σε επίπεδα-ρεκόρ τον Νοέμβριο, αγγίζοντας τα 8,4 εκατ. εμπορευματοκιβώτια 20 ποδιών (TEU), σύμφωνα με τα στοιχεία της Braemar. Ωστόσο, η εκτίναξη αυτή προκαλεί ανησυχίες για υπερπροσφορά χωρητικότητας, ιδίως σε ένα αβέβαιο παγκόσμιο οικονομικό περιβάλλον.
Το ρεκόρ των παραγγελιών έρχεται μετά την ξαφνική αύξηση των κερδών των ναυτιλιακών εταιρειών το 2024, που οφείλεται στις διαταραχές της εφοδιαστικής αλυσίδας και τις γεωπολιτικές εντάσεις, όπως οι επιθέσεις της μαχητικής ομάδας Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα.
Ο κίνδυνος της υπερπροσφοράς σε ένα ασταθές περιβάλλον
Οι δύο μεγαλύτεροι «παίκτες» του κλάδου, η MSC και η CMA-CGM, ηγούνται αυτής της επενδυτικής έξαρσης, με 107 και 103 πλοία σε παραγγελία αντίστοιχα. Ωστόσο, οι ειδικοί προειδοποιούν ότι η αύξηση της προσφοράς πλοίων μπορεί να οδηγήσει σε μείωση των ναύλων, εάν η παγκόσμια ζήτηση δεν ακολουθήσει ανάλογους ρυθμούς.
Ο Jonathan Roach, αναλυτής της Braemar, υπογράμμισε ότι «ο κίνδυνος της πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας είναι υπαρκτός», καθώς η προσφορά πλοίων προβλέπεται να αυξηθεί κατά 46% έως το 2026, ενώ η ζήτηση αναμένεται να αυξηθεί μόλις κατά 22%.
Παράλληλα, οι πολιτικές εξελίξεις, όπως η υπόσχεση του επερχόμενου προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ για αύξηση των δασμών, θα μπορούσαν να επηρεάσουν αρνητικά το παγκόσμιο εμπόριο, περιορίζοντας περαιτέρω τη ζήτηση για μεταφορές.
Ανακύκλωση και περιβαλλοντικοί περιορισμοί
Ένας άλλος κρίσιμος παράγοντας είναι η δυνατότητα ανακύκλωσης των παλαιών πλοίων. Από τον Ιούνιο του 2025, η Σύμβαση του Χονγκ Κονγκ θα επιβάλει αυστηρούς περιβαλλοντικούς κανόνες για τη διάλυση πλοίων, περιορίζοντας τη δυνατότητα γρήγορης απόσυρσης γερασμένων μονάδων από τον στόλο.
Προκλήσεις και ευκαιρίες
Παρότι οι επενδύσεις στα πλοία μπορεί να φαίνονται λογικές για κάθε εταιρεία ξεχωριστά, η συνδυαστική αύξηση του στόλου μπορεί να προκαλέσει προβλήματα στην αγορά. Ο Peter Sand, αναλυτής της Xeneta, προειδοποίησε ότι εάν οι γραμμές επιστρέψουν στις συντομότερες διαδρομές μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, οι ναύλοι ενδέχεται να πέσουν στο κατώτατο επίπεδο.
Αντίστοιχα, η Maersk, με 47 πλοία σε παραγγελία, παραδέχεται ότι η αστάθεια στον κλάδο καθιστά δύσκολες τις προβλέψεις. «Ο κόσμος γίνεται πιο ασταθής, και η πρόβλεψη γύρω από την προσφορά και τη ζήτηση είναι πιο δύσκολη από ποτέ», δήλωσε ο Johan Sigsgaard, επικεφαλής προϊόντων της Maersk.
Διαβάστε επίσης: TEN: Αύξηση κερδών και μερίσματος για το 9μηνο – Ενίσχυση στόλου με 21 νέες παραγγελίες