Στα μέσα Ιουνίου αναμένεται να πατήσει το ΤΑΙΠΕΔ το κουμπί της εκκίνησης για τα έργα αποκατάστασης των υποδομών του λιμανιού του Βόλου, που υπέστησαν σοβαρές ζημιές από τις καταστροφές στη Θεσσαλία. Η έναρξη του διαγωνισμού για τα έργα αποκατάστασης, τα οποία αναμένεται να φτάσουν τα 6,2 εκατ. ευρώ, γυρίζει την κλεψύδρα για την ολοκλήρωση της παραχώρησης του ΟΛΒ, την οποία φρέναρε η προσφυγή του ομίλου Goldair στο ΣτΕ έναντι της απόφασης του ΤΑΙΠΕΔ να ανακηρύξει προτιμητέο επενδυτή τον ΟΛΘ.
Η πλήρης αποκατάσταση της επιχειρησιακής λειτουργίας του λιμανιού Βόλου, ο οποίος υπέστη σφοδρό πλήγμα από τα ακραία καιρικά φαινόμενα Daniel και Elias, αναμένεται να διαρκέσει 12 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης. Η εναλλακτική λύση της μεταφοράς των δραστηριοτήτων κρουαζιέρας σε άλλη προβλήτα ώστε να μην χαθεί τόσο το φετινό, όσο και το επόμενο καλοκαίρι, αποκλείστηκε τεχνικά κατά την πρόσφατη επίσκεψη του υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστή Χατζηδάκη.
Οι ζημιές
Οι δύο κακοκαιρίες συσσώρευσαν 700 χιλιάδες τόνους φερτών υλικών στο λιμάνι, με αποτέλεσμα να μειωθούν τα λειτουργικά βάθη, στερώντας από τον χώρο που έχουν διαθέσιμο τα πλοία για να προσεγγίσουν και να ελιχθούν με ασφάλεια. Η συνακόλουθη αδυναμία εξυπηρέτησης χρηστών του λιμανιού έχει προφανείς συνέπειες όχι μόνο για το λιμάνι, αλλά και για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε αυτό.
Επίσης, φερτά υλικά γέμισαν και οι εκβολές των δύο χειμάρρων που φτάνουν στη λιμενολεκάνη. Η εκβολή του Κραυσίδωνα μπαζώθηκε, ενώ μειώθηκε δραματικά, έκταση περίπου 17 στρ. στην ιχθυόσκαλα Βόλου. Σε συνδυασμό, με τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί και στον έτερο χείμαρρο Ξηριά, η πρόσβαση αλιευτικών είναι αδύνατη. Πέρα από χάος στις λιμενικές εγκαταστάσεις, αυτό αυξάνει και τον κίνδυνο νέων πλημμυρικών φαινομένων.
Τα επόμενα βήματα
Για τη χρηματοδότηση των έργων αποκατάστασης του λιμένος, που εκτιμάται πως θα κοστίσουν 6,2 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑΑ), έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση ύψους περίπου 5 εκατ. ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Βεβαίως, ο προϋπολογισμός θα οριστικοποιηθεί όταν ολοκληρωθούν σχετικές προμελέτες και αφού αποφασιστούν οι τεχνικές λύσεις που θα εφαρμοστούν. Στην κάλυψη του κόστους των έργων αναμένεται να συνδράμει με δικούς του πόρους και ο ΟΛΒ.
Εντωμεταξύ, με απόφαση της Κυβερνητικής Επιτροπής Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας,στις 4 Μαρτίου 2024, ως φορέας ωρίμανσης ορίσθηκε η Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του ΤΑΙΠΕΔ (Project Preparation Facility – PPF) για να τρέξει τον σχετικό διαγωνισμό. Επί του παρόντος, το PPF υλοποιεί όλες τις απαραίτητες προκαταρκτικές ενέργειες και προετοιμάζει τα τεύχη δημοπράτησης.
Μέχρι την προκήρυξη του διαγωνισμού, αναμένεται η έκδοση νομοθετικής διάταξης, που θα ορίζει επακριβώς τον τρόπο διαχείρισης των φερτών υλικών που θα πρέπει να απομακρυνθούν. Στόχος, πάντως, είναι τα έργα που αφορούν στην απομάκρυνση των συσσωρευμένων βυθοκορημάτων να ολοκληρωθούν πριν από την έναρξη της τουριστικής περιόδου του 2025.
Παράθυρο χρόνου για την αξιοποίηση
Ο χρόνος που θα χρειαστεί μέχρι την ολοκλήρωση των απαραίτητων εργασιών αφήνει το περιθώριο να ξεπεραστούν τα δικαστικά εμπόδια που αντιμετωπίζει ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση του 67% του λιμένος Βόλου. Υπενθυμίζεται ότι προτιμητέος επενδυτής έχει ανακηρυχθεί ο ΟΛΘ, συμφερόντων του επιχειρηματία Ιβάν Σαββίδη, με προσφορά 51 εκατ. ευρώ.
Κατά της απόφασης έχει προσφύγει στο ΣτΕ το σχήμα Goldair Cargo – Goldair Handling, που ανακηρύχθηκε επιλαχών προτιμητέος επενδυτής, με προσφορά που εικάζεται ότι φτάνει στο ήμισυ εκείνης του ΟΛΘ, περί τα 25 εκατ. ευρώ. Πάντως, ο όμιλος Goldair έχει διαμηνύσει ότι η υπόθεση θα πάρει τον δρόμο για τα ευρωπαϊκά δικαστήρια, όποια και αν είναι η εξέλιξη στις ελληνικές αίθουσες. Πολλοί είναι εκείνοι που εκτιμούν ότι μία δικαίωση του ομίλου θα σημάνει ουσιαστικά και το φινάλε του διαγωνισμού.