Ελλάδα και Ιταλία επιταχύνουν τις συζητήσεις για νέα τρένα στον ελληνικό σιδηρόδρομο έως το 2027. Τι περιλαμβάνει η συμφωνία Κυρανάκη–Σαλβίνι
Σε διπλό ελληνοϊταλικό ταμπλό ξεκινά η κούρσα εκσυγχρονισμού του ελληνικού σιδηροδρόμου, με φόντο το φιλόδοξο σχέδιο της κυβέρνησης να δρομολογηθούν νέα τρένα πριν από τις εκλογές του 2027. Την ώρα που οι εργοταξιακές εργασίες αποκατάστασης στη Θεσσαλία προχωρούν, η πολιτική διαπραγμάτευση κινείται παράλληλα σε υψηλό επίπεδο: από τη Ρώμη μέχρι τη συνάντηση Μητσοτάκη–Μελόνι τη Δευτέρα.
Στο επίκεντρο των εξελίξεων, η συνάντηση του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών Κωνσταντίνου Κυρανάκη με τον Ιταλό ομόλογό του και αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Ματέο Σαλβίνι, παρουσία του CEO του FS Group, Στέφανο Αντόνιο Ντοναρούμα – της ιταλικής κρατικής εταιρείας που ελέγχει τη Hellenic Train.
Δύσκολο τα χρονοδιαγράμματα, θετικό το κλίμα
Παρά τις επίσημες σιωπές, πληροφορίες από τη Ρώμη αναφέρουν ότι η συνάντηση έγινε σε θετικό κλίμα. Ωστόσο, οι Ιταλοί ενημέρωσαν πως η επιθυμία της Αθήνας για δρομολόγηση καινούργιων τρένων έως το 2027 είναι ιδιαίτερα απαιτητική, δεδομένων των περιορισμένων διαθεσιμοτήτων τροχαίου υλικού στα ευρωπαϊκά εργοστάσια.
Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, το μεγάλο στοίχημα είναι να αξιοποιηθεί ο χρόνος αποκατάστασης του δικτύου ώστε να λυθούν τα χρόνια ρυθμιστικά και λειτουργικά ζητήματα που ταλανίζουν τον σιδηρόδρομο – από τη σχέση ΟΣΕ–Hellenic Train μέχρι τη διαχείριση των άγονων γραμμών.
Ο νέος ΟΣΕ και η επαναδιαπραγμάτευση της «άγονης» σύμβασης
Το σχέδιο νόμου για τον νέο ΟΣΕ –που προβλέπει απορρόφηση της ΕΡΓΟΣΕ και τροποποίηση του μοντέλου λειτουργίας– συζητήθηκε ήδη στο υπουργικό συμβούλιο. Στο ίδιο πλαίσιο, προχωρά η συνολική επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης του Δημοσίου με τη Hellenic Train, για τις άγονες γραμμές και τις οικονομικές υποχρεώσεις εκατέρωθεν.
Ιδιαίτερο βάρος πέφτει και στις νέες επενδυτικές δεσμεύσεις της εταιρείας, με επίκεντρο τον εκσυγχρονισμό του στόλου. Το σενάριο αγοράς τρένων υδρογόνου, που περιλάμβανε η αρχική σύμβαση επί υπουργίας Κώστα Καραμανλή, θεωρείται πλέον μη ρεαλιστικό και οδηγείται σε αναδιαμόρφωση.
Η FS Group δεν θέλει την Ελλάδα «μαύρη τρύπα»
Στον ιταλικό όμιλο FS Group υπάρχει, σύμφωνα με πληροφορίες, διάθεση στήριξης, αλλά και ξεκάθαρη πρόθεση να μην αποτυπωθεί η επένδυσή του στην Ελλάδα ως αποτυχημένο μοντέλο. Η εικόνα μιας «μαύρης τρύπας» για την ιταλική σιδηροδρομική υπερδύναμη θα ήταν πολιτικά και επιχειρηματικά επιζήμια.
Στο τραπέζι βρίσκεται επίσης το ενδεχόμενο άρσης της αποκλειστικότητας της Hellenic Train στη χρήση του σιδηροδρομικού δικτύου, ανοίγοντας έτσι τον δρόμο για νέους παρόχους υπηρεσιών και ενίσχυση του ανταγωνισμού.
Επόμενη στάση: Μητσοτάκης–Μελόνι και πολιτική συμφωνία
Καθοριστικό ρόλο θα παίξει η συνάντηση Μητσοτάκη–Μελόνι, η οποία θα κρίνει το εύρος της στήριξης που μπορεί να προσφέρει η ιταλική πλευρά, τόσο θεσμικά όσο και χρηματοδοτικά.
Η πρόκληση είναι πολλαπλή: εκσυγχρονισμός του στόλου, σοβαρό μοντέλο συντήρησης, επενδυτική αναγέννηση, αλλά και διατήρηση των ναύλων και της ποιότητας προς όφελος των πολιτών. Όλα αυτά με το 2027 να πλησιάζει και τις ράγες να δείχνουν πιο πολιτικά… καυτές από ποτέ.
Διαβάστε επίσης: Σιδηρόδρομος: Ευέλικτο μοντέλο λειτουργίας για τον «νέο ΟΣΕ»